اینترنت

آیا گرمای تابستان و فیلترینگ با هم می روند؟

اظهارات رئیس جمهور منتخب درباره پیامدهای زیانبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی، بارقه امیدی را در چشم صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است تا شاهد تحولی چشمگیر در این بخش باشیم.

به گزارش سرویس فناوری تکناکدر روزهایی که کابینه مسعود مزیکیان تلاش می کند از مجلس رای اعتماد بگیرد، طیف های مختلف جامعه بر رفع این محدودیت ها با پرهیز از تبعات فیلترینگ تاکید دارند و معتقدند دولت چهاردهم باید تکلیف خود را در این باره روشن کند. در همان ابتدای فعالیت خود و با رفع برخی محدودیت ها فضای امیدواری ایجاد کند.

در این میان شخصیت ها و طیف های زیادی بوده اند که سعی در تفسیر وضعیت موجود داشته اند و با برشمردن مشکلات و آسیب های موجود سعی در عزم بیشتر دولت و رئیس جمهور در راستای رفع محدودیت های اینترنتی کشور داشته اند.

استارت‌آپ‌ها به اینترنت رایگان نیاز دارند

یکی از اولین گروه هایی که رئیس جمهور منتخب را در خصوص رفع فیلترینگ خطاب قرار دادند، فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور بودند.

چندی پیش نزدیک به 140 بنیانگذار، مدیر عامل و فعال اکوسیستم استارتاپی در گزارشی مبسوط مطالبات و پیشنهادات خود را به دولت مسعود مزیکیان ارائه کردند.

در این نظرسنجی که فعالان بخش های مختلف اکوسیستم برتر استارتاپی و نوآوری کشور از جمله دیجی کالا، علی بابا، دیوار، طیوفان و … در آن شرکت کردند، 7 محور به عنوان جدی ترین مطالبات این فعالان شناسایی شد که هستند «دسترسی رایگان به اینترنت و رفع فیلترینگ با سهم 30 درصدی با اختلاف در راس این مطالبات قرار گرفت.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، از کارشناسان برجسته فناوری اطلاعات ایران و دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی نیز در آستانه آغاز به کار دولت چهاردهم، فیلترینگ را بزرگترین مانع دانست. به رشد برندهای ایرانی

وی اخیرا طی سخنانی در یک کنفرانس مهم بین المللی گفته است که محدودیت دسترسی به اطلاعات از طریق فیلترینگ به شدت به اعتبار و جایگاه برندهای ایرانی در سطح جهانی لطمه می زند.

وی تاکید کرد: برندسازی ابزار قدرتمندی برای معرفی محصولات و خدمات ایرانی به دنیاست و فیلتر شدن این فرآیند مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رفع فیلتر کمترین چیزی است که مردم از پزشکان می خواهند

غلامحسین کرباسچی از فعالان با سابقه سیاسی نیز درباره مسئولیت دولت جدید در رفع فیلترینگ گفت: رفع فیلترینگ تصمیمی کوتاه مدت و بسیار ساده است که آقای مزیکیان می تواند به سرعت آن را حل کند.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: همه انتظار دارند حداقل های مطرح شده از سوی مسعود بیزیکیان در زمان انتخابات اجرایی شود.

فیلتر را می توان در کوتاه مدت رفع کرد

یکی از اعضای کمیسیون سازندگی شورای اسلامی نیز معتقد است رفع فیلترینگ می تواند پاسخگوی مطالبات رای دهندگان یا اکثریتی که رای نیاوردند و در نهایت رضایت مردم را به همراه داشته باشد.

عبدالکریم حسین زاده گفت: اولویت دولت چهاردهم به دو بخش تقسیم می شود؛ اول اولویت های کوتاه مدت و دیگر اولویت های بلند مدت. موضوعاتی مانند فیلترینگ از جمله مطالباتی است که در کوتاه مدت می توان به آنها پاسخ داد و باعث رضایت قشر بزرگی از جامعه حتی کسانی که رای نیاوردند، می شود.

صلاحیت قانونی رفع فیلترینگ با رئیس جمهور است

صلاحیت قانونی رفع فیلترینگ با رئیس جمهور است

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی یکی دیگر از افرادی بود که در میانه بررسی وزرای پیشنهادی در کمیسیون ها درباره فیلترینگ اظهار نظر کرد.

جواد نیک بین در این رابطه گفت: رئیس جمهور رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور است و رئیس جمهور اختیارات لازم برای فیلتر و رفع آن را دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قانونی برای فیلترینگ و رفع آن در مجلس تصویب نشده است و همه اختیارات در اختیار شورای عالی فضای مجازی یا در نهایت شورای عالی امنیت ملی است که رئیس هر دو رئیس جمهور است، بنابراین اختیارات لازم برای رفع فیلترینگ یا ادامه آن برای رئیس جمهور وجود دارد و دولت آقای مزیکیان باید در این مورد تصمیم گیری کند.

فیلترینگ اینترنت در ایران یکی از موضوعات بحث برانگیز و مهمی است که تأثیرات گسترده ای بر جامعه، اقتصاد و حقوق بشر دارد. در دنیای امروز که اینترنت به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی شناخته می شود، محدود کردن دسترسی به آن می تواند پیامدهای منفی بسیاری داشته باشد.

حذف فیلتر می تواند به افزایش آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و افزایش سطح آگاهی عمومی کمک کند. همچنین این اقدام می تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی جدید منجر شود، زیرا بسیاری از کسب و کارها و استارت آپ ها به اینترنت وابسته هستند. علاوه بر این، رفع فیلترینگ می تواند به بهبود روابط بین المللی و افزایش تعاملات فرهنگی و علمی با سایر کشورها کمک کند.

همه این مزیت‌ها می‌تواند موتور محرکه دولت جدید و شخص رئیس‌جمهور باشد تا در راستای وعده‌های انتخاباتی خود و با درک شرایط و مصلحت کشور در کاهش محدودیت‌های اینترنتی و کاهش بخشی از دغدغه‌های مردم در این بخش گام بردارد. .

منبع: سایت خبری تک‌ناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا