علم و دانش

افسردگی، دیابت و سکته مغزی؛ عاقبت ولع به خوردن شیرینی

تهران- ایرنا- یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد کسانی که به خوردن شیرینی ولع دارند بیشتر از افسردگی و دیابت رنج می‌برند و التهاب و سطح گلوکز خون آن‌ها در مقایسه با سایرین بیشتر است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی، یافته‌های پژوهشگران دانشگاه ساری (Surrey) در انگلیس نشان می‌دهد افرادی که میل شدیدی به خوردن شیرینی‌جات دارند در خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی و دیابت و سکته مغزی قرار دارند.

پژوهشگران اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی ۱۸۰ هزار داوطلب بانک اطلاعات پزشکی (بیوبانک) بریتانیا را بررسی کردند.

دسته‌بندی افراد با هوش مصنوعی

آن‌ها از هوش مصنوعی برای دسته‌بندی این افراد در سه گروه غذایی استفاده کردند:

افراد مراقب سلامت تغذیه: آن‌ها میوه‌ها و سبزیجات را به غذاهای با منشأ حیوانی و شیرین ترجیح می‌دهند.

افراد همه‌چیزخوار: به بیشتر غذاها از جمله گوشت، ماهی، برخی سبزیجات و همچنین شیرینی‌ها و دسرها علاقه‌مندند.

افراد شیرینی‌خور: غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را ترجیح می‌دهند و به انتخاب‌های سالم‌تر مانند میوه و سبزیجات علاقه کمتری دارند.

تأثیر شیرینی‌خور بودن بر سلامتی

پژوهشگران، سپس تغییرات ۲ هزار و ۹۲۳ پروتئین و ۱۶۸ متابولیت (مواد شرکت‌کننده در سوخت‌وساز سلولی) را در نمونه‌های خون این گروه‌ها بررسی کردند تا تأثیر ترجیحات غذایی آن‌ها بر شاخص‌های سلامتی‌شان را ارزیابی کنند.

پروفسور نوفار گیفمن (Nophar Geifman)، استاد بهداشت و انفورماتیک بیومدیکال در دانشگاه ساری اظهار کرد: به نظر می‌رسد غذاهایی که دوست داریم یا دوست نداریم به صورت مستقیم با سلامتی ما ارتباط دارد. نتایج پژوهش ما نشان می‌دهد اگر خوراکی‌های مورد علاقه ما کیک، شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین باشد، احتمالاً اثراتی منفی بر سلامت ما دارد. دریافتیم که گروه افراد شیرینی‌خور ۳۱ درصد بیشتر در معرض افسردگی هستند؛ ضمن اینکه این گروه در مقایسه با دو گروه دیگر، بیشتر به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا