علم و دانش

ابداع شیوه جدید برای جانمایی مجدد پروتئین‌ها در سلول‌ها

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه استنفورد با ساختن کلاس جدیدی از مولکول‌ها شیوه جدیدی برای انتقال پروتئین داخل سلول و بازگرداندن پروتئین‌های جابه‌جا شده به مکان اصلی خود ابداع کرده‌اند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از فیز، سلول‌ها فضاهای به‌شدت کنترل شده‌ و متکی بر تعیین مکان دقیق هر پروتئین در جای مناسب هستند. بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها و اختلالات عصبی، با پروتئین‌های قرار گرفته در جای نامناسب ارتباط دارند. در برخی سرطان‌ها برای مثال، یک پروتئین که به طور عادی در مکانی برای نظارت بر بازتولید دی‌ان‌ای در هسته قرار دارد به جایی دور از دی ان ای فرستاده و امکان رشد سرطان فراهم می شود.

استیون بانیک استادیار شیمی در دانشگاه استنفورد می‌گوید آزمایشگاه او شیوه جدیدی ابداع کرده که به پروتئین‌های جابه‌جا شده کمک می‌کند به مکان صحیح خود داخل سلول بازگردند.

این شیوه در بر گیرنده سیم‌کشی مجد فعالیت شاتل‌های (رفت‌وآمدگرهای) طبیعی برای کمک به انتقال پروتئین به بخش‌های مختلفی از سلول است. این محققان کلاس جدیدی از مولکول‌های موسوم به «مولکول‌های فعال‌کننده جابه جایی هدفمند» (TRAMs) ساخته‌اند. این شاتل‌های طبیعی را متقاعد می‌کنند که محموله‌های متفاوتی مانند پروتئین‌ها را نیز با خود منتقل کنند. این راهبرد که در نشریه نیچر انتشار یافته است، می‌تواند به روش‌های درمانی برای تصحیح تغییر مکان پروتئین‌ مرتبط با بیماری همچنین ایجاد عملکردهای جدید در سلول‌ها منجر شود. بانیک در این خصوص گفت: ما پروتئین‌های گم‌ شده را می‌گیریم و آنها را به خانه باز می‌گردانیم.

سلول‌های ما در بر گیرنده بخش‌های زیادی هستند که بین همه آنها سیتوپلاسم قرار دارد و همه جای سلول نیز پروتئین‌ها هستند که مسئولیت کارهای مختلفی را دارند. برخی اوقات بیماری‌ها از این وضعیت داخل سلول از طریق جهش دادن سلول‌ها استفاده می‌کنند که مشابه قرار دادن آدرس اشتباهی روی یک بسته است و موجب رفتن پروتئین‌ها به جایی می‌شود که در یک سلول سالم نمی‌روند.

در آزمایش‌های انجام شده مولکول‌های فعال‌کننده با موفقیت پروتئین‌های مسافر را به داخل و بیرون از هسته منتقل کردند و به نتایج خوبی در خصوص نحوه طراحی این مولکول‌ها مانند میزان قدرت آنها برای غلبه بر تمایل مسافران برای حرکت در یک مسیر دیگر دست یافتند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا