علم و دانش

ابداع یک آزمایش خون که می‌تواند جان کودکان را نجات دهد

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه «کورنل» آمریکا با استفاده از «آر ان ای» عاری از سلول، یک ابزار تشخیصی برای تمایز بین مشکلات التهابی کودکان با بیماری «کاواساکی» تولید کردند که می‌تواند به تشخیص زودهنگام و نجات جان آنها یاری برساند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از سای تک دیلی، آر ان ای از طریق مرگ سلول یا ترشح فعال از سلول‌ها آزاد و می‌تواند وارد جریان خون شود. در این حال یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کورنل (آمریکا) مدل‌های یادگیری ماشین ساخته که از بخش‌هایی از این آر ان ای عاری از سلول برای تشخیص مشکلات التهابی کودکان (که تمایز آنها با بیماری‌های دیگر دشوار است) استفاده می‌کنند.

این ابزار تشخیصی می‌تواند با درستی مشخص کند آیا یک بیمار به بیماری کاواساکی، سندروم التهابی چندسیستمی در کودکان، یک عفونت ویروسی یا یک عفونت باکتریایی مبتلا است و همزمان با این تشخیص بر سلامتی اندام‌های بیمار نیز نظارت کند.

بیماری‌های التهابی به طور خاص برای کودکان تهدید است؛ زیرا نشانه‌های آنها مانند تب و جوش و خارش علائم عمومی است و اغلب موجب تشخیص‌های نادرست در بیماران می شوند. سندروم التهابی چندسیستمی در کودکان چنانچه به درستی درمان نشود می‌تواند به ورم در قلب، ریه ، مغز و سایر ارگان‌ها منجر شود. به همین شکل، بیماری کاواساکی (علت اصلی بیماری قلبی اکتسابی در کودکان) نیز می‌تواند به برآمدگی رگ یا آنوریسم و حملات قلبی منجر شود.

یک آزمایش مبتنی بر آر ان ای عاری از سلول اولین ابزار تشخیصی مولکولی است که کادر درمانی می‌توانند با استفاده از آن این مشکلات التهابی را در مراحل اولیه در کودکان تشخیص دهند.

ابداع یک آزمایش خون که می‌تواند جان کودکان را نجات دهد

به گفته محققان، تحلیل آران‌ای در پلاسما به معنی بررسی آر ان ای از سلول‌های در حال مرگ است، همچنین اینکه آر ان ای در کجای بدن از سلول‌ها آزاد شده است. در مشکلات التهابی، مقدار زیادی مرگ سلولی وجود دارد. در برخی موارد، سلول‌ها منفجر و آر ان ای آنها به درون پلاسما آزاد می‌شود. محققان از طریق جدا کردن آن «آر ان ای» و تفکیک زنجیره‌ای می‌توانند نشانگان‌های زیستی را کشف کرده و مشخص کنند آر ان ای از کجا آمده است.

این محققان می‌گویند علاوه بر ساخت یک مدل تشخیصی دقیق با این روش می‌توان میزان و کمیت سطح جراحت و آسیب وارد شده به بافت‌ها یا اندام‌های خاص مانند کبد، قلب و سیستم عصبی و دستگاه تنفسی را مشخص کرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا