کتاب و ادبیات

«الی کوهن؛ نفوذی و جاسوس اسرائیلی» در کتاب‌فروشی‌های ایران

تهران – ایرنا – کتاب «الی کوهن، نفوذی و جاسوس اسرائیلی» درباره کوهن، یکی از مهم ترین جاسوسان رژیم صهیونیستی در قرن بیستم است که طی چهار سال حضورش در رژیم صهیونیستی، اطلاعات خطرناک و مهمی را به تل آویو مخابره کرد. پایتخت سوریه

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مروری بر زندگی و سبک کاری یکی از مهم ترین جاسوسان موساد در دهه های گذشته، جاسوسی که با گذشت بیش از 55 سال از اعدامش همچنان در کانون توجهات قرار دارد، جالب است.

کوهن یکی از مهم ترین جاسوسان رژیم صهیونیستی در قرن بیستم به شمار می رفت که در چهار سال حضورش در پایتخت سوریه اطلاعات خطرناک و مهمی را به تل آویو مخابره کرده بود و شعارهای ضدصهیونیستی سر می داد. پارلمان سوریه و شبانه اطلاعات به تل آویو بدهند.

او در سال 1965 در دمشق کشف شد و توسط اعضای سرویس اطلاعات سوریه دستگیر و در 18 می همان سال اعدام شد.

او چند سالی در آرژانتین به عنوان یک تاجر ثروتمند سوری زندگی کرد که دوست دارد به کشورش بازگردد تا زمینه نفوذ خود را فراهم کند. در آنجا روابط محکمی با سفارت سوریه و برخی از مقامات سوری برقرار کرد و به این دلیل که می خواست ثروت خود را در وطن خود سرمایه گذاری کند، وارد سوریه شد.

نام جعلی او در سوریه کمال امین تابات وی با بسیاری از مقامات از جمله وزیر دفاع سوریه و رئیس جمهور آینده این کشور روابط نزدیک برقرار کرد و به عنوان مشاور وزارت دفاع منصوب شد.

این کتاب با نام «تنها در دمشق» در سال 1997 توسط مرکز تحقیقات استراتژیک خلیج فارس در لندن از عبری به عربی ترجمه و توسط انتشارات البیان در دبی منتشر شد.

انتشارات ذکر در سال ۱۳۷۶ هشت فصل از این کتاب را منتشر کرد جاسوس اسرائیل با ترجمه داوود وفایی منتشر کرده بود

این کتاب با عنوان مرد ما در دمشق: الی کوهن در سال 1969 در 192 صفحه منتشر شد.

الی کوهن; نفوذی و جاسوس اسرائیلی

تصویر اصلی جلد کتاب

بخشی از متن کتاب

شیخ او از کوهن خواست که چند روزی را در خانه شیخ بگذراند. Tabes مودبانه این پیشنهاد را رد کرد. اقامت او در هتل مناسب تر به نظر می رسید. شیخ مجید اصرار کرد: – در این صورت حداقل در هتل یکی از دوستانم بمانید. تبس مخالفت نکرد. پس از ورود آنها به دمشق، ماشین در مقابل یکی از بهترین هتل های شهر، هانل «سمیرامیس» توقف کرد. شیخ گفت: امیدوارم اینجا راحت باشید. هتل سمیرامیس هتل زیبایی نبود. در اوایل قرن حاضر ساخته شد و هنوز هم باقی مانده است. رنگ روغن قهوه ای در بعضی جاها روی دیوار ریخته شده بود.

اتاقی که به گفته مدیر هتل بهترین اتاق هتل محسوب می شد، بزرگ بود اما مبل ها به سختی روی پاها قرار داشت. جدا از اون دستشویی کنار اتاق اصلا تمیز نبود. او هنگام پر کردن فرم پلیس، پاسپورت آرژانتینی را که در جیب داشت بیرون آورد و به مسئول پذیرش هتل داد. بلافاصله بعد از رفتن به اتاقش، یکی از کیف های دستش را باز کرد. بعد از برداشتن چند چیز، کیف را بست.

باید سعی می کرد از فردا خانه اجاره ای پیدا کند. اگرچه سفر سخت و طاقت فرسایی داشت، اما هیجان حضور در دمشق باعث شد ساعت ها تخت را پرت کند و بچرخاند. صبح روز بعد با شیخ تماس گرفت و به او گفت که شب خوبی را در هتل دوستش سپری کرده است. اما برای ماندن باید خانه ای حتی برای مدت کوتاهی اجاره کند. شیخ العرد گفت بعد از ظهر به او زنگ می زند. کوهن پس از اتمام کار خود در هتل، برای یک تور کوتاه به شهر رفت. (صفحه 88 و 89)

کتاب الی کوهن، عامل نفوذی و جاسوس اسرائیلی نوشته شده است بن حنان و ترجمه محمدمهدی سید نصری در 168 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و همراه با مقاله منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا