کتاب و ادبیات

آئین بزرگداشت حکیم «اخوینی بخاری» برگزار شد

تهران – ایرنا – مراسم بزرگداشت حکیم «اخوینی بخاری» پزشک مشهور ایرانی شامگاه سه شنبه 9 مرداد 1403 در سالن اجتماعات انجمن آثار و یادمان های فرهنگی شهید مطهری (ره) برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این مراسم به همت انجمن آثار و بناهای فرهنگی و با همکاری بنیاد ایران شناسی، سازمان نظام پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، وزارت امور خارجه برگزار شد. دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و موسسه توسعه فرهنگ و هنر با حضور گسترده جامعه پزشکی، اساتید و پژوهشگران زبان فارسی و متون کهن و شخصیت های بین المللی از جمله سفیر. پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری تاجیکستان در ایران انجمنی برگزار کرد. .

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این آیین گفت: در آستانه روز پزشک و داروساز هستیم؛ اولین روز از شهریور ماه به مناسبت سالروز ولادت حکیم «ابعلی سینا» به عنوان روز «پزشک» و پنجمین روز از شهریور ماه به مناسبت زادروز حکیم زکریای رازی به عنوان روز «داروساز» در کشور ثبت شده است. تقویم جمهوری اسلامی ایران

محمود شلاوی افزود: گرچه روز «پزشک» و «داروساز» با نام ابن سینا و زکریای رازی گره خورده است، اما بزرگان زیادی در این زمینه به مردم خدمت کرده اند که از جمله آنها حکیم «اخوینی بخاری» از دانشمندان است. در قرن چهارم هجری که در زمینه طب قدیم به ویژه جراحی فعالیت های چشمگیری داشته است.

مشاور وزیر فرهنگ با اشاره به کتاب تحف العلماء در طب اثر اخوینی بخاری گفت: اخوینی بخاری کتاب تحفه علمای طب را به زبان فارسی نوشته که در نوع خود بی نظیر است. این اثر گرانبها را به فارسی نوشته است که بیشتر آثار قبل و بعد از آن به زبان عربی بوده است.

شلاوی گفت: حدود یک قرن از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی می گذرد. این انجمن طی سال های گذشته از پزشکان بسیاری از جمله حکیم ابن سینا، زکریای رازی و مرحوم دکتر منوچهر دوایی تجلیل کرده است. همچنین در قالب جلسه بزرگداشت برادر بخارایی، قصد داریم از دو پزشک برجسته معاصر آقایان تقی نجابت و علیرضا زالی تجلیل بعمل آوریم. دکتر نجابت در دوران جنگ تحمیلی خدمات زیادی به آسیب دیدگان ارائه کرده است و دکتر زالی با حضور در ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمان شیوع کرونا فداکاری های زیادی برای ریشه کنی این بیماری انجام داده است.

مراسم بزرگداشت حکیم

اهمیت کتاب هدایه المطلمین فی الطبّ اخوینی بخاری.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین گفت: ایران دارای تمدن علمی و فرهنگی ریشه دار و کهن است. دانشگاه جندی شاپور قبل از ورود اسلام به ایران محل تربیت دانشمندان به ویژه پزشکان بوده است و پس از ظهور اسلام این سنت علمی رواج یافته و بزرگانی از کشور ما به ویژه در زمینه پزشکی ظهور کرده اند. که شهرت جهانی هم دارند.

غلامعلی حددادال ادامه داد: در دوره ای در اروپا پس از اختراع چاپخانه، اگر کتاب مقدس را کنار بگذاریم، کتابی مانند «قانون» ابن سینا تجدید چاپ نشده است. و حکیم و طبیب ایرانی است; پیش از ابن سینا، محمد بن زکریای رازی نویسنده کتاب «الحاوی» رئیس زنجیره پزشکان مسلمان ایرانی است.

وی با اشاره به کتاب هدایه المطلمین فی تاب تألیف اخوینی بخاری گفت: اهمیت بخاری اخوینی در این است که او اولین کسی است که کتابی در علم طب به زبان فارسی نوشته و این را نوشته است. کتابی است که حدود پنجاه سال پیش از نگارش «شاهنامه» او اثری مفصل در چند صد فصل است که در قرن چهارم به زبان فارسی نوشته شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: اخوینی بخاری تاکید می کند که شاگرد دکتری بوده که شاگرد زکریای رازی بوده است. لذا شاگرد زکریای رازی است.

حداد عادل تصریح کرد: اهمیت کتاب «هدایت المؤتلمین فی الطبّ» نیز از دو جنبه است: یکی از نظر تاریخ پزشکی در ایران و دومی از منظر زبان فارسی؛ کتاب «هدایت المؤتلمین فی الطبّ». این کتاب پس از کتاب «ابن ادویه» دومین نسخه پزشکی کهن فارسی است.

مراسم بزرگداشت حکیم

همکاری ویژه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با نخبگان ایرانی
در بخشی دیگر از این آیین، سید عبدالله حسینی، شاعر و پژوهشگر علوم اسلامی، شعری را در تجلیل از مقام فرهنگی و علمی «تقی نجابت» پزشک و جراح برجسته ایرانی قرائت کرد و سپس عبدالله سهرابی، دبیر کل این آیین، به قرائت شعر پرداخت. شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، وزارت امور. وزارت امور خارجه گزارشی از اقدامات دولت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی در ساماندهی امور مربوط به ایرانیان خارج از کشور و نحوه همکاری و کمک این شورا به نخبگان مقیم خارج از کشور از جمله «تقی نجابت» جراح برجسته ایرانی مقیم ارائه کرد. در آلمان، برای تسهیل، نکاتی را در خصوص فعالیت های فرهنگی و خیریه خود در ایران بیان کرد.

در ادامه این مراسم بزرگداشت با اجرای نی موزیکال با اجرای زمان خیری استاد و نوازنده نی همراه بود.

گسترش مهربانی جهانی پس از پایان کرونا
علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این جلسه به این موضوع پرداخت و گفت: پزشکان ایرانی در بالاترین سطح ممکن به تحقیقات و تحقیقات کاربردی خود توجه دارند و این نتیجه این تحقیقات به منصه ظهور رسید. در مبارزه پیچیده با ویروس کرونا. .

وی تصریح کرد: بدون شک پس از پایان اپیدمی کرونا شاهد نوعی مهربانی و عطوفت جهانی هستیم. زیرا در این دوران مردم از لحاظ عاطفی بیشتر به یکدیگر نزدیک شدند و جامعه پزشکی جهانی به ویژه پزشکان بزرگوار ایران با فعالیت های پیگیر به بهترین نحو ممکن به ملت شریف ایران خدمت کردند.

تحقیقات گوناگون در مورد نسخه های موجود کتاب اخوینی بخاری
در بخش پایانی این مراسم، علی عموشاهی، دکتر و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، به بیان سرفصل های مربوط به «جراحی» در کتاب «هدایت المتکلمین فی طب» و محمدصدر، یکی از اعضا پرداخت. فرهنگستان علوم پزشکی ایران درباره نسخه های خطی موجود کتاب «هدایت» صحبت کرد. المعتلمین فی الطب» در کتابخانه های ایران و جهان به ارائه توضیحاتی برای حاضرین پرداخت.

تقی نجابت، پزشک و جراح برجسته ایرانی مقیم آلمان نیز دقایقی از جایگاه و اهمیت جایگاه پزشک در ایران و جهان صحبت کرد و توضیحاتی در خصوص فعالیت های عام المنفعه پزشکان ایرانی مقیم خارج از کشور ارائه کرد.

پس از سخنرانی اساتید حاضر در جلسه، با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سفرای کشورهای خارجی و جمعی از مقامات عالی رتبه کشور وزارت بهداشت و امور خارجه از مقام علمی و فرهنگی «تقی نجابت» و «علیرضا زالی» به عنوان دو پزشک و جراح برجسته ایرانی با اهدای لوح و نشان زرین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و هدایایی از سوی برخی فرهنگیان تجلیل شد. و مؤسسات و مؤسسات پزشکی کشور.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا