رابطه و ازدواج

آگورافوبیا از تشخیص تا درمان

– علامت اصلی آگورافوبیا ترس شدید از حضور در مکان های عمومی یا شلوغ است. اگرچه این شرایط چالش برانگیز است، اما راه های زیادی برای مدیریت و غلبه بر ترس هایتان وجود دارد.

آگورافوبیا یک وضعیت اضطرابی است که در آن ترس، نگرانی یا هراس شدید را در مکان‌های عمومی تجربه می‌کنید. در این شرایط، ممکن است احساس مبهمی داشته باشید که اتفاقی وحشتناک در شرف وقوع است.

این اضطراب به این دلیل به وجود می‌آید که احساس می‌کنید فرار از موقعیت دشوار است، یا در صورت تجربه حمله پانیک یا علائمی شبیه به هراس، ممکن است نتوانید کمک بگیرید.

آگورافوبیا افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. موسسه ملی سلامت روان (NIMH) گزارش می دهد که حدود 1.3 درصد از بزرگسالان ایالات متحده در طول زندگی خود آگورافوبیا را تجربه می کنند.

در این مقاله نگاهی دقیق تر به علائم آگورافوبیا می اندازیم و در مورد زمان مناسب برای مراجعه به کلینیک روانشناسی صحبت می کنیم.

علائم آگورافوبیا

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، یک منبع قابل اعتماد، آگورافوبیا شامل ترس یا اضطراب شدیدی است که حداقل در دو مورد از پنج موقعیت زیر یا زمانی که پیش‌بینی می‌شود رخ می‌دهد:

اگر علائم شما بیش از 6 ماه ادامه داشته باشد و تقریباً هر بار که با آن مکان یا موقعیت روبرو می شوید رخ می دهد، ممکن است تشخیص آگورافوبیا دریافت کنید. آگورافوبیا اغلب در سنین پایین و معمولاً قبل از 35 سالگی تشخیص داده می شود.

طبق تعریف، ترس های مرتبط با آگورافوبیا غیرمنطقی هستند. این بدان معناست که اضطراب با خطر واقعی ناشی از موقعیت تناسبی ندارد. اغلب اوقات، افراد مبتلا به آگورافوبیا می‌دانند که ترس‌هایشان غیرمنطقی است، اما هنوز نمی‌توانند از باور آن دست بردارند.

به عنوان مثال، در هنگام انتظار در صف بانک، پتانسیل کمی برای ریسک وجود دارد و میلیون ها نفر هر روز این کار را بدون حادثه انجام می دهند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به آگورافوبیا ممکن است هنوز از فکر قرار گرفتن در آن موقعیت احساس وحشت کنند. مانند تمام اختلالات اضطرابی، علائم آگورافوبیا می تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر آگورافوبیا دارید، زمانی که در معرض موقعیت های ترسناک قرار می گیرید، متوجه استرس شدید در بدن خود خواهید شد. این بخشی از مبارزه، فرار، یا پاسخ تسلیم بدن شما است، یک سیستم طبیعی که به محافظت از شما در برابر تهدیدها کمک می کند. آگورافوبیا شامل تجربه اضطراب یا ترس شدید در مکان‌های عمومی یا شلوغ خاص است.

علائم جسمی و ذهنی آگورافوبیا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • عرق کردن
  • تنش عضلانی
  • تکان دادن
  • سرگیجه
  • احساس تهوع
  • ضعف عضلانی
  • احساس گرما یا سرما
  • ترس از دست دادن کنترل
  • احساس عذاب یا ترس
  • احساس ناراحتی عمومی
  • احساس جدا شدن از بدن، که به عنوان تجزیه شناخته می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال هراس دچار آگورافوبیا هستند، اگرچه DSM-5 آنها را دو وضعیت جداگانه در نظر می گیرد.

اختلال پانیک شامل ترس از حمله پانیک است و پیش بینی حملات پانیک باعث اضطراب شدید می شود. اگر یک بار در جمع دچار حمله پانیک شوید، مغز شما ممکن است آن احساسات منفی شدید را با هر موقعیتی که در زمان وقوع آن در آن بودید مرتبط کند. این می تواند به این معنی باشد که در یک موقعیت مشابه دوباره احساس اضطراب می کنید، که حتی می تواند باعث حمله پانیک دیگر شود.

بسیاری از افراد ممکن است شروع به اجتناب از موقعیت هایی کنند که ممکن است باعث ایجاد علائم ناراحت کننده اضطراب یا حملات پانیک شوند. این ترس ها می توانند در طول زمان ایجاد شوند و منجر به ترس عمومی از فضاهای باز یا آگورافوبیا شوند.

علائم رفتاری

اجتناب یکی از علائم اصلی آگورافوبیا است. ممکن است متوجه شوید که زمان و انرژی زیادی را صرف اجتناب از موقعیت هایی می کنید که ممکن است باعث اضطراب شما شود. در غیر این صورت، ممکن است شرایط را با ناراحتی زیادی تحمل کنید. ممکن است از شریک یا دوست خود بخواهید که به شما کمک کند تا با این موقعیت ترسناک روبرو شوید، مانند اینکه از آنها بخواهید با شما به فروشگاه مواد غذایی یا اداره پست بیایند.

افراد مبتلا به آگورافوبیا معمولاً به دلیل اضطراب شدیدشان در مورد اینکه اگر این کار را انجام دهند، احساس می کنند نمی توانند خانه را ترک کنند. اضطراب‌های مرتبط با این موقعیت‌ها می‌تواند منجر به تغییرات عمده در رفتار، روال‌ها و توانایی شما برای نشان دادن در جهان شود.

احساس محدودیت یا خارج از کنترل در زندگی روزمره، که به عنوان عدم استقلال شناخته می شود، می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان و رفاه شما داشته باشد. این احساسات می تواند باعث ناراحتی و آسیب قابل توجهی در زندگی شما شود و حفظ شغل، حضور در مدرسه یا مشارکت های اجتماعی یا حفظ دوستی ها و روابط را دشوار یا گاهی غیرممکن کند.

آگورافوبیا هر فرد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. بسته به اینکه چقدر بر زندگی فرد تأثیر می گذارد، علائم می تواند از شدید تا خفیف متغیر باشد. بر اساس داده های نظرسنجی جهانی منتشر شده در سال 2005، آگورافوبیا می تواند اثرات خفیف تا شدیدی بر زندگی افراد داشته باشد:

  • 40.6 درصد از مردم می گویند که آگورافوبیا تأثیر جدی بر زندگی آنها داشته است.
  • 30.7 درصد یک اثر متوسط ​​را گزارش کردند.
  • 28.7٪ یک اثر خفیف را گزارش کردند.

چه زمانی آگورافوبیا را درمان کنیم؟

صحبت با یک متخصص سلامت روان، مانند یک روانشناس یا روانپزشک، در مورد اضطراب می تواند دلهره آور باشد، اما واقعا می تواند کمک کننده باشد.

برخی از علائم اضطراب یا هراس با علائم سایر اختلالات همپوشانی دارند و روانشناس شما می تواند به رد سایر علل کمک کند. آنها همچنین می توانند سایر اختلالات اضطرابی را که می توانند علائم مشابهی داشته باشند رد کنند، مانند:

مانند سایر شرایط سلامت روان، علائم آگورافوبیا را نمی توان با اثرات فیزیکی مستقیم سوء مصرف، از جمله الکل، مواد مخدر یا داروها توضیح داد.

درمان آگورافوبیا

آگورافوبیا یک اختلال قابل درمان است. روان درمانی یا مشاوره یک درمان بسیار موثر برای آگورافوبیا است. درمان شناختی رفتاری (CBT) یک درمان رایج برای اختلالات اضطرابی است. در CBT برای آگورافوبیا، درمانگر با شما همکاری می‌کند تا فهرستی از موقعیت‌های استرس‌زا که علائم شما را تحریک می‌کنند، تهیه کند، از پایین‌ترین سطح ترس تا تحریک‌کننده‌ترین.

شما مهارت های کنترل در چنین موقعیت هایی را یاد خواهید گرفت و در نهایت، به طور قابل توجهی در برابر ترسناک ترین سناریو آسیب پذیری کمتری خواهید داشت.

برای برخی افراد، برخی داروها نیز می توانند کمک کننده باشند. این داروها شامل داروهای ضد افسردگی و بنزودیازپین ها هستند.

افراد همچنین می توانند اقداماتی را برای کاهش سطح اضطراب روزانه خود انجام دهند و در صورت بروز علائم اضطراب با آنها مقابله کنند. تمرینات تنفس عمیق و سایر تکنیک های آرامش بخش می توانند پاسخ استرس را در لحظه آرام کنند. به یاد داشته باشید که یادگیری تنفس عمیق برای کاهش اضطراب نیاز به تمرین منظم دارد. این استراتژی‌ها ممکن است خیلی خوب کار نکنند، اگر فقط زمانی استفاده شوند که شما احساس وحشت می‌کنید. روانشناسان توصیه می کنند که این تکنیک های تنفسی را روزانه 5 تا 10 دقیقه تمرین کنید تا بدن شما بداند در مواقعی که بیشتر مضطرب هستید چه کاری انجام دهد.

تمرین منظم تکنیک‌های کاهش استرس می‌تواند به شما کمک کند هنگام بروز اضطراب، کنترل بیشتری داشته باشید و علائم آگورافوبیا را آسان‌تر مدیریت کنید.

محمدامین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا