کتاب و ادبیات

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و موسسه دانشنامه ملی تاجیک

تهران- ایرنا- تفاهم نامه همکاری بین مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و مؤسسه دایره المعارف ملی تاجیکستان امضا شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز دایره المعارف اسلامی، تفاهم نامه همکاری بین مرکز دایره المعارف اسلامی و دایره المعارف ملی تاجیکستان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان امضا شد.

این تفاهم به دنبال دعوت رسمی مؤسسه دولتی دایره المعارف ملی تاجیکستان و سفر هیئتی از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی متشکل از محمد جعفری قنواتی عضو شورای عالی علمی و مدیر دایره المعارف فرهنگ مردم ایران؛ کیانوش کیانی هفت لنگ عضو شورای عالی علمی و مشاور امور بین الملل علی موسوی بجنوردی مدیر اجرایی این مرکز صورت گرفت.

این هیئت به موسسه دایره المعارف ملی تاجیکستان آمدند و از بخش های مختلف این موسسه بازدید و با مدیران و کارشناسان آن گفتگو کردند. نورمحمد امیرشاهی رئیس دایره المعارف ملی تاجیکستان در دیدار با هیأت ایرانی به تفصیل درباره وضعیت دایره المعارف از زمان شوروی سابق و مشکلات دانشنامه نویسی در آن زمان صحبت کرد و سپس نظرات خود را در مورد خانات نیاکان بیان کرد. ، شاهنامه فردوسی و حکومت سامانیان. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با کمک یکدیگر بتوانیم تمدن و فرهنگ مشترک را جمع آوری و گسترش دهیم.

در ادامه کیانی هفت لنگ هدف از این سفر را انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دو مرکز عنوان کرد تا رمز ورود به گنجینه های علمی و فرهنگی دو کشور دوست و پل ارتباطی دو ملت بیش از پیش باشد. قبل از.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری امضا شد و تعدادی از کتاب های منتشر شده توسط مرکز دایره المعارف اسلامی به موسسه دایره المعارف تاجیکستان اهدا شد.

در ادامه این سفر، هیات ایرانی از موسسه زبان و ادبیات که زیرمجموعه فرهنگستان علوم تاجیکستان است بازدید و در نشستی با حضور شمس الدین محمدی معاون رئیس جمهور و جمعی از دانشمندان آن موسسه حضور داشتند.

در این جلسه پس از سخنرانی کوتاه توسط محمدی، کیانی هفت لنگ و برخی از محققین موسوی بجنوردیوی پس از معرفی مرکز دایره المعارف، طی تفاهم نامه ای دو پیشنهاد برای همکاری ارائه کرد و مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

امضای تفاهم نامه همکاری بین مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و مؤسسه دایره المعارف ملی تاجیکستان

مدیر اجرایی دایره المعارف فرهنگ مردم ایران گفت: اولاً همانطور که در جلسه ذکر شد، مردم تاجیکستان در قرون اخیر شناخت کمی از شخصیت های علمی ایران دارند، نوشتن یک اثر مشترک برای معرفی شخصیت های علمی معاصر ایران به تاجیک ها مفید است. و بالعکس. دوم، راه اندازی مجله مشترک و تخصصی پژوهش های ادبی – زبانی خراسان و فراتر از آن ضروری است.

بازدید از کتابخانه ملی تاجیکستان و دیدار با سلیمه رجب زاده معاون اول آن؛ مرکز میراث نسخ خطی و بازدید رحمت دولت مدیر آن موسسه؛ و خانه و موزه صدرالدین عینی از دیگر برنامه های این سفر چهار روزه بود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا