رابطه و ازدواج

اختلالات رفتاری کودکان

اکثر بچه های خردسال در این دوره سنی مشغول هستند. به گونه ای که ممکن است گوش ندهند و رفتارهای عجیب و غریب نشان دهند، همه این موارد طبیعی است و به دلیل سن آنهاست. اما برخی از کودکان دیگر نیز هستند که علاوه بر این وظایف، رفتارهای بسیار چالش برانگیزی از خود نشان می دهند که مناسب سن آنها نیست.

عدم درمان این اختلالات رفتاری منجر به ناهماهنگی در بزرگسالی می شود. به همین دلیل توصیه می شود هر گونه اختلال رفتاری را سریعاً درمان کنید تا این درمان امکان پذیر شود. درمان اختلالات رفتاری کودکان به روش های مختلفی انجام می شود و انتخاب بستگی به نوع اختلال و عوامل موثر بر آن دارد.

علائم اصلی اختلال رفتاری در کودکان

نشانه های اصلی اختلالات رفتاری کودکان در آنها به صورت ناله یا نافرمانی دیده می شود. اما ممکن است در برخی از کودکان این مشکلات رفتاری شدیدتر باشد و به عنوان اختلالات رفتاری شناخته شود.

برای کودکان خردسال در سنین خاص ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که منجر به برخی اختلالات رفتاری در آنها شود. در ارزیابی و درمان اختلال رفتاری کودکان، مهم ترین نکته بررسی سطح رشد کودک است. برای تشخیص و درمان می توانید از خدمات روانشناسی کودک کلینیک ایوان استفاده کنید

اغلب مشکلات و اختلالات در بزرگسالی از دوران کودکی احیا می شود، زیرا اغلب این اختلالات رفتاری کودکان در این دوران می تواند عواقب مادام العمر در فرد داشته باشد.

به همین دلیل توصیه می شود به دنبال یک مرکز مشاوره خوب برای درمان اختلالات رفتاری کودکان باشید تا کودک خود را از هرگونه آسیب احتمالی این اختلالات در آینده مصون نگه دارید.

بررسی مشکلات رفتاری در کودکان

تا زمانی که کودک خارج از محدوده سنی خود رفتار نکند، اختلالات رفتاری کودکان توسط والدین قابل تشخیص نیست. شیطنت و مشغله کاری، بازیگوشی، گوش ندادن و… از رفتارهای عادی برای کودکان محسوب می شود، اما تکرار بیش از حد آنها به حدی که غیرقابل کنترل باشد، یکی از اختلالات رفتاری کودکان محسوب می شود. در صورت مواجهه با این مشکلات خانواده ها باید در اسرع وقت برای درمان به مرکز مشاوره مراجعه کنند. اختلالات رفتاری در کودکان انواع مختلفی دارد که شایع ترین آنها به شرح زیر است:

  1. بیش فعالی
  2. سرسختی
  3. تیک بزنید
  4. آتش زدن
  5. اختلال سلوک
  6. انواع فوبیا
  7. ترس
  8. سرقت
  9. اوتیسم

بررسی انواع اختلالات رفتاری کودکان

اختلال سلوک

یکی از اصلی ترین اختلالات پرخاشگری در کودکان اختلال سلوک است. این اختلال قویتر از اختلال لجبازی است و عواقب سنگینی برای والدین خود به همراه دارد. کودکانی که از این اختلال رنج می برند، نه تنها به قوانین و دستورات توجه نمی کنند، بلکه دست به کارها و رفتارهایی می زنند که مناسب سن آنها نیست و ممکن است عواقب بدی داشته باشد.

از نشانه های ابتلای کودک به اختلال رفتاری می توان به شروع دعوا و ایجاد درگیری در داخل و خارج از خانه، بروز برخی رفتارهای جنسی از سنین پایین، دروغگویی، دزدی و بزهکاری و… اشاره کرد.

اختلال کمبود توجه بیش فعالی

اختلال کمبود توجه بیش فعالی

یکی دیگر از شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان اختلال بیش فعالی است. این اختلال بیشتر در سن 6 سالگی به بعد تشخیص داده می شود. کودکانی که از این اختلال رنج می برند، توجه بسیار کمی دارند و اکثر اوقات تمرکز ندارند و بی قرار می شوند. متأسفانه کودکان مبتلا به بیش فعالی نمی توانند به درستی روی درس های خود در کلاس تمرکز کنند.

این کودکان در انجام تکالیف نیز با مشکل مواجه می شوند. متأسفانه اکثر کودکان بیش فعال نمی توانند آنچه را که قرار است انجام دهند را به خاطر بسپارند. متأسفانه برخی افراد فکر می کنند که کودکان بیش فعال ضریب هوشی بالاتری دارند و باهوش هستند، در حالی که اینطور نیست. این کودکان باهوش‌تر از دیگران نیستند و طیف هوشی متفاوتی دارند. این امکان وجود دارد که دامنه هوش کودکان بیش فعال از عقب مانده ذهنی تا با استعداد متفاوت باشد. برای طرح سوال و رزرو نوبت از مشاوره تلفنی روانشناسی کلینیک ایوان استفاده کنید

بررسی انواع دیگر اختلالات رفتاری در کودکان

اختلال اوتیسم

یکی دیگر از انواع اختلالات رفتاری در کودکان اوتیسم است که متاسفانه در چند سال گذشته شیوع آن افزایش یافته است. این موضوع باعث نگرانی بیشتر خانواده ها شده است. کودکانی که از این بیماری رنج می برند رفتارهای کلیشه ای از خود نشان می دهند و بیشتر منزوی هستند.

عقب ماندگی ذهنی و اختلال زبان از دیگر علائم کودکان اوتیسم است. اختلالات اوتیسم به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و برای هر دسته از اوتیسم روش های درمانی زیادی وجود دارد.

انواع فوبیا

فوبیا یکی دیگر از اختلالات رفتاری در کودکان است. علامت اصلی آن ترس دائمی و آشکار از چیزی یا موقعیت خاصی است. در این اختلال کودک همواره تحت استرس و اضطراب است و این را با گریه و بی قراری و سفت شدن اعضای بدن نشان می دهد. اگر ترس کودک از چیزی یا موقعیتی خیلی زیاد نباشد، اختلال فوبیا نمی تواند در زندگی او مشکل ایجاد کند.

اختلال آتش زا

اختلال آتش سوزی در کودکان به ندرت دیده می شود، اما اگر کودکی به این اختلال مبتلا شود، عواقب رفتار آن می تواند خانواده ها را با مشکل مواجه کند. کودکی که از این اختلال رفتاری رنج می برد، عمداً بخشی را آتش می زند تا خشم خود را تخلیه کند و این باعث فروکش شدن عصبانیت او و حتی لذت بردن از کارش می شود.

این بچه ها فقط برای فرونشاندن عصبانیت خود چیزی یا جایی را آتش زدند و انجام این کار ربطی به انتقام و نیت مالی ندارد.

کلینیک ایوان مجموعه ای از متخصصان حوزه روانشناسی و روانکاوی آماده ارائه خدمات مشاوره خانواده به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی می باشد. لطفا از طریق تماس تلفنی نوبت بگیرید: 02126373668

بررسی انواع دیگر مشکلات رفتاری در کودکان

اختلال انفجاری متناوب

یکی دیگر از اختلالات رفتاری در کودکان، اختلال انفجاری متناوب نام دارد. کودک مبتلا به این اختلال در دوره های زمانی خاص به تنهایی به صورت پرخاشگرانه عمل می کند. پرخاشگری کودکان مبتلا به این بیماری برنامه ریزی نشده است و با مواجهه با عوامل استرس زا افزایش می یابد.

طغیان های تهاجمی معمولا تا نیم ساعت طول می کشد. اختلال پرخاشگرانه بیشتر خود کودک را آزار می دهد تا اطرافیان.

اختلال کمرویی کودک

خجالتی بودن کودک

کودکان مبتلا به این اختلال اغلب کودکانی ساکت و آرام هستند. این بچه ها وقتی می خواهند صحبت کنند با صدایی آرام صحبت می کنند. کمال گرایی خانواده ها، مقایسه کودک با سایر فرزندان و انتقاد شدید و تند از کودک، منجر به بروز این اختلال در کودکان می شود.

اختلال لجبازی

کودک مبتلا به این اختلال سعی می کند مخالفت و لجبازی خود را به صورت انتقام جویانه به خانواده یا نزدیکان خود نشان دهد، زیرا با این رفتار قصد دارد به اطرافیان خود نشان دهد که چقدر قوی است.

اختلال لجبازی در کودکان می تواند ناشی از گوش نکردن و نادیده گرفتن قوانین خانه، مشاجره زیاد با بزرگترها، داشتن رفتار پرخاشگرانه و غیره باشد.

عادت کودک به دزدی

عادت به دزدی یکی دیگر از اختلالات رفتاری کودکان است. کودکانی که از این اختلال رنج می برند، چیزهایی را می گیرند که برایشان مفید نیست، زیرا هدف از دزدی، سرقت منابع مالی نیست. بلکه هدف اصلی آنها لذتی است که قبل از دزدی به دلیل تنش شدیدی که در آنها ایجاد می شود، بدست می آورند.

بررسی اختلال تیک در کودکان

بررسی اختلال تیک در کودکان

اختلال تیک: تیک حرکت یا صدایی است که به طور ناگهانی در کودکان ایجاد می شود، این کودکان کارها را به صورت غیر ریتمیک و کلیشه ای انجام می دهند. کودکان مبتلا به این اختلال اغلب نمی توانند در برابر انجام حرکت یا صدا مقاومت کنند، فقط ممکن است بتوانند انجام آن را برای مدتی به تاخیر بیاندازند. تیک های حرکتی و صوتی به دو دسته تقسیم می شوند. کنه ساده و کنه مرکب از انواع کنه ها هستند. افرادی که از تیک های عصبی رنج می برند، زمانی که فشار روانی روی آنها افزایش می یابد، شدت آن بیشتر می شود.

علائم تیک های حرکتی ساده به شرح زیر است

  1. چشمک زدن
  2. حرکت گردن
  3. شانه بالا انداختن
  4. شکلک را حذف کنید

علائم تیک صوتی ساده به شرح زیر است

  1. سرفه کردن
  2. خروپف گلو
  3. بلند کردن بینی یا باله

علائم تیک های حرکتی مرکب که ترکیبی از رفتارها هستند به شرح زیر است:

  1. انجام برخی حرکات صورت
  2. برای پریدن
  3. لمس کردن
  4. کوبیدن پا

علائم تیک مرکب صوتی به شرح زیر است:

  1. تکرار کلمات یا عبارات
  2. توهین به مقدسات
  3. تکرار
  4. پژواک

از این نظر از این قاعده مستثنی نیست که اغلب اختلالات تیک در کودکان گذرا بوده و با گذشت زمان و درمان های دارویی برطرف می شود.

علل اختلالات رفتاری در کودکان

پس از مشاهده هر یک از اختلالات ذکر شده در کودک خود باید برای تشخیص و درمان به مراکز مشاوره مراجعه کنید. مرکز مشاوره ایوان با انجام تست های روانشناسی و مصاحبه با والدین و فرزندان می تواند تمامی اختلالات رفتاری کودکان را تشخیص داده و نوع اختلال را تشخیص دهد. مشاوران با برگزاری جلسات مصاحبه عوامل موثر در بروز و بروز اختلالات رفتاری کودکان را شناسایی می کنند. در این جلسات درمانگر سعی می کند تمامی مسائل و عوامل ایجاد کننده این اختلال را دسته بندی کند و بتواند بر اساس آنها روش های درمانی مناسبی را در اختیار مراجع قرار دهد. زیرا اگر درمانگر نتواند به درستی نوع اختلال مراجع را تشخیص دهد، نمی تواند درمان مناسبی برای او ارائه دهد.

علل اختلالات رفتاری در کودکان به شرح زیر است

  1. عوامل ژنتیکی چند ضربه ای (شامل بیش از یک ژن)
  2. عوامل عصبی
  3. خلق و خوی نوزاد
  4. روابط خانوادگی (از جمله مسائل دلبستگی و فرزندپروری)
  5. مسائل روانی در والدین و فرزندان
  6. عوامل اجتماعی

برنامه هایی که توسط درمانگر برای درمان اختلال رفتاری کودک ارائه می شود باید متنوع باشد تا نتایج به راحتی قابل تشخیص باشد. حمایت از کودکان مبتلا به این بیماری روند بهبودی آنها را تسریع می کند. انتخاب درمانگر و مرکز درمانی برای رفع اختلالات رفتاری کودکان بسیار مهم است، بنابراین باید در انتخاب مرکز درمانی دقت زیادی داشته باشید.

درمان اختلال رفتاری کودک

بهترین زمان برای تشخیص و شناسایی اختلالات رفتاری در کودکان

بر اساس نتایج، تقریباً 10 تا 20 درصد کودکان دارای اختلال رفتاری، عاطفی یا یادگیری هستند. اکثر این اختلالات اغلب زمانی که کودک به مدرسه می رود شناسایی می شود. زیرا کودکان در این محدوده سنی دچار تغییرات اساسی جسمی، ذهنی و شناختی می شوند و به همین دلیل باید رفتار آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. درمانگران برای تعیین نوع اختلال آنها که به دلیل مشکلات رفتاری ناشی از رشد یا نوعی آسیب شناسی مربوط به سن کودک است، فراوانی و شدت رفتار را بررسی می کنند.

در بزرگسالی افراد به نیاز خود به مشاوره مراجعه می کنند اما در کودکان وقتی خانواده ها متوجه کوچکترین علائم و نشانه های اختلالات رفتاری در کودک خود می شوند باید برای رفع آن به روانشناس مراجعه کنند. خانواده ها باید نهایت دقت را در رفتار فرزند خود داشته باشند و در صورت بروز مشکلات غیرعادی حتما این موضوع را به مشاوره کودک ارجاع دهند. هنگامی که کودک کوچک است، درمانگران اطلاعاتی را از والدین در مورد کودک دریافت می کنند.

راه های درمان اختلال رفتاری کودک چیست؟

اختلالات رفتاری کودکان متأسفانه آنها اختلالات پیچیده و مخربی هستند و به دلایل مختلفی به وجود می آیند. به عنوان مثال، کودکی که رفتار غیرعادی از خود نشان می دهد ممکن است به دلیل عدم دقت و درمان بیش فعالی و مشکلات خانوادگی کودک باشد.

روش هایی که می تواند از طریق آنها باشد اختلالات رفتاری کودکان به شرح زیر شناسایی می شوند:

  1. به یک درمانگر متخصص مراجعه کنید.
  2. برگزاری جلسات مشاوره با کودکان و خانواده ها.
  3. بررسی پرسشنامه ها یا چک لیست های انجام شده توسط والدین کودک.

محمدامین مختاریان

4.3/5 – (15 امتیاز)

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا