کتاب و ادبیات

اخلاق هوش مصنوعی؛ آیا برده ماشین‌ها خواهیم شد؟

تهران- ایرنا- کتاب «اخلاق هوش مصنوعی» نوشته فیلسوف فناوری بلژیکی، با توجه به سرعت توسعه و نفوذ هوش مصنوعی در زندگی انسان، به بررسی تأثیر آن بر ارزش های انسانی، هویت، مسئولیت و ساختارهای اجتماعی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در یادداشت مارک کوکلبرگ نویسنده کتاب «اخلاق هوش مصنوعی» برای خوانندگان ایرانی گفته است: از زمان انتشار کتاب در سال ۲۰۲۰ به زبان انگلیسی، دنیای هوش مصنوعی با سرعت عجیبی تغییر کرده است. امروزه هوش مصنوعی مولد قادر به تولید محتوا و تصاویر است، به گونه ای که باعث شگفتی و حیرت بسیاری از بحث های بسیاری در زمینه اخلاق هوش مصنوعی در این مدت شده است. به عنوان مثال، در مورد خطرات اگزیستانسیالیستی که اعتقاد بر این است که فناوری به همراه دارد. اما مطالب ارائه شده در این کتاب همچنان مرتبط هستند و شاید حتی بیشتر از قبل.

به عنوان مثال، سؤالاتی مانند شأن اخلاقی سیستم های هوش مصنوعی یا پیامدهای زیست محیطی هوش مصنوعی از جمله مواردی هستند که امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده اند.

در فصل آخر این کتاب، دیدگاه هایی را مشاهده می کنید که نشان می دهد اخلاق هوش مصنوعی روز به روز در حال تبدیل شدن به یک موضوع جهانی است. در حال حاضر سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد در زمینه سیاست‌گذاری مرتبط با هوش مصنوعی به‌ویژه تلاش بر روی مدلی جهانی برای مدیریت آن، با درک اهمیت و ضرورت چنین تلاش‌هایی با توجه به ماهیت فرامرزی مسائل اخلاقی، تلاش‌های پی‌گیری داشته‌اند. در مورد هوش مصنوعی چندان دشوار نخواهد بود. با این حال، هنوز چالش‌هایی وجود دارد: چگونه می‌توان یک مدل جهانی از حکمرانی هوش مصنوعی که شامل جنوب جهانی باشد، ایجاد کرد؟ آیا کشورهای غیر غربی نیز در شکل گیری این الگوی جهانی سهم خواهند داشت؟ نقش تفاوت های فرهنگی در بحث های اخلاق فناوری چیست؟ و چگونه می توان شکاف ها را پر کرد؟

ترجمه های انجام شده از این کتاب، از جمله این ترجمه فارسی، برای ترویج گفتگوهای فرامرزی و بین قاره ای در مورد اخلاق هوش مصنوعی مهم است.

امروزه ایران در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی بسیار فعال است. چند سال پیش، ایندکس مجله نیچر، ایران را در رتبه سیزدهم جهان از نظر نشریات تحقیقاتی مرتبط با هوش مصنوعی قرار داد و از سوی دیگر، شاهد تلاش های موفقی در زمینه هوش مصنوعی در ایران هستیم که از جمله آنها می توان به موفقیت آن اشاره کرد. داستان روتر هوشمند “Bold”. ، که شما بهتر از من می دانید، فناوری های نوظهور به خوبی درخشیده اند.

اما تلاش ها در زمینه اخلاق هوش مصنوعی و اخلاق ربات ها نیز رو به افزایش است. این تلاش ها باید در زمینه های محلی معنادار باشند و از عناصر آنها برای رشد تغذیه شوند.

این کار نگاهی جامع به چالش های اخلاقی و اجتماعی پیرامون هوش مصنوعی ارائه می دهد. با توجه به سرعت توسعه و نفوذ این فناوری در زندگی بشر، کوکلبرگ به بررسی تأثیر آن بر ارزش‌های انسانی، هویت، مسئولیت‌پذیری و ساختارهای اجتماعی پرداخته است.

«اخلاق هوش مصنوعی» به عنوان راهنمای درک چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر هنجارها و ارزش‌های انسانی است و به مزایا و پیامدهای آن، همراه با طرح سؤالات اخلاقی مهم اشاره می‌کند.

کتاب با مقدمه ای بر اصول اولیه هوش مصنوعی و کاربردهای گسترده آن در زمینه هایی مانند مراقبت های بهداشتی، عدالت کیفری و امور مالی آغاز می شود. کوکلبرگ سپس به مسائل اخلاقی کلیدی مانند حریم خصوصی، عدالت، پاسخگویی و شفافیت می پردازد و اهمیت توجه به این موضوعات را در هنگام برخورد با هوش مصنوعی توضیح می دهد. او با رویکردی فلسفی، سوالات اساسی در مورد هویت و عاملیت انسان را مطرح می کند و در مورد سناریوهایی صحبت می کند که در آن از هوش مصنوعی برای نظارت، تصمیم گیری و تعامل اجتماعی استفاده می شود.

کوکلبرگ با انتقاد از تأثیرات احتمالی این فناوری بر روابط انسانی و پویایی اجتماعی، از نگرانی هایی در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی ممکن است تعصبات و نابرابری ها را بازتولید کند و تأثیرات نامتناسبی بر گروه های آسیب پذیر داشته باشد، صحبت می کند. او با استفاده از دیدگاه‌های تاریخی و فلسفی، زمینه‌ای عمیق برای درک ابعاد اخلاقی این فناوری فراهم می‌کند. یکی از موضوعات کلیدی این کتاب، مفهوم عاملیت اخلاقی در هوش مصنوعی است.

این نویسنده به بررسی نقش هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری مستقل و مسئولیت‌های اخلاقی سازندگان و سیاست‌گذاران می‌پردازد و سوالاتی را مطرح می‌کند که با پیچیده‌تر شدن این فناوری‌ها، پاسخگویی را به چالش می‌کشد. او بحث می کند که در صورت خطا یا آسیب ناشی از سیستم های هوش مصنوعی چه کسانی باید پاسخگو باشند.

این کتاب همچنین به تعادلی می‌پردازد که باید بین مزایای هوش مصنوعی و پیامدهای اخلاقی آن ایجاد شود و از یک رویکرد متعادل حمایت می‌کند. کوکلبرگ معتقد است برای جلوگیری از نابرابری های اجتماعی باید دیدگاه های متنوعی در سیاست های مرتبط با هوش مصنوعی گنجانده شود. این یک منبع ارزشمند و به موقع برای همه کسانی است که به چالش های اخلاقی هوش مصنوعی علاقه مند هستند.

کوکلبرگ با تکیه بر بینش‌های فلسفی و مسائل عملی، چارچوبی جامع برای هدایت اخلاقی توسعه و بهره‌برداری از هوش مصنوعی ارائه می‌کند. کتاب او پیامدهای قابل توجهی برای سیاست گذاران، توسعه دهندگان و جامعه به طور کلی دارد و از آنها می خواهد که هوش مصنوعی را به عنوان یک ابزار فناورانه با پیامدهای اخلاقی عمیق در نظر بگیرند.

او خوانندگان را به تفکر انتقادی درباره نقش هوش مصنوعی در شکل‌دهی آینده دعوت می‌کند و این کتاب را برای محققان، سیاست‌گذاران و علاقه‌مندان به فناوری و اخلاق ضروری می‌کند. تاکید او بر ضرورت رویکردی جامع و انعطاف‌پذیر نشان می‌دهد که بازتاب اخلاقی باید همواره بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند توسعه هوش مصنوعی باشد و این فناوری باید در جهت منافع مشترک بشری هدایت شود.

در مقدمه کتاب آمده است: آیا هوش مصنوعی اکنون فقط یک ابزار است یا به آرامی اما مطمئنا استاد ما خواهد شد؟ این، اگر ترسناک نباشد، ممکن است منجر به احساس ناراحتی یا سرخوردگی شود. داروین و فروید باورهای ما در مورد استثنایی بودن، احساسات ما در مورد برتری و تخیلات ما در مورد کنترل پذیری را تضعیف کردند. و حالا به نظر می رسد که هوش مصنوعی ضربه ای دیگر به درک انسان از خودش وارد می کند. با هوش مصنوعی، چه چیزی به عنوان یک ویژگی برتر برای ما باقی خواهد ماند؟ ما چه هستیم آیا ما فقط ماشین هستیم، ماشین های ارزان قیمت با مشکلات بی شمار؟ آیا ما برده ماشین‌ها می‌شویم یا بدتر از آن، صرفاً برای آنها منبع انرژی خواهیم بود؟

مارک کوکلبرگ (متولد ۱۹۷۵) فیلسوف فن آوری بلژیکی است. او استاد فلسفه رسانه و فناوری در گروه فلسفه دانشگاه وین و رئیس سابق انجمن فلسفه و فناوری است. او قبلاً استاد فناوری و مسئولیت اجتماعی در دانشگاه دی مونتفورت در لستر، بریتانیا، مدیر عامل مرکز اخلاق و فناوری 3TU و عضو گروه فلسفه در دانشگاه توئنته بود. او قبل از مهاجرت به اتریش در بلژیک، انگلیس و هلند زندگی و کار می کرد و نویسنده کتاب های متعددی از جمله رو به رشد روابط اخلاقی (۲۰۱۲)، انسان ها در خطر (۲۰۱۳) و مهارت های زیست محیطی (۲۰۱۵) است.

کتاب «اخلاق هوش مصنوعی». احسان عارفی فر در ۲۲۴ صفحه با ترجمه و انتشارات ققنوس منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا