سیاست

اسماعیل هنیه کیست؟ + نگاهی به زندگی این شخص

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه (به عربی: إسماعیل عبد السلام أحمد هنیه) ملقب به ابوالعبد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که پس از طراحی و اجرای المان به چهره شناخته شده تری در جهان تبدیل شد. – عملیات طوفان اقصی در 7 اکتبر 2023 و حمله به اسرائیل. او متولد 1963 بود و مدتی (از 29 مارس 2006 تا 14 ژوئن 2007) نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بود و در 6 می 2017 جایگزین خالد مشعل به عنوان رئیس جدید دفتر حماس شد.

رئیس دفتر سیاسی و یکی از مشهورترین رهبران حماس به شهادت رسید. اما او که بود؟

به گزارش خبرگزاری خبردون؛ صبح روز چهارشنبه 19 مرداد 1403، روابط عمومی کل سپاه با صدور اطلاعیه ای شهادت شهید اسماعیل هنیه را اعلام کرد. اتفاقی که در محل اقامت وی ​​در تهران رخ داد.

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه (به عربی: اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه) ملقب به ابوالعبد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس است که پس از طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 و با حمله به صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی به چهره شناخته شده تری در جهان تبدیل شد.

او متولد 1963 بود و مدتی (از 29 مارس 2006 تا 14 ژوئن 2007) نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بود و در 6 می 2017 جایگزین خالد مشعل به عنوان رئیس جدید دفتر حماس شد.

اسماعیل هنیه کیست؟ + نگاهی به زندگی این شخص

اسماعیل هنیه که تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در اردوگاه الشاطی در نوار غزه و در مدرسه ای وابسته به UNRWA (آنروا مخفف “آژانس امداد و اشتغال برای پناهندگان فلسطینی در خاور نزدیک” گذرانده بود، دبیرستان خود را به پایان رساند. تحصیل در حوزه علمیه الازهر را به پایان رساند و در سال 1981 برای تحصیل زبان عربی وارد دانشگاه اسلامی غزه شد.

وی با ورود به دانشگاه به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه درآمد، از سال 1362 (تا 1363) به عضویت شورای دانشجویی دانشگاه درآمد و از سال 1364 (تا 1365) رئیس شورای دانشجویی دانشگاه بود. ادامه فعالیت ها منجر به عضویت وی در گروه های مقاومت فلسطین و سرانجام تبعید وی به همراه 415 تن از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الظهور در جنوب لبنان شد.

اسماعیل هنیه پیش از این نیز از جمله در سال 2003 هدف ترور قرار گرفته است.

«در تاریخ 6/9/2003 به همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابوراس رفته بودیم، وقتی ناهار را در منزل ایشان خوردیم، ناگهان یک هواپیمای اف 16 محل را بمباران کرد، سقف فرو ریخت و دود و گرد و غبار از همه جا خارج شد. به لطف خدا موفق شدیم از خانه خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابوراس را نجات داد.

اسماعیل هنیه کیست؟ + نگاهی به زندگی این شخص

از سوابق کاری و فعالیت های اسماعیل هنیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه
  • مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه
  • مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه
  • عضو سابق منای دانشگاه اسلامی غزه
  • عضو کمیته عالی گفتگوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان
  • عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس
  • رئیس دفتر شیخ احمد یاسین
  • عضو رهبری سیاسی جنبش حماس
  • عضو سابق هیئت مدیره جمعیت اسلامی غزه
  • رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال

منبع: انتخاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا