کتاب و ادبیات

احمدوند: صنایع فرهنگی نیازمند توجه قوه مجریه است

تهران – ایرنا – معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه صنایع فرهنگی نیازمند توجه قوه مجریه است، افزود: در آینده باید وضعیت صنایع فرهنگی مشخص شود، در سطوح بالاتر نیز وضعیت موجود است. نیاز به ایجاد ستاد هماهنگی و تعریف ماموریت ویژه. به نظر من بهترین بخشی از دولت که می تواند این موضوع را مدیریت کند معاونت فرهنگی است. صنایع فرهنگی نیازمند حمایت ساختاری و حمایت در بودجه هستند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مراسم رونمایی از پوستر نهمین دوره جایزه فیروزه و پایتخت کتاب ایران دوشنبه 31 مردادماه در تالار غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این رویداد یاسر احمدوند معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. اسماعیل جانعلی پور مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعید مجیدی مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و مدیران فرهنگی این وزارتخانه حضور داشتند.

در نتیجه برنامه ریزی موفقی که در دوره سیزدهم صورت گرفت، تاثیر جایزه فیروزه بر بازار اقتصادی افزایش یافت.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جایزه فیروزه و پایتخت کتاب تهران هر دو در دوره های قبل از دولت سیزدهم برگزار شد، گفت: تلاشی بود که هم ادامه پیدا کند و هم مفید باشد، راهی که دو رویداد طول کشید. مسیر رو به رشد و کامل بود. اگرچه ممکن است به همه اهداف نرسیده باشیم، اما در این چند سال مسیر قابل تقدیری طی شده است.

یاسر احمدوند وی درباره تأثیر اقدامات جایزه فیروزه بر اقتصاد فرهنگ توضیح داد: در نتیجه برنامه ریزی های موفقی که در دوره سیزدهم صورت گرفت، تأثیر جایزه فیروزه بر بازار اقتصادی افزایش یافت و این روند بر روی آن تأثیرگذار بود. اقتصاد فرهنگ

وی با تاکید بر اینکه نیاز است دستگاه های اجرایی به صنایع فرهنگی توجه کنند، افزود: در آینده باید وضعیت صنایع فرهنگی مشخص شود، در سطوح بالاتر نیاز به تشکیل ستاد هماهنگی و تعریف ویژه است. ماموریت به نظر من بهترین بخشی از دولت که می تواند این موضوع را مدیریت کند معاونت فرهنگی است. صنایع فرهنگی نیازمند حمایت ساختاری و حمایت در بودجه هستند. در این مدت مصوبات خوبی به تصویب رسید. البته کار دولت تمام نشده است. انشاالله دولت آینده بتواند این موضوع را پیگیری کند و آینده فرهنگ به صنایع فرهنگی گره خورده است.

احمدوند با ابراز امیدواری از توجه دولت آینده به پایتخت کتاب گفت: در دو سه سال اخیر شهرهای علاقه مند برای شرکت در رویداد پایتخت کتاب مشخص شده اند. امید است جایگاه این رویداد فرهنگی استوار شود.

احمدوند: صنایع فرهنگی نیازمند توجه دستگاه های اجرایی است

از چپ: یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل جانعلی پور، مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی.

گره گشایی از جامعه فرهنگی صنایع دستی کار سختی نیست

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی نیز با اشاره به اینکه جشنواره فیروزه عرصه جدیدی برای نظام کسب و کار صنایع دستی است، گفت: با وجود اینکه جامعه بومی همیشه فعال بوده است، اما جامعه فعال و بدنه مردمی فعال بوده است. تا الان خوب کار کرده اند از سوی دولت حمایت نشد.

جامعه اکولوژیک فعال و بدنه جامعه مردمی تاکنون مورد حمایت دولت قرار نگرفته بود

اسماعیل جانعلی پور وی درباره چالش های این بخش توضیح داد: مشکلات صادراتی و بین المللی همیشه وجود داشت و تولیدکنندگان این حوزه را تحت تاثیر قرار می داد. در سال های اخیر جایزه فیروزه چندین هزار عضو را جذب کرده است که حل مشکلات آنها کار سختی نیست و دولت می تواند از این گروه حمایت کند.

وی یکی از دستاوردهای این جایزه را رفع مشکلات اخذ مجوز صنایع دستی برای فعالان این عرصه اعلام کرد و افزود: رفع مشکلات مجوز نکته مهمی بود که امکان پذیر شد. با همکاری معاونت فرهنگی طی روزهای گذشته سه مجوز صادر شد. همچنین تمهیداتی برای نمایش آثار اندیشیده شد و صنایع دستی در ماه‌های آینده به نمایش گذاشته می‌شود.

رفع مشکلات مجوز کار مهمی بود که امکان پذیر بود. با همکاری معاونت فرهنگی طی روزهای گذشته سه مجوز صادر شد.

جان علیپور با اشاره به حمایت های مالی معاونت فرهنگی صنایع دستی افزود: توانستیم تسهیلاتی را در اختیار فعالان قرار دهیم و اگر سازوکار بهتری فراهم شود می توان از کسب و کار بهتر حمایت کرد. در مبحث حمایت بیشتر به «عروسک ها» توجه شد، زیرا جنبه آموزشی دارند و با سنت های بومی نیز مرتبط هستند، به همین دلیل به موضوع عروسک ها به صورت جداگانه پرداخته شد. مجموعه شبکه عروسک سازان در مرحله تحقق متوقف شد اما پر پتانسیل و قابل توجه است. شبکه سازی در حال انجام است و در سال های آینده این مجموعه را خواهیم داشت.

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی با اشاره به اینکه اختتامیه جایزه فیروزه در ماه های آینده به تاخیر می افتد، گفت: بخش بین المللی این جایزه می تواند اقدامات قابل توجهی انجام دهد.

احمدوند: صنایع فرهنگی نیازمند توجه دستگاه های اجرایی است

جایزه ای برای کار مردم در زمینه کتاب

جان علیپور با اشاره به وقفه ای که پیش از این در رویداد پایتخت کتاب رخ داد، گفت: پایتخت کتاب ایران رویدادی برای ایجاد انگیزه در مردم و فعالان مردمی است. تا مسئولان با نگاه به ظرفیت های مردم به موضوع کتاب بپردازند. مردم گاهی از روی دلسوزی برای کتاب کارهای کوچکی انجام می دهند که ارزشمند است.

«اُز» و «نیشابور» برای حضور در پایتخت کتاب جهان ثبت نام کردند

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی با بیان اینکه در دوره های گذشته دولت، رویداد پایتخت کتاب نیز برگزار می شد، گفت: از بین 105 شهر، 12 شهر انتخاب شدند و بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان انجام شد و ظرفیت مردمی آنها در نظر گرفته شد. با توجه به ظرفیت آنها، فرآیند سرمایه کتاب فراهم شد.

به گفته وی، شهرهای «اُز» (اُز، شهری در جنوب استان فارس) و «نیشابور» از ایران برای شرکت در رویداد بین المللی پایتخت کتاب جهان ثبت نام کرده اند.

در این مراسم از پوستر نهمین دوره جایزه فیروزه و پایتخت کتاب ایران رونمایی شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا