کتاب و ادبیات

آرشیو جورج اورول برای همیشه ناپدید می‌شود؟

تهران – ایرنا – خشم از فروش آرشیو جرج اورول پس از دستور ناشر برای خلاص شدن از شر آنها باعث شده است تا بنگاه ها این اسناد گرانبها را تکه تکه بفروشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آرشیو جورج اورول این بینش ارزشمندی را در مورد یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان بریتانیایی قرن بیستم، و نحوه تولید به یاد ماندنی ترین کتاب هایش، حساسیت او به انتقاد و ترس از تهدیدهای قانونی که آثارش را خراب می کند، ارائه می دهد. اکنون گنجینه‌ای از آرشیوهای گسترده از مکاتبات و قراردادها که توسط ناشر اصلی اورول، ویکتور گولانچ گردآوری شده است، می‌تواند در آنچه به عنوان یک اقدام «وندالیسم فرهنگی» توصیف شده است، پراکنده شود.

به دنبال تصمیم شرکت مادر ناشر در سال 2018 مبنی بر فروش آرشیو به دلیل بسته شدن انبار، مکاتبات مهمی درباره نویسنده و گزارشگر آبزرور 1984 برای فروش در بازار آزاد عرضه می شود.

ریچارد بلر 80 ساله – که پدرش، اریک بلر، با نام مستعار جورج اورول نوشت – از این از دست دادن ناامید شده است: “خیلی غم انگیز است… هنگامی که مطالب گولانچ توسط مجموعه داران خصوصی به دست بیاید، ممکن است برای همیشه ناپدید شوند.”

پیتر هرینگتون، فروشنده برجسته کتاب های عتیقه، با 75000 پوند، در حال حاضر مقالاتی را درباره دومین رمان اورول، «دختر روحانی» ارائه می دهد. آنها شامل قرارداد اصلی او، نامه ای با اصلاحات او و گزارشی در سال 1934 از جرالد گولد – که در آن زمان ویراستار داستان آبزرور و خواننده دستنوشته گولانچ بود – می‌گویند که باید منتشر شود.

هرینگتون همچنین نامه‌هایی را به قیمت 50000 پوند می‌فروشد که مربوط به سومین رمان اورول، پرواز آسپیدیسترا است، که نشان می‌دهد نگرانی‌های افترا منجر به تغییرات کلیدی در متن نهایی شده است. در سال 1936، اورول که از تغییرات پیشنهادی گولانچ ناامید شده بود، نوشت که با این وجود هر کاری که می تواند برای برآورده کردن خواسته های ناشر خود انجام می دهد – «اگر کتاب را به کلی خراب کند».

یکی دیگر از کتابفروشان پیشرو تعدادی از کتاب های کمیاب اورول را به قیمت 35000 پوند می فروشد، از جمله مقالات ویگان کوی جاده، مطالعه کلاسیک اورول درباره فقر صنعتی در شمال انگلستان. این شامل نامه ای طولانی به گولنچ است که در آن او اتهامات مبنی بر اینکه او یک شرور طبقه متوسط ​​است را رد می کند، از او می خواهد که مداخله کند و مخالفان خود را تهدید به اقدام قانونی می کند.

اسناد مربوط به A Clergyman's Daughter شامل نامه اورول است که توضیح می دهد هیچ یک از شخصیت ها نمی توانند به هیچ یک از ساکنان مربوط باشند. Animal Farm Correspondence منعکس کننده رد معروف گولنچ از افسانه کلاسیک ضد توتالیتر است که برای اولین بار در سال 1945 منتشر شد، به دلیل فضای سیاسی طرفدار شوروی ایجاد شده توسط جنگ جهانی دوم. اورول نوشت: «باید به شما بگویم که به نظر شما از نظر سیاسی کاملا غیرقابل قبول است[to be anti-Stalinist]. گولانچ در ابتدا به این ایده که او خط استالینیستی را دنبال می کند اعتراض کرد، اما پس از خواندن نسخه خطی، در 4 آوریل 1944 نوشت: “حق با شما بود و من اشتباه کردم. بسیار متاسفم. من نسخه را پس دادم.”

ویکتور گولانچ یکی از تأثیرگذارترین مؤسسات انتشاراتی قرن بیستم را تأسیس کرد. این شرکت توسط گروه Orion خریداری شد، که بخشی از Hachette، متعلق به شرکت چند ملیتی فرانسوی لاگاردر شد.

از ریک گکوسکی، یک فروشنده برجسته کتاب عتیقه، خواسته شد تا آرشیو را که شامل مکاتباتی با کینگزلی آمیس و دافنه دو موریه و سایر نویسندگان گولانچ بود، تحویل دهد. هفته گذشته، او انتقادات مربوط به واگذاری را اشتباه خواند و گفت که کل این موضوع توسط مالکوم ادواردز، مدیر انتشارات Orion تحریم شده و به دستور هیئت مدیره فروخته شده است. در کتاب 2021 گکوفسکی تحت عنوان محافظت شده توسط اژدها، او نوشت: “هیچ کس در اوریون اهمیتی نمی داد که کجا می روند یا به چه کسی می روند.”

او انباری پر از ده‌ها هزار جلد و همچنین ده‌ها بایگانی بایگانی را به یاد می‌آورد – «زنگ‌زده و غبارآلود، مملو از تمام پرونده‌های تولید، سرمقاله و حقوق ناشران گولانچ، که اکثریت قریب به اتفاق آن 50 سال باز نشده بود. سال”.

پس از اینکه او سعی کرد کل آرشیو را به مبلغ حدود یک میلیون پوند به مؤسسات مختلف بفروشد، بین ده‌ها فروشنده، مجموعه‌دار خصوصی و کتابخانه تقسیم شد: «هیئت مدیره از ما خواست تا حد امکان از شر مطالب خلاص شویم و بقیه باید حذف شوند. دور انداخته می شود

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا