کامپیوتر و نرم افزار

آموزش کامل ساخت پاور پوینت برای ارائه – راهنمای گام به گام – قسمت چهارم

در این قسمت از ساخت پاورپوینتقرار است به سراغ موضوعات جالب برویم، پس با ما همراه باشید. نرم افزار پاورپوینت ویژگی های مثبت زیادی دارد که شاید کمتر به آن پرداخته شود. فکر نکنید این نرم افزار فقط برای کارهای ساده و غیرحرفه ای است. به هر حال، اگر کمی در مورد آن کنجکاو باشید و ابعاد مختلف آن را بررسی کنید، نکات جالبی را خواهید یافت که به شما در پروژه های حرفه ای کمک می کند. در قسمت قبل به بررسی و آموزش کامل آموزش ساخت پاورپوینت برای ارائه اسلایدها پرداختیم. ما می خواهیم افزودن ویدیو، صدا، جداول، نمودارها و گرافیک های جذاب این نرم افزار را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

ویدئو را اضافه کنید و به دلخواه ویرایش کنید

شما گزینه های زیادی برای ویرایش ویدیو دارید تا مخاطبان خود را به بهترین شکل ممکن جذب کنید. زمان ساخت پاورپوینتمی توانید اصلاحاتی مانند برش قسمت های نامناسب ویدیو و همچنین اضافه کردن جلوه های جذاب مانند fade in را امتحان کنید.

نحوه اضافه کردن ویدئو به دو روش مختلف در فرآیند ایجاد پاورپوینت

همانطور که قبلا ذکر کردیم، می توانید ویدیوی مورد نظر را به دو صورت انتخاب کنید: انتخاب از بین فایل های سیستمی و استفاده از ویدیوی آنلاین.

برای حالت اول از تب insert به گزینه Video بروید. در نهایت روی گزینه Video on My PC کلیک کنید تا وارد حافظه محلی سیستم شوید.

پس از انتخاب فیلم مورد نظر می توانید آن را در اسلاید خود مشاهده کنید. در تب باز شده Video گزینه Online Video را مشاهده می کنید که قبلا در مورد عملکرد آن توضیح داده ایم.

افزودن ویدیو در فرآیند ایجاد پاور پوینت

پس از انتخاب فیلم مورد نظر تصویری مانند تصویر زیر ظاهر می شود که دارای دکمه های کنترلی مانند پخش و مکث می باشد. همچنین امکان عقب و جلو کردن فیلم با کمک تایم لاین وجود دارد.

علاوه بر این ویژگی ها، تغییر اندازه ظاهری ویدیو با کمک دکمه های تنظیم اندازه قرار گرفته در فریم اطراف ویدیو، ویرایش ویدیو را بسیار آسان می کند.

گزینه های کنترل ویدئو در فرآیند ایجاد پاورپوینت

با استفاده از تب Playback ویدیوهای بیشتری را ویرایش کنید

در این تب گزینه های مختلفی برای ویرایش ویدیو وجود دارد ساخت پاورپوینت از ویژگی trim تا افزودن جلوه های محو و محو شدن و حتی اضافه کردن نشانک که فرآیند ویرایش ویدیو را لذت بخش تر می کند، قابل مشاهده است.

باید بدانید که ویژگی های ذکر شده در تب Playback فقط برای ویدیوهایی که از فایل های سیستم اضافه می شوند قابل اجرا هستند.

برای برش به تب Playback رفته و روی گزینه Trim Video کلیک کنید. پس از آن کادری به شما نمایش داده می شود که دارای دسته سبز رنگ (مشخص کننده زمان شروع برش) و دسته قرمز (مشخص کننده زمان پایان برش) در تایم لاین است.

ویدیو را برش دهید یا کوتاه کنید

برای افزودن جلوه‌های محو و محو شدن، باید همین روند را طی کنید. یعنی از تب Playback مدت زمانی را که می خواهید این افکت ها اجرا شود را تعیین کنید.

به راحتی می توان قسمت های مورد نظر ویدیو را نشانه گذاری کرد. با این کار بوکمارک ها در تایم لاین نمایش داده می شوند و با کلیک روی آن ها به قسمت های انتخابی ویدیو هدایت می شوید.

زیباسازی ظاهر ویدیو و تاثیر آن در فرآیند پاور پوینت

جالب است بدانید که نرم افزار پاورپوینت در زمینه استایلینگ ویدئو نیز حرف هایی برای گفتن دارد. به عنوان مثال می توانید از حاشیه مورد نظر خود استفاده کنید یا حتی با اشکال و افکت های مختلف ظاهر ویدیو را جذاب تر کنید.

برای استایل دادن به ویدیو مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا بر روی ویدیوی مورد نظر و سپس در قسمت ریبون بر روی تب Format کلیک کنید.
  • در گروه Video Styles، روی More کلیک کنید تا سبک های موجود نمایش داده شود.
  • سبک مورد علاقه خود را از لیستی که باز می شود انتخاب کنید.
استایل ویدئو در فرآیند ساخت پاورپوینت

نقش افزودن صدا به اسلایدها در ساخت پاورپوینت

صداگذاری اسلایدها می تواند نقش مهمی در گرفتن کارتون داشته باشد. برای این کار می توانید از یک فایل خارجی یا صدای خود استفاده کنید. برای ویرایش صدا، باید همان مراحل ویرایش ویدیو را دنبال کنید.

برش قسمت های نامناسب صدا، افزودن افکت، بوکمارک و … گزینه هایی هستند که پاورپوینت در اختیار شما قرار می دهد، پس از آن ها نهایت استفاده را ببرید. جالب است بدانید که می توانید آیکون صوتی را تغییر دهید و اسلاید خود را جذاب تر کنید. ممکن است بپرسید حالت چطور است؟

به طور پیش فرض، نماد Audio به شکل یک بلندگو است، اما می توانید شکل بهتری را انتخاب کنید. برای این کار به تب Format بروید. روی گزینه Change Picture کلیک کنید. در کادر باز شده، روی Browse کلیک کنید تا از نماد ذخیره شده در سیستم خود استفاده کنید. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که امکان تغییر آیکون به صورت آنلاین نیز وجود دارد.

نماد Audio را تغییر دهید
نمونه ای از وب سایت بینگ با لیستی از آیکون های متنوع و جذاب
اگر در مورد مراحل فعال سازی آفیس سوالی دارید مقاله فعال سازی آفیس به شما کمک خواهد کرد.

افزودن جداول به اسلایدهای ارائه

زمان ساخت پاورپوینت ممکن است بخواهید یک سری اطلاعات یا داده های آماری و عددی را نمایش دهید. برای این کار از میزها کمک بگیرید و آن ها را مطابق سلیقه شخصی خود طراحی کنید.

ساده ترین راه برای اضافه کردن جدول این است که به تب Insert بروید و روی گزینه Table کلیک کنید. پس از آن تعداد سطر و ستون مورد نظر خود را انتخاب کنید.

افزودن جدول در مراحل ساخت پاورپوینت

شما راه های زیادی برای تغییر تعداد سطرها و ستون ها دارید. فقط به تب Layout بروید که در سمت راست نوار جاسازی شده است. به بخش Rows & Columns بروید و مثلاً برای افزودن یک ردیف جدید به بالا یا پایین جدول انتخاب کنید. همین امر برای ستون جدید نیز صادق است و می توانید انتخاب کنید که ستون جدید را به سمت چپ یا راست جدول اضافه کنید.

تغییر تعداد و موقعیت سطرها و ستون های جدول

سفارشی کردن سبک جداول در فرآیند ایجاد پاورپوینت

ممکن است بخواهید ظاهر جدول خود را تغییر دهید یا حاشیه مورد نظر خود را پیاده سازی کنید. برای این کار به تب Design رفته و در گروه Table Style Options گزینه های مورد نظر خود را تیک زده یا حتی تیک را بردارید تا اعمال نشوند.

در گروه Table Styles می توانید به انواع سبک ها دسترسی داشته باشید.

سبک های مختلف جداول و تاثیر آنها در نحوه ساخت پاورپوینت

برای افزودن حاشیه، می‌توانید قسمت‌های مختلف یا کل جدول را انتخاب کنید تا حاشیه مورد نظر خود را با سبک، رنگ و ضخامت شخصی‌شده اعمال کنید.

دوباره به تب Design بروید و در سمت راست می توانید حاشیه را استایل دهید. حتی می توانید مدل حاشیه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

یک حاشیه سفارشی برای جداول پاورپوینت ایجاد کنید

برای درک بهتر داده ها از نمودارها استفاده کنید

گاهی در جریان است ساخت پاورپوینت برای درک آمار و اطلاعات دیگر لازم است که آنها را به صورت گرافیکی به تصویر بکشیم تا مخاطب بهتر بتواند عمق مطالب را درک کند.

نمودارها می توانند ابزار مفیدی در این زمینه باشند. نمودارهای مختلفی را می توان در پاورپوینت استفاده کرد، مانند:

  • بار
  • یک ستون
  • خطی و …

برای افزودن نمودار کافیست به تب Insert رفته و در گروه Illustrations گزینه Chart را انتخاب کنید. پس از آن در کادر باز شده دسته مورد نظر خود را از نوار سمت چپ انتخاب کنید، نمودار مربوطه در سمت راست تصویر نمایش داده می شود.

افزودن نمودار به اسلایدها در فرآیند ایجاد پاورپوینت

پس از این یک نمودار و یک کادر به شکل برگه اکسل نمایش داده می شود. کافیست اطلاعات خود را در آن جدول اکسل وارد کنید و سپس صفحه اکسل را ببندید. به این ترتیب داده های شما با داده های نمودار پیش فرض جایگزین می شود.

اطلاعات نمودار را وارد کنید

برای تغییر سبک نمودار، به تب Design بروید و از فلش More برای نمایش لیست کشویی سبک ها استفاده کنید. به این ترتیب می توانید کنترل بیشتری بر طراحی نمودار خود داشته باشید.

سبک های مختلف نمودارها در فرآیند ساخت پاور پوینت

استفاده از تابع SmartArt در مراحل طراحی و ساخت پاور پوینت

یکی از قابلیت های مفید پاورپوینت امکان استفاده از تصاویر گرافیکی متنوع برای رسیدن به هدف پروژه می باشد. برای استفاده از این تصاویر گرافیکی کافیست به تب Insert رفته و در گروه Illustrations گزینه SmartArt را پیدا کنید.

مشابه نمودارها، دسته مورد نظر خود را از پنل سمت چپ صفحه انتخاب کنید تا گرافیک انتخاب شده در سمت راست تصویر ظاهر شود.

افزودن تصاویر گرافیکی برای جذابیت بیشتر پاورپوینت

دو راه برای سازماندهی این گرافیک ها وجود دارد:

  • روش اول این است که گلوله مورد نظر را از قسمت متن سمت چپ انتخاب کرده و دکمه Tab را فشار دهید. به این ترتیب شکل مورد نظر یک سطح پایین می آید. برای بالا بردن سطح شکل، همین مراحل را دنبال کنید و به جای Tab فقط از دکمه Backspace استفاده کنید. به همین ترتیب با کمک این پنل می توانید اشکال جدیدی اضافه یا حذف کنید.
اشکال گرافیکی را در اسلایدها اضافه کنید
  • روش دوم استفاده از ابزارهایی است که در قسمت Create Graphic و در تب Design قرار دارند. ابزارهایی مانند Promote و Demote برای بالا و پایین بردن سطح هر شکل، Move Up و Move Down برای تغییر ترتیب شکل ها یا حذف و اضافه کردن یک شکل جدید.
سازماندهی اشکال با استفاده از تب Design

تغییر چیدمان فرم های گرافیکی در فرآیند ساخت پاورپوینت

اگر از چیدمان اطلاعات خود در تصاویر گرافیکی خوشتان نمی آید، وقت آن رسیده که چیدمان خود را ویرایش کنید. از تب Design، پیکان More را فشار دهید تا طرح‌بندی‌های مختلف را به شما نشان دهد.

چیدمان های مختلف تصاویر گرافیکی در فرآیند پاور پوینت

اخرین حرف

همانطور که تا به حال متوجه شدید، خلاقیت و سلیقه را در فرآیند پیاده سازی کنید ساخت پاورپوینتراه های زیادی وجود دارد. جداول، نمودارها و تصاویر گرافیکی جذابیت بصری اسلایدها را افزایش می دهد تا مخاطب بتواند بهتر با آنها ارتباط برقرار کند، بنابراین تا حد امکان از آنها غافل نشوید.

سوالات متداول

1. چند نوع نمودار در پاورپوینت پشتیبانی می شود؟

می توانید از انواع نمودارها در اسلایدهای خود استفاده کنید، مانند ستون، خط، پای، نوار، ناحیه، سطح.

2. چگونه متن مورد نظر را در تصاویر گرافیکی جایگزین کنیم؟

پس از انتخاب گرافیک مورد نظر، پنجره متن در سمت چپ باز می شود. در کنار هر گلوله می توانید متن مورد نظر را وارد کنید و نتیجه را در گرافیک سمت راست مشاهده کنید.

خرید تجهیزات شبکه غیر فعال

منبع: وبسایت نت ران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا