رابطه و ازدواج

آیا عادت های بدی دارید؟

کلینیک روانشناسی و مشاوره ایوان – ما اغلب توانایی خود را برای ایجاد و حفظ عادات دست کم می گیریم، اما حقیقت این است که ما در آن بهتر از آن چیزی هستیم که فکر می کنیم. اجازه دهید با طرح چند سوال توضیح دهم: آیا هر روز صبح زنگ ساعت خود را به تعویق می اندازید؟ آیا اولین کاری که هنگام بیدار شدن از خواب انجام می دهید گوشی خود را چک می کنید؟ آیا در راه رفتن به محل کار هر روز برای قهوه توقف می کنید؟ آیا وقتی عجله دارید سراغ غذاهای فرآوری شده یا از پیش بسته بندی شده می روید؟ آیا هر شب تا دیروقت بیدار می‌مانید و تلویزیون تماشا می‌کنید و در شبکه‌های اجتماعی مرور می‌کنید؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سؤالات مثبت است، شرم یا قضاوتی وجود ندارد. همه رفتارها در خدمت یک هدف هستند. سوال بعدی من این است که آیا عادت های شما شما را برای موفقیت آماده می کند؟ آیا آنها شما را به احساسی که می خواهید در روزهایتان ابراز کنید نزدیک می کنند؟ واقعیت این است که بسیاری از عادت‌هایی که در آنها بهتر می‌شویم، عادت‌هایی هستند که ممکن است به سلامت، رفاه یا اهداف بلندمدت ما کمکی نکنند. بنابراین بیشتر اوقات، ما به انجام کاری که همیشه انجام داده‌ایم ادامه می‌دهیم (به این دلیل که الگوها و روال‌ها آشنا هستند). حتی زمانی که می دانیم راه بهتر یا متفاوتی وجود دارد.

شکل گیری عادات

عادت ها رفتارها و روتین هایی هستند که با تکرار مکرر ناخودآگاه می شوند و نیاز به تفکر آگاهانه کمی دارند یا اصلا نیازی به تفکر ندارند. در واقع، بدون عادات، مغز ما تحت تأثیر تعداد زیادی از تصمیماتی است که باید در طول روز بگیریم.

به گفته محققان، تقریباً 45 درصد از رفتارهای روزانه ما عادتی است، به این معنی که به طور مکرر و اغلب در حالی که به چیزی غیر از عمل فکر می کنیم، تکرار می شوند. این بدان معناست که تقریباً نیمی از کارهایی که هر روز انجام می‌دهیم ناخودآگاه انجام می‌شود، بدون اینکه حتی به آن فکر کنیم.

وقتی رفتاری در یک زمینه خاص تکرار می شود، مغز شروع به تشخیص الگو می کند و حلقه ای ایجاد می کند که چارلز داهیگ، نویسنده کتاب پرفروش قدرت عادت، آن را می نامد.دایره عادتاو این حلقه را از سه قسمت تشکیل می دهد.

اگر در حال حاضر به دنبال ترک یک عادت قدیمی هستید و می خواهید تغییرات معناداری در زندگی خود مشاهده کنید، خوش شانس هستید! شما می توانید نشانه ها و روال ها را تغییر دهید در حالی که به مغز خود پاداشی را که به دنبال آن است می دهید. (مقاله پیشنهاد می شود ترفند کثیف مغز مضطرب بخوانید.)

عادات خود را شناسایی کنید و علائم را درک کنید

اولین قدم در تغییر هر عادت، خودآگاهی است. همه ما هم عادات سازگار و هم ناسازگار داریم. در حالی که برخی از عادات ما، مانند پیاده روی صبحگاهی، مطالعه قبل از خواب، یا مسواک زدن دو بار در روز، مفید هستند و به ما کمک می کنند، برخی دیگر، مانند حذف صبحانه، به تعویق انداختن یا فکر نکردن قبل از خواب، می توانند منفی باشند. تأثیر می گذارد و برخلاف اهداف ما عمل می کند.

من از شما دعوت می کنم که لحظه ای به عادتی در زندگی خود فکر کنید که ممکن است به شما کمکی نکند.

در مرحله بعد، سعی کنید به سؤالات زیر فکر کنید تا به شما کمک کند بفهمید چه چیزی باعث عادت شما شده است:

ساعت چند است

  • کجایی
  • چه کسی اطراف شماست؟
  • چیکار میکنی
  • به چی فکر میکنی
  • چه احساسی داری
  • به دنبال برآوردن چه نیازی هستید؟
  • به دنبال چه پاداشی هستید؟

زمانی که متوجه شدیم چه چیزی باعث عادات ما می شود، می توانیم سعی کنیم الگوهای قدیمی خود را متوقف کنیم و جایگزین های سالم تر و مفیدتری را معرفی کنیم. (مقاله پیشنهاد می شود 2 نشانه که نشان می دهد با الگوهای رفتاری سمی زندگی می کنید بخوانید.)

الگوهای قدیمی را متوقف کنید

وقتی به این فکر می‌کنید که چرا برخی از عادت‌ها اینقدر بی‌دردسر به نظر می‌رسند، احتمالاً محیطی برای حمایت از آنها تنظیم شده است.

برای مثال، اگر متوجه شدید که هر بار که حوصله‌تان سر می‌رود، به دنبال گوشی خود می‌روید، می‌توانید آن را در اتاق دیگری قرار دهید یا اعلان‌ها را در ساعات خاصی از روز خاموش کنید. یا اگر متوجه شدید که هر شب قبل از خواب به سراغ میان وعده های شیرین و فرآوری شده می روید، آن موارد را به طور کلی حذف یا حذف کنید و میان وعده های مغذی تری را که از قبل آماده شده اند وارد کنید.

وقتی عادت را کمتر در دسترس قرار دهیم، احتمال شکستن الگوی قدیمی و تغییر جهت رفتار را افزایش می‌دهیم. (مقاله پیشنهاد می شود آیا برای تغییر در زندگی خود آماده هستید؟ بخوانید.)

رفتار را جایگزین کنید

اگر سعی کنیم عادتی را ترک کنیم و عادت دیگری را جایگزین آن نکنیم، به احتمال زیاد به عادت قبلی برمی گردیم زیرا احساس می کنیم که قطعه ای از پازل گم شده است. ما می توانیم سعی کنیم یک رفتار ناخواسته را با یک رفتار جدید و سازگارتر جایگزین کنیم که همان نیاز را برآورده می کند.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که می خواهید قهوه را به عنوان میان وعده بعد از ظهر مصرف کنید، آن را با یک فنجان آب و یک پیاده روی 10 دقیقه ای در بیرون یا اطراف جایگزین کنید. این رفتار جدید می تواند با تامین آب و حرکت انرژی مورد نیاز شما را افزایش دهد. به طور مشابه، اگر عادت دارید هر شب در رسانه های اجتماعی به عنوان راهی برای ریلکس شدن حرکت کنید، می توانید گوشی را با چیز دیگری جایگزین کنید که همان نیاز را برآورده می کند، مانند خواندن، بافتنی یا تمرین تکنیک های آرامش بخش. (مقاله پیشنهاد می شود اجتناب و رفتارهای ایمن بخوانید.)

هر چه رفتار جدید بی زحمت یا اجتناب ناپذیرتر احساس شود، احتمال بیشتری وجود دارد که به آن پایبند باشید.

حرف پایانی

در حالی که رفتار گذشته اغلب بهترین پیش بینی کننده رفتار آینده است، ما توانایی انتخاب مجدد را داریم. ما این قدرت را داریم که عادت های قدیمی را که دیگر به ما خدمت نمی کنند، بشکنیم و رفتارهای جدیدی ایجاد کنیم که در نهایت تبدیل به عادت می شوند. تمرین باعث بهتر شدن می شود.

این واقعیت که ما توانایی تغییر، رشد و بهبود را داریم یک واقعیت قابل توجه در مورد وضعیت انسان است. با درک اینکه شما در شکل‌گیری و حفظ عادات برتر هستید، می‌توانید از این دانش برای ایجاد عمد عادات مفیدتر و ثابت‌تری استفاده کنید که زندگی شما را بهبود می‌بخشد و به شما باز پس می‌دهد.

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا