کتاب و ادبیات

«الفبا در تبعید» به قلم معلم کودکان افغانستانی نوشته شد

تهران- ایرنا- کتاب «الفبا در تبعید» پایان نامه کارشناسی ارشد نویسنده در رشته جامعه شناسی با عنوان «تحلیل تجربه زیسته معلمان زن مهاجر افغانستانی از چالش های شغلی در جامعه میزبان (مطالعه موردی زنان است. معلمان شاغل در مدارس خودگردان)».

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، تحصیل کودکان پس از امنیت، از دیرباز یکی از دغدغه های همیشگی مهاجران مقیم ایران بوده است. علیرغم مشکلات متعددی که بر سر راه آموزش مهاجران افغانستانی وجود دارد، مدارس خودگردان بسیاری با تلاش خیرین افغان و ایرانی ساخته شده است تا این دغدغه مهم برای مهاجران برطرف شود.

در این میان معلمان به ویژه معلمان زن این مدارس به عنوان بازوی اصلی آموزش و پرورش در مدارس با ارتباط مستمر و مستقیم با دانش آموزان نقشی کلیدی و مؤثر ایفا می کنند، معلمانی که اکثراً از مهاجران افغانستانی هستند که در ایران تحصیل می کنند و سکونت داشته و آشنا هستند. با شرایط، فرهنگ و آداب و رسوم کشور و علاوه بر مسائل کاری و خانوادگی و مشکلاتی که گریبانگیر زنان شاغل است، به دلیل محتوای درسی، انتخاب نوع و روش تدریس، با مشکلات و مسائل زیادی روبرو هستند. به دانشجویان کشوری و پذیرش کودکانی که فاقد مدارک قانونی اقامت هستند و عمدتاً خانواده های نسبتاً محرومتری دارند با آن مواجه هستند.

«الفبا در تبعید» پایان نامه کارشناسی ارشد نویسنده در گروه جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز پرند با عنوان «تحلیل تجربه زیسته معلمان زن مهاجر افغانستانی از چالش های شغلی در میزبان. جامعه (مطالعه موردی معلمان زن شاغل در مدارس خودگردان)».

با توجه به اینکه مهاجران افغانستانی بخش قابل توجهی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند و عدم توجه به تحصیل آنها، جمعیت مهاجر و همچنین کشور میزبان را با مشکلات بی شمار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه می کند، این نشریه در صدد تحلیل و شناسایی عوامل و مسائل چالش برانگیز است. برای این گروه انجام شده و به همین دلیل از پایان نامه فوق حمایت کرده است تا به کتاب تبدیل شود تا دستاوردهای این کتاب منجر به نتایج بهتر در زمینه استخدام معلمان زن مهاجر و در نتیجه آموزش بهتر شود. نتایج برای دانش آموزان مهاجر تصور می شد.

کتاب الفبای در تبعید (تحلیلی از تجربه زیسته معلمان زن مهاجر افغان از چالش های شغلی در جامعه میزبان). روشنا جهانگیرفام و با ویرایش صادق دوپیکار منتشر شده توسط انتشارات سکویا.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا