موسیقی

آهنگساز ایرانی برنده مسابقه موسیقی ایتالیا شد



به گزارش هنرآنلاین، سینا جعفریکیا درباره دریافت جایزه سوم مسابقه آهنگسازی ایتالیا گفت: مسابقه موسیقی «دوم آگوست» یکی از مشهورترین مسابقات آهنگسازی در جهان است که سی امین دوره آن امسال با حضور داوران برجسته و مقام سوم این مسابقات را کسب کردم.

وی بیان کرد: این مسابقات یادآور حادثه تروریستی دوم مرداد 1359 بولونیا است که طی آن 75 نفر کشته و 200 نفر مجروح شدند. هر ساله با حمایت دفتر رئیس جمهور ایتالیا و شهردار بولینا در ایتالیا برگزار می شود که پس از 30 سال یکی از مهم ترین مسابقات موسیقی در جهان بوده است. شناخته شده است و آهنگسازان بسیاری از کشورهای مختلف هر ساله در آن به رقابت می پردازند.

جعفری کیا درباره قطعه خود در این مسابقه گفت: قطعه من یک قطعه تک موومان برای ارکستر سمفونیک است و کل قطعه را با الهام از موسیقی ایرانی اما با رویکرد و تکنیک موسیقی معاصر نوشتم. کار من را درک کنید و مردم عادی پس از یکی دو بار گوش دادن به این اثر، نمی توانند موسیقی ایرانی به کار رفته در آن را به وضوح تشخیص دهند.

این آهنگساز افزود: برای درک این قطعه یک گوش حرفه ای متوجه می شود که از کدام ریتم های موسیقی ایرانی و یا از کدام گوشه ها وام گرفته ام، اما این وام گرفتن چندان پررنگ نیست زیرا اگر بخواهیم کارمان در بازار جهانی توسط ارکسترهای سمفونیک خوب و برجسته انجام شود. و هادی ها حرفه ای که در دنیا دیده و اجرا می شود نباید صد در صد ملی و ایرانی باشد که البته برای هر ملیتی صدق می کند.

وی تصریح کرد: وقتی در خلق آثار هنری کمی از ملیت خود فاصله می گیریم و تنها بوی موسیقی ایرانی در موسیقی ما به مشام می رسد اما از حداکثر چاشنی هارمونی، فرم، ارکستراسیون و به نوعی همه مواد و مصالح موسیقی غربی در آن، موسیقی ما وارد بازار جهانی خواهد شد. خواهد بود من در این مسابقه برای خلق اثرم همین کار را کردم و با توجه به شرایط آزاد مسابقه برای موضوع آهنگسازی، توانستم از تمام وجودم در خلق اثر استفاده کنم.

جعفری 1

اجرای اثر در تلویزیون ایتالیا

جعفری کیا همچنین با اشاره به اجرای کار خود در تلویزیون ایتالیا گفت: از مزایای این مسابقه علاوه بر دریافت جایزه نقدی و گواهی مسابقه با امضای شهردار بولونیا، آثار سه نفر برگزیده بود. اجرا توسط ارکسترهای سمفونیک مختلف و پخش همزمان از کانال Rai5 ایتالیا. خواهد بود

نویسنده کتاب «کار و تمرین تئوری موسیقی» به اهمیت و اعتبار مسابقه آهنگسازی «دوم مرداد» اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا مسابقاتی که ارزش و اهمیت دارند اعتبار خود را از حضور بین المللی کسب می کنند. و داوران سرشناس و مسابقه “دوم مرداد” نیز یکی از معتبرترین مسابقات است و به دلیل بین المللی بودن داوران و شخصیت های شناخته شده آنها از اعتبار زیادی برخوردار است، به طوری که در طول 30 سال در برگزاری این مسابقه اساتید و نوازندگان مشهوری از ایتالیا و سایر کشورها به عنوان داور حضور داشتند که از جمله آنها ریکاردو موتی می باشد. ریکاردو شای. انیو موریکونه سمیون بیچکوف اشاره کرد. امسال نیز این مسابقه با حضور پروفسور کلاوزانتی، استاد آهنگسازی دانشگاه رم به عنوان رئیس هیئت داوران، استاد شاسلین، آهنگساز، پیانیست و رهبر ارکستر اپرای وین فرانسه و سه نفر دیگر برگزار شد. قضات

وی با اشاره به جوایز بین المللی دیگر خود در زمینه آهنگسازی تصریح کرد: در سال های اخیر موفق به دریافت جایزه در دو مسابقه آهنگسازی شدم که یکی از آنها مسابقه آهنگسازی در ایتالیا و توسط کنسرواتوار میلان برگزار شد و قطعه من برای ویولن انفرادی برنده جایزه شد و همان سال در کنسرواتوار اجرا شد و دیگری در مسابقه آهنگسازی برای انجمن فرهنگی و جهانی در نیویورک بود که در آن قطعه ای برای یک کوئنتت زهی نوشتم که الهام گرفته شده از موضوع مسابقه که با نام “فکرت امیراف” فلزساز برجسته آذربایجانی برگزار شد. من چند ملودی از این آهنگساز را برای یک کوئینتت زهی مدرن ساختم که در نیویورک و باکو اجرا شد.

جعفری کیا درباره برنامه های موسیقایی آتی خود گفت: ترجمه سومین کتاب هزار صفحه ای را که در دست ویرایش است، هم اکنون به پایان رسانده ام و امیدوارم تا پایان سال منتشر شود.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا