کتاب و ادبیات

آثار «روایت پیشرفت» باید متن درسی دانشگاه شود

تهران – ایرنا – مدیرعامل بنیاد «توسعه فردا» در نشست داوری بخش حکمرانی و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت التمفرح گفت: وقتی از روایت پیشرفت در حوزه حکمرانی صحبت می کنیم باید برویم. در جهتی که آثار تولید شده به عنوان کتاب درسی در دروس علمی مورد استفاده قرار گیرد. مدیریت یا سیاست گذاری در دانشگاه ها یا موسسات تحقیقاتی.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سومین جایزه «کتاب پیشرفت روایی»، جلسه شورای داوری معاونت حکمرانی و مدیریت سومین دوره این جایزه با حضور سید حمیدرضا میری منشی و روح الله ایزدخواه، مازیار عطاری و روح الله ابوجعفری داوران بخش حاکمیت و مدیریت این جایزه به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این جلسه آثاری که وارد مرحله داوری شدند مورد ارزیابی قرار گرفتند و اثر برگزیده مشخص شد. کتاب های «زاده زابل» نوشته میلاد حبیبی و محمدجواد کربلایی از انتشارات راه یار، «چوکان حمینی» نوشته علیرضا میرشکار از انتشارات سوره مهر، «تجربه سامانه فارس من» نوشته محسن باقری و فردین آریش از خبرگزاری فارس. خانه، «عملیات احیاء» نوشته محمد حکم آبادی از انتشارات راه یار، «جولان جوانمرد» نوشته محمدعلی زمانیان و محمدمهدی رحیمی از انتشارات راه یار و «آیین جهاد 2» نوشته علی مشایخی و محمدرضا حسینی از انتشارات راه یار. تا مرحله داوری سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت در بخش حکمرانی و مدیریت تأسیس شده بود.

سید حمیدرضا میری، دبیر سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت در این نشست گفت: از نویسندگانی که در حوزه روایت پیشرفت آثار تولید می کنند، انتظار داریم به سراغ شخصیت هایی بروند که قابلیت الگوپذیری را دارند. گاهی شخصیتی پیشرفت کرده است اما از نظر ابعاد شخصیتی و منظومه فکری توانایی الگو شدن را ندارد. بنابراین، فردی که می خواهد روایتی از پیشرفت بنویسد، ابتدا باید دقت کند که موضوع را انتخاب کند که آیا مخاطب می تواند از این شخصیت تقلید کند یا خیر.

وی افزود: اینکه در مرحله داوری، یک اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب می شود و آثار دیگر انتخاب نمی شوند، به این معنا نیست که بقیه آثار قابل قبول نبودند. به هر حال هر اثری که در جایزه کتاب روایت المحرق به مرحله داوری رسیده است، مرحله ارزیابی و بازبینی جنبه سیاستگذاری این جایزه را پشت سر گذاشته است. در هر بخش آثار زیادی دریافت کردیم، اما فقط تعداد کمی وارد مرحله داوری شدیم. بنابراین هر اثری که به مرحله داوری رسیده باشد کتاب قابل قبولی است و می تواند برای مخاطب مفید و قابل استفاده باشد. اما اثری که به عنوان اثر برگزیده معرفی می شود، هدف ما این است که الگویی ارائه کنیم تا نویسندگان و ناشران اولاً با معیارهای ما آشنا شوند و بر اساس آن اثر تولید کنند تا در این جایزه موفق شوند و ثانیاً یک اثر نمونه و نمونه قبل از آن. چشمان آنها باید راحت تر به این هدف برسند.

بر اساس اصول

روح الله ایزدخواه، داور حوزه حکمرانی و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت نیز در این نشست اظهار داشت: روایت پیشرفت، روایت یک نفر نیست، بلکه فراتر از آن است. روایت پیشرفت باید درام و فراز و نشیب داشته باشد تا بتواند مخاطب را با خود همراه کند. روایت پیشرفت در عین اینکه باید مختصر و کوتاه باشد، باید تمام جزئیات لازم برای درک درست داستان را نیز توضیح دهد. جدای از داستان، روایت پیشرفت نیز باید بتواند مشکل را برای مخاطب جای دهد. بهتر است مختصر باشد. همچنین نویسنده باید سعی کند نکاتی را در طول داستان به مخاطب آموزش دهد.

وی افزود: روایت پیشرفت که در آن یادگیری صورت نگیرد، روایت موفقی نخواهد بود. علاوه بر همه این موارد، نویسنده روایت پیشرفت باید داستانی با ادبیات و قلمی جذاب و روان بنویسد تا مخاطب از خواندن اثر خسته نشود. دنبال کردن این نکات با هم، روایتی از پیشرفت را ایجاد می کند که خواندنی و موثر است.

آثار از

روح الله ایزدخواه، داور بخش حکمرانی و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در شورای اسلامی تاکید کرد: برای شناخت روایت موفق از پیشرفت 6 معیار اصلی پژوهش، انصاف، امیدبخشی، جریان سازی، توانایی یادگیری و ادبیات مخاطب پسند داریم. گاهی یک اثر روایی پیشرفت در دو یا سه مورد از این معیارها موفق است و اصول دیگر را رعایت نمی کند. اگر همه این موارد در یک اثر وجود داشته باشد، آن کتاب یک روایت پیشرفت صحیح و اصولی است که مخاطبان زیادی را به خود جذب می کند.

داشتن تنها یک راوی به روایت لطمه می زند

مازیار عطاری دیگر داور حوزه حاکمیت و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت نیز در این نشست اظهار داشت: در روایت پیشرفت بهتر است بیش از یک راوی داشته باشیم. البته نویسنده باید بتواند با چند راوی داستانی واحد خلق کند. یعنی متن باید پیوسته و روان باشد و مخاطب احساس نکند که داستان قطع شده است. گاهی اوقات سختی این موضوع باعث می شود نویسندگان به سراغ راوی داستان بروند. در صورتی که وجود چند راوی برای اعتبار روایت، اعتماد مخاطب و جذابیت داستان بسیار مهم است و تنها داشتن یک راوی به روایت لطمه می زند.

آثار از

مازیار عطاری، داور بخش حکمرانی و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت

مدیرعامل بنیاد «توسعه فردا» افزود: وقتی از پیشرفت در حوزه حکمرانی صحبت می کنیم باید به سمتی برویم که آثار تولید شده به عنوان کتاب درسی در دوره های علمی مدیریت یا سیاست گذاری در دانشگاه ها یا پژوهشگاه ها ظاهر شود. ” برای این منظور، روایت پیشرفت ابتدا باید مبتنی بر تحقیقات عمیق و دقیق و بر اساس داده های معتبر باشد و از استفاده از نظرات غیر علمی و تجربه نشده خودداری شود. .

روایت پیشرفت، تاریخ شفاهی نیست

روح الله ابوجعفری دیگر داور بخش حکمرانی و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت نیز اظهار داشت: روایت پیشرفت تاریخ شفاهی نیست. تاریخ شفاهی یک وقایع نگاری است، یعنی وقایع پیرامون یک شخصیت را روایت می کند. اما در روایت پیشرفت بهتر است به جای شخصیت بر روی یک موضوع یا مشکل تمرکز کنیم و حول محور آن روایت کنیم. حال در حل آن مشکل و وقوع تحولات، ممکن است شخصیت هایی دخیل باشند که داستانشان را تا جایی که به مشکل مربوط می شود و روی داستان تأثیر می گذارد، روایت کنیم. اگر نویسنده با این نگاه وارد روایت پیشرفت شود، دیگر با جزییات زندگی افرادی که در آثار روایت پیشرفت مهم نیستند، مواجه نخواهیم شد.

یکی از اعضای کادر علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: روایت پیشرفت باید بتواند در مخاطب انگیزه ایجاد کند. یعنی مخاطبی که روایت را می‌خواند، انگیزه‌ای برای حرکت مؤثر پیدا می‌کند. برای این منظور، روایت باید بتواند فضایی را برای مخاطب باز کند که در این شرایط کنونی می‌توان کاری مثبت برای کشور انجام داد، زیرا افرادی با شرایط مشابه یا حتی بدتر از اکثر افراد جامعه موفق به انجام آن شده‌اند. این همچنین باید بتواند یاد بگیرد و برای مخاطبان الگوسازی کند. یعنی مخاطب باید بداند شخصیت یا شخصیت های آن داستان در چه نکاتی موفق بوده اند.

در پایان، داوران حوزه حاکمیت و مدیریت ضمن قدردانی از نویسندگان و ناشران آثار، اثر برگزیده این بخش را به دبیر جایزه معرفی کردند.

به گزارش ایرنا، جایزه سوم کتاب روایت پیشرفتبا هدف بررسی و معرفی آثار برتر روایت پیشرفت و تجلیل از سازندگان آنها برگزار می شود. این جایزه کتاب در مرداد 1403 فراخوان خود را منتشر کرد. مراحل داوری این جایزه در پنج بخش علمی و فناوری، حکمرانی و مدیریت، فرهنگی و اجتماعی، خانوادگی و داستانی و مراسم اختتامیه و معرفی آثار برگزیده این جایزه ادامه دارد. جایزه کتاب به زودی برگزار می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا