کتاب و ادبیات

آیین وداع با محمدعلی بهمنی/ او در ذهن تاریخی مردم ایران باقی می‌ماند

تهران- ایرنا- مراسم یادبود محمدعلی بهمنی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان و علاقه مندان به این شاعر غنایی در منطقه رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا آیین بدره زنده باد محمد علی بهمنی این شاعر و غزلسرای برجسته روز یکشنبه – یازدهم شهریور ماه – از ساعت 9 صبح مقابل تالار وحدت (پهنه رودکی) برگزار شد.

رضوی: بهمنی در ذهن تاریخی مردم ایران باقی مانده است

در این مراسم بازیگر دوبلور و پیشکسوت سینما و تلویزیون، انسان دوستی و انسان دوستی بهمنی را یکی از بارزترین صفات او دانست و گفت: این ویژگی را در اشعار بهمنی می توانید ببینید. زندگی بهمنی پر از آدم بود.

در ادامه بهروز رضوی یکی از برکناری های بهمنی را قرائت کرد.

وی ادامه داد: اشعار بهمنی همیشه مورد توجه اهل ادب بود، بهمنی همیشه در کنار مردم زندگی می کرد و زبان مردم بود. بهمنی همیشه در اذهان تاریخی مردم ایران خواهد ماند زیرا از مردم الهام گرفته شده است.

احمدوند: استاد بهمنی عزت نفس و غرور داشتند

محمدعلی بهمنی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره بدرق با اشاره به اقدامات صندوق هنر در سال های اخیر گفت: در چند سال گذشته صندوق هنر سعی کرده شرایط بهتری را برای اهالی فرهنگ و هنر فراهم کند بهبود یافته است، اما همچنان می توان شرایط بهتری را برای نویسندگان و هنرمندان فراهم کرد.

یاسر احمدوند وی در خصوص رفتار و اخلاق بهمنی توضیح داد: استاد بهمنی عزت نفس و عزت نفس داشت و نیازی به کمک مادی نداشت. ملاقات ها و ملاقات های مستمر با ایشان انجام می شد و از حال ایشان مطلع بودیم. همچنین همیشه در جامعه مورد احترام و توجه بودند. یعنی بهمنی مورد توجه مردم و نهادهای فرهنگی بود.

وی درباره حمایت وزارت فرهنگ از مردم قلم و به ویژه پیشکسوتان توضیح داد: سازوکاری در خانه کتاب برای حمایت از مردم قلم وجود دارد و بر اساس آن این افراد شناسایی می شوند. تا امروز نزدیک به 30 هزار نفر به عنوان عضویت اهل قلم ثبت نام کرده اند. تعدادی از شاعران، نویسندگان و افرادی که آثاری تألیف و منتشر کرده اند، عضو صندوق هنر هستند و از امکانات آن بهره مند می شوند.

احمدوند با اشاره به اینکه برخی از افراد دارای مدرک هنر مستمری ثابت می گیرند، افزود: تعداد این افراد کم است و کفاف زندگی را نمی دهند. البته خدمات بیمه ای نیز برای آنها در نظر گرفته شده است، امیدوارم این تسهیلات توسعه یابد، از نظر کمی پوشش وجود داشته باشد و امیدوارم از نظر کیفی بهبود یابد.

به گفته وی حدود 100 هزار نفر تحت پوشش صندوق هنر هستند اما شاید همه آنها نتوانند از حداکثر امکانات استفاده کنند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه حتی افرادی که آثار مکتوب ندارند نیز می توانند از تسهیلات صندوق هنر استفاده کنند، ادامه داد: ممکن است افرادی باشند که تعداد آثار مکتوب را طبق مقررات نداشته باشند. یا بین انتشار آثارشان فاصله است. be آنها بر اساس درخواست خود ارزیابی می شوند و در صورت واجد شرایط بودن، به لیست اضافه می شوند.

دلم شکست

در ادامه این مراسم هومان بختیاری نوازنده برجسته کشور غزل «می خواست امانت کند، دلش به من سپرده شد» را خواند.

این هنرمند با بیان اینکه بهمنی از تمام نیازهای روزگار فارغ بود، گفت: او مانند نیلوفر زیبا زندگی می کرد.

تمام تلاش بهمنی برای آشتی دادن گروه های مختلف شعری بود

در بخشی دیگر از مراسم ایمن محمد سلمانی وی با اشاره به اینکه از سال 64 با بهمنی دوست بوده است، گفت: در این سال ها چیزهای زیادی از او یاد گرفتم اما در اجرا ضعیف بودم و نمی توانستم مثل بهمنی باشم. در طول تاریخ ادبیات با دو نوع شاعر مواجهیم. یکی که دور خودش دیوار کشید اما برای همه بهمن آمد.

این شاعر با اشاره به اینکه تمام تلاش بهمنی برای آشتی دادن گروه های مختلف شعری بود، گفت: من ندیدم که از بهمنی دلخور باشد و بخواهد از او فاصله بگیرد.

اشعار بهمنی از ابتدا قوی و تاثیرگذار بود

علی جهاندار این خواننده همچنین در سخنانی کوتاه با اشاره به دوستی نزدیک خود با بهمنی گفت: محمدعلی بهمنی در بین شاعران برجسته بود. شعرهای او و حسین منزوی از ابتدا قوی و تاثیرگذار بود.

مهربانی رسالت پدر بود

غزل بهمنی با اشاره به اینکه در میان عاشقان پدر سخنان الکان وجود دارد گفت: مهربانی رسالت پدر بود. ما که با او زندگی می کردیم، دیدیم که همه شعرهایش را زندگی کرده است. او همیشه صادق بود و 82 سال با کودک درونش زندگی کرد.

دختر غزل سرای پیشکسوت با تاکید بر اینکه بهمنی همیشه با زبان عشق صحبت می کرد، ادامه داد: او توانست برای شعر و فرهنگ ایران زمین موثر باشد. میراث او اشعاری است که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. خوشحالیم که حتی شعر هم زنده است و می اندیشد.

وی افزود: هیچ رنگ بدی در وجود پدرش نبود. اما اگر کسی ما را از پدر رنجیده ببخشد.

در این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت، نیکنام حسینی پور، مشاور صندوق اعتباری هنر، رضا اسماعیلی، شاعر، ابراهیم کریمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، محمد هاشمی، معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور. کشور، مهدی قزلی، رئیس خانه شعر و ادب، علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات، علی اکبر شیوانی، مدیرعامل سوره مهر، امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مراتی، مدیرعامل انجمن موسیقی، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، محمد الیاری، مدیر عامل بنیاد فرهنگی رودکی، فراز همای، حجت اشرف زاده، خواننده، سهیل محمودی، مرتضی امیری اسفنده شاعر، سید علی موسوی گرمارودی نویسنده و شاعر پیشکسوت و بسیاری از هنرمندان و علاقه مندان به این شاعر حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، محمدعلی بهمنی وی در سال 1321 در دزفول به دنیا آمد و شامگاه نهم شهریور در سن 82 سالگی بر اثر عارضه مغزی درگذشت. «لال باغ»، «در بی وزنی»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می شود»، «این خانه حرف های اشتعالی دارد»، «شاعر شنیده می شود»، «چتر برای چیست، رویایی که خیس نمی شود» و من هنوز زنده ام و غزل «فکر کنم» از دفتر شعر اوست.

مراسم تشییع و بزرگداشت یاد بهمنی روز سه شنبه سیزدهم شهریور ماه در محل فرهنگسرای آوینی بندرعباس برگزار می شود و محل تدفین این استاد شعر و غزل کشورمان نیز در جنوب پیش بینی شده است. حاشیه تالار آوینی

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا