اجرای بخشی از میراث موسیقی ملی ایران/ادای دین به بزرگان موسیقی
به گزارش هنرآنلاین، نکته حائز اهمیت در مورد این اجرا این بود که در سال های اخیر رسیتال های پیانو در ایران به سبک کلاسیک غربی برگزار می شد و هنرمندانی نیز در این زمینه فعالیت داشتند، اما در زمینه پیانو کلاسیک ایرانی اجرای بسیار نادر بود. سابقه حضور پیانو در موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایران بیش از 170 سال است و حتی قبل از ورود ویولن نسبتا کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اکنون شاهد موفقیت آن توسط هنرمندانی چون محمدرضا امیر هستیم. قاسمی. آنچه در این شب تماشاگران شاهد بودند، بخشی از میراث موسیقی ملی ایران بود که توسط هنرمندان ایرانی پیانو ساخته و اجرا شد.
خود امیر قسمی معتقد است که دو تن از مهم ترین سرمایه های موسیقی ملی ایران، استادان «مرتضی محجوبی» و «جواد معروفی» که از پایه گذاران موسیقی ملی ایران به شمار می روند و از جایگاه والایی برخوردارند، در میان نوازندگان پیانو ایرانی بوده اند.
آثاری که به صورت پیانو اجرا می شوند احتمالا در دو سبک هستند، اولاً کارهای قابل اجرا با کوک بین المللی پیانو و دوم آثاری که با کوک ایرانی نواخته می شوند که در این قسمت دوم بسیار کم استفاده شده است. امیر قاسمی در این کنسرت سعی کرد در کنار دیگر کارهایش در عرصه موسیقی، این دغدغه و رویکرد هنری را محقق کند.
قسمت اول این اجرا به قطعاتی از آثار جواد معروفی اختصاص داشت البته آثاری قابل اجرا با لحن بین المللی. بعدها شعری روی آن نوشته شد و در برنامه گلها پخش شد.
مجموعه دیگر «رویای جوانی» است که در واقع شامل سه قطعه رویای جوانی، خداحافظی و فانتزی شماره دو، فانتزی و رویای جوانی است که توسط استاد معروفی در دهه 40 و 50 نوشته شده و توسط خودشان اجرا و ضبط شده است.
یکی دیگر از قسمت های برنامه اجرای قطعه «عشاق جان» است که در آهنگ اصفهانی بر اساس خط استاد معروف برای پیانو آغاز می شود. مجموعه ای یک سال پس از درگذشت استاد در سال 1352 منتشر شد که بخش آواز بیات اصفهان، چهار مضارب و تعدادی از قطعات آن مجموعه و ضربی بیداد و در نهایت یک تصنیف قدیمی نیز اجرا شد.
قسمت دوم کنسرت با بخشی از ردیف مفخم الممالک که از نوازندگان پیانو دوره قاجار بودند آغاز شد. قسمت کوتاه ماهور توسط خود امیر قسمی بازنویسی و گویندگی شد و قطعه دیگری از مشیر همایون شهردار پیانیست و آهنگساز دوره قاجار به نام «اپرت مرد دانا» اجرا شد.
در بخشی دیگر، ادای احترام به یکی از بزرگترین پیانیست های ایرانی که جایش در ایران خالی است، اردشیر روحانی، با قطعه ای فانتزی از اصفهان بر اساس نوشته خودش اجرا شد. همچنین دو قطعه از استاد فقید همایون خرم در مایه شور که توسط محمدرضا امیر قسمی بازنویسی شده بود اجرا شد و در نهایت قطعه ای از خود محمدرضا امیر قاسمی در ساز نوا که در سال 1401 نوشته شده بود اجرا شد. در پایان امیر قاسمی یکی از ساخته های خود به نام پایزی تهران را نواخت.
امیر قاسمی اولین رسیتال با مضمون پیانو در ایران را در اسفند 87 در فرهنگ سرای نیاوران برگزار کرد و پس از آن «جسته و گرفته» در گروه موسیقی خود به نام گروه برف که از سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرد، بخش هایی به پیانو ایرانی اختصاص یافت. . همچنین شب مرتضی محجوبی را در سی و نهمین جشنواره فجر برگزار کرد.
امیر قاسمی عنوان می کند که در این کنسرت هیچ یک از آثار مرتضی محجوبی را انتخاب نکردم زیرا کوک پیانو موزه موسیقی در کوک بین المللی است و امکان اجرای آثار محجوبی وجود نداشت.
منبع: سایت خبری هنرآنلاین