کتاب و ادبیات

افزایش صد برابری آثار دفاع مقدس؛ مطالبه‌ای که عزم ملی می‌طلبد

تهران – ایرنا – مدیر انتشارات رسول آفتاب با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر “افزایش صد برابری آثار دفاع مقدس” گفت: این مطالبه شگفت انگیزی است و مسئولان و متولیان امر این حوزه می تواند یک تعامل ملی و ضرورت بررسی و راه های تحقق آن را ایجاد کند.

رحیم مخدومی وی با اشاره به بیانات هفته گذشته رهبر معظم انقلاب که به مناسبت هفته دفاع مقدس و در دیدار هزاران نفر از پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد، گفت: رهبر انقلاب. در نشست اخیر خود برای چهارمین بار با بیان لزوم افزایش تعداد آثار، دفاع مقدس را در حوزه ادبیات و هنر در حال نگارش دانستند و گفتند: سال گذشته گفتم که این مقدار انجام شده است. باید صد برابر شود. ما امکانات تبلیغاتی محدودی داشتیم دفاع مقدس (2 مهر 1403)”

مدیر انتشارات رسول آفتاب با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر افزایش صد برابری آثار دفاع مقدس گفت: این مطالبه شگفت انگیزی است و مسئولان از قانونگذار تا مدیران اجرایی، حتی نهادهای مرتبط با حفظ آثار آن دوران، می توانند با تشکیل یک ستاد، یک تعامل ملی ایجاد کنند و ضرورت و راه های تحقق آن را بررسی کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تاکنون سه بار در این زمینه صحبت کرده بودند. شایسته است شورای اسلامی چنین مطالبه شگفت انگیزی را که چهار بار از سوی رهبر انقلاب بیان شده است به کمیسیون های تخصصی و ذیربط ببرد یا در صحن علنی چاره اندیشی کند. مشخص کنید مثلاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا بنیاد حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس چه نقشی دارند. ارزش‌ها یا ستاد مشترک نیروهای مسلح هر کدام می‌توانند به این موضوع فکر کنند و این مطالبه جدی را بررسی کنند که چگونه می‌توان در راستای چشم‌اندازی که هنوز ترسیم نشده است، گام‌هایی را اجرا کرد.

نویسنده کتاب «یک آسمان هیاهو» افزود: کاری که اکنون در حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس در حال رخ دادن است نیاز به صد برابر شدن دارد و رهبر انقلاب زمانی در ادامه این مطالبه فرمودند. “من اغلب اهل اغراق نیستم. این را اغراق نکنید.»

اهمیت روایت تبیینی دفاع مقدس

مخدومی ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ادبیات دفاع مقدس و انتشار آن در سطح کشور، از دو نوع روایت توصیفی و تبیینی صحبت کردند و روایت توصیفی را روایتی دانستند که کلیات دفاع مقدس را معرفی می کند. البته لازم و ضروری است که نسل امروز بداند چرا این جنگ رخ داد، طرف مقابل کی بود، چه کسی به او کمک کرد، چه عملیاتی انجام شد، هر یک از گردان ها و یگان ها چه نقشی داشتند و در آن شناخت شکل کلی دفاع مقدس مهم و ضروری است، اما مهمتر از آن روایت تبیینی است.

صد برابر شدن آثار دفاع مقدس/ مطالبه ای که عزم ملی می طلبد

رحیم مخدومی نویسنده حوزه دفاع مقدس

مخدومی افزود: روایت هشت ساله دفاع و مقاومت چه درس ها و پیام هایی برای جامعه ما و جامعه جهانی و برای سازندگی انسان ها دارد و چه برنامه هایی برای جلوگیری از چنین حوادثی دارد. چه اتفاقی در این 8 سال افتاد که حضرت امام راحل (ره) در بیانی شگفت انگیز علمایی را که سال ها در عبادت و طهارت روح خود صرف کردند به خواندن وصیت نامه شهدا توصیه کردند.

نویسنده کتاب «امیر من» افزود: اشاره امام خمینی (ره) این بود که 50 سال عبادت کردید، خدا قبول کند. یکی از این وصیت نامه ها را یک بار بخوانید و به آن فکر کنید. امام خمینی (ره) ارزش وصیت یک نوجوان شهید را آنقدر بالا می داند که معادل 50 سال عبادت یک عالم دینی و یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب 70 سال عبادت یک عالم است. عالم دینی و بعد می گوید به این وصیت نامه ها فکر کن. اینها با روایات تبیینی امکان پذیر است و جامعه به شدت به این روایات توضیحی نیاز دارد.

مخدومی تاکید کرد: روایات تبیینی دلها را تکان می دهد; درست مثل خاطرات شهید بزرگوار ابراهیم هادی او توانست در دل جوانان امروز و لایه خاکستری نفوذ کند و دلها را به لرزه درآورد و بسیاری از افرادی را که راه را اشتباه می رفتند به راه راست برگرداند و به بسیاری از کسانی که در راه بودند سرعت و ترفیع بدهد.

وی افزود: جامعه ما نیاز به درس هایی دارد که از سیره شهدا به ما می رسد، اما متاسفانه جبهه ای شکل گرفته که به جای سبک و سیاق شهدا سعی در گسترش سبک زندگی فاسد غربی دارد. زمینه به همه نهادهایی که باید از نفوذ جلوگیری کنند هشدار داد. از صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و همه نهادها و از همه مهمتر این هشدار را به مردم دادند.

نویسنده کتاب نرگس ادامه داد: رهبر انقلاب به نکته مهمی اشاره کردند و آن این بود که فرمودند در آن سوی مرزها در لبنان و فلسطین، جوانان خون می دهند و خانواده هایی که شهید می شوند و… آسیب هایی که می بینند، مرزبانان ما هستیم و پرچمی که در کشور ما برافراشته شده است و مبادا عده ای در داخل کشور کاری کنند که دشمن در خارج از مرزها نمی تواند انجام دهد. بنابراین لازم است مردم مراقب باشند و به مردم توصیه کردند که نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

صد برابر شدن آثار دفاع مقدس/ مطالبه ای که عزم ملی می طلبد

نهادها نباید نسبت به موضوع حجاب بی تفاوت باشند

مخدومی با اشاره به عبارت دیگری از رهبر انقلاب گفت: بحث حجاب از موضوعاتی است که نه امام خمینی (ره) و نه مقام معظم رهبری از آن عقب نشینی نکردند. آنها وصیت شهدا را داشتند و جامعه را به خواسته کسانی که جان خود را از دست دادند و جوانان خود را در این راه رها کردند، ارجاع دادند. امیدوارم مسئولین به نیروی انتظامی که چندین بار به میدان آمده کمک کنند.

مخدومی درباره بیانات رهبر انقلاب در خصوص مسائل مهم روز به ویژه اتحاد جبهه کفر جهانی در مقابل جبهه حق و اوج صباح غزه گفت: این روزها لبنان نیز در آتش گرفتار شده است. رهبر انقلاب بین آنچه امروز در جبهه مقاومت می گذرد و دوران دفاع مقدس مقایسه جالبی کردند و این دو را شبیه هم دانستند. در دهه 60، جبهه کفر و قدرت ها دست به دست هم دادند تا جبهه حق را سرکوب کنند و جبهه راست ایستاد و پیروز شد.

نویسنده کتاب یار کجاست افزود: رهبر انقلاب آن مقاومت را جهاد در راه خدا معرفی کردند و امروز مقاومت مردم غزه، لبنان و جبهه مقاومت را جهاد در راه خدا معرفی کردند. که امیدی است برای دل همه رزمندگانی که به طرق مختلف مقاومت می کنند و به مبارزه با رژیم صهیونیستی و سران کفر که به این رژیم کمک می کنند ادامه می دهند.

وی افزود: جبهه مقاومت با خیال راحت تری با این نظر فقهی می جنگد. زیرا این جهاد فی سبیل الله منفعت مضاعف است. مرگ آن شهادت است و ماندن در آن جهاد محسوب می شود و این وعده ای است برای کسانی که دوست دارند یاری کنند که جهاد در راه خدا نیز محسوب می شود.

صد برابر شدن آثار دفاع مقدس/ مطالبه ای که عزم ملی می طلبد

بلیک به جبهه مقاومت

نویسنده کتاب یک دشت سیب سرخ افزود: برخی از ائمه جمعه سید حسن نصرالله نامه ای نوشتند که اتفاق جالبی بود. آنها اعلام کردند که بسیاری از جوانان منتظر سیگنال شما برای کمک هستند. نیاز است که دیگران این راه را طی کنند و خداحافظی کنند. زیرا این نامه ها لبیک به اعلامیه جهاد در راه خدا است که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و چراغ امیدی است که برای رهبران و رزمندگان جبهه مقاومت ارسال می شود.

خطر نفوذ باید جدی گرفته شود

مخدومی گفت: خطر نفوذ باید جدی گرفته شود. خطری که به تدریج خود را بیشتر نشان می دهد و آن خطری است که نباید منتظر انجام کاری از سوی وزارتخانه ها و نهادها باشیم، اگر مردم بخواهند به امید اینکه در راس امور هستند و کاری انجام دهند سکوت کنند، باعث یک اتفاق غیرقابل جبران می شود. ضربه به انقلاب و نظام خواهد بود

وی افزود: اگر رهبر انقلاب نام برخی وزارتخانه ها را مطرح کردند در واقع این مردم هستند که باید مطالبه کنند. افرادی که در نهادها نفوذ کرده اند، می دانند چگونه هیچ ردی از خود باقی نگذارند. اگر مردم به وظیفه خود عمل نکنند، نفوذ در همان مدار صورت می گیرد و احتمالا با قدرت بیشتری پیش می رود و به نتایج شوم خود می رسد. لذا این هشدار جدی رهبر انقلاب به مردم است که بیدار باشند و مطالبه گری کنند و جلوی نفوذ را بگیرند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا