اینترنت

امکان مرور نسخه‌های قدیمی سایت‌ها با Wayback Machine

گوگل در حال آزمایش ویژگی جدیدی به نام Wayback Machine است که به کاربران اجازه می دهد از آرشیو اینترنت برای مشاهده نسخه های قدیمی وب سایت ها استفاده کنند.

به گفته تکنوک، گوگل در حال کار بر روی قابلیتی است که امکان بازدید از نسخه های قدیمی وب سایت ها را فراهم می کند. این ویژگی که Wayback Machine نام دارد، با آرشیو اینترنت ادغام می شود تا به کاربران کمک کند تا محتوای حذف شده یا تغییر یافته را از وب سایت ها از طریق نتایج جستجو بازیابی کنند. همچنین به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی به تاریخچه صفحات وب دسترسی داشته باشند و محتوای قدیمی را بررسی کنند.

بخش بزرگی از زندگی دیجیتال ما تحت تأثیر نوآوری ها و روندهای جدید و محتوای ویروسی است. تا شاید اهمیت داشتن تاریخ دقیق و در دسترس از گذشته را نادیده بگیریم.

در حالی که موتور جستجوی گوگل می تواند به بازیابی اطلاعات قدیمی کمک کند، این ابزار محدودیت هایی نیز دارد. برای کسانی که به دنبال تحقیقات آنلاین جدی هستند، بایگانی اینترنت و ماشین راه برگشت همیشه منبع ارزشمندی بوده است که صفحات وب را در طول سال ها حفظ کرده است.

اکنون این ابزار قدرتمند به موتور جستجوی گوگل راه یافته است. زیرا گوگل شروع به ادغام پیوندها با Wayback Machine در نتایج جستجو کرده است. این اقدام به کاربران کمک می کند تا به راحتی به نسخه های قدیمی صفحات وب دسترسی پیدا کنند و ارزش تاریخی و اطلاعاتی آنها را بازیابی کنند.

با استفاده از ماشین راه برگشت

اگر تا به حال از خودروی بازگشتی استفاده نکرده اید، تجربه جالبی در پیش دارید. برای شروع کافیست به وب سایت Wayback Machine مراجعه کرده و URL مورد نظر را وارد کنید. سپس فهرستی از تمام دفعاتی که این سرویس وب سایت مورد نظر شما را خزیده و محتوای آن را ضبط و ذخیره کرده است را مشاهده کنید.

ناگفته نماند که ممکن است همه چیز به خوبی کار نکند و ممکن است با تصاویر یا ویدیوهای ناقص روبرو شوید. اما دیدن وب سایت های مورد علاقه شما در ده یا حتی بیست سال پیش می تواند بسیار جالب و سرگرم کننده باشد.

ادغام ماشین Wayback با جستجوی گوگل

با توجه به آرشیو اینترنت، گوگل به زودی پیوندهایی به نسخه های حافظه پنهان Wayback Machine را در نتایج جستجوی خود نمایش خواهد داد. به گزارش 9to5Google، برای دسترسی به این قابلیت کافیست نتیجه جستجوی مورد نظر را پیدا کرده و روی سه نقطه عمودی کنار آن کلیک کنید.

با این کار کارت “درباره این نتیجه” باز می شود. سپس به بخش «اطلاعات بیشتر درباره این صفحه» بروید. در آنجا می توانید به نسخه های تاریخی صفحه در آرشیو اینترنت مراجعه کنید. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی به نسخه های قدیمی صفحات وب دسترسی داشته باشند و تاریخچه آنها را بررسی کنند.

مزایای یکپارچه سازی

دسترسی به نسخه های کش شده از طریق گوگل به چند کلیک دیگر نیاز دارد. با این حال، هنوز هم بسیار ساده تر از باز کردن دستی آرشیو اینترنت برای بررسی نسخه قدیمی صفحه در هر بار است. این ویژگی به ویژه زمانی مفید است که وب سایت به طور موقت آفلاین باشد. زیرا همچنان می توانید به آخرین نسخه کش شده Wayback Machine دسترسی داشته باشید.

از این نظر، این ابزار می تواند جایگزینی جزئی برای حذف کش صفحه در جستجو باشد و همچنان اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد.

منبع: سایت خبری تک‌ناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا