کتاب و ادبیات

انتشار ناداستان زندگی علینقی وزیری و ۲۰ قطعه برای قانون

تهران- ایرنا- کتاب هایی چون «بندباز و دلقک ها، نداستن زندگی استاد علینقی وزیری»، «آوازهای موسیقی ایرانی» و «نگاه نو بیست قطعه برای قانونگذار» از جمله آثار بازار نشر در این حوزه است. از موسیقی هایی که اخیرا منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، کتاب «بندباز و دلقک های بی خبر از زندگی استاد علینقی وزیری» توسط پدر موسیقی نوین ایران نوشته شده است. ضیاءالدین ناظم پور آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده و مترجم شامل 239.

درباره این کتاب آمده است: «باغ باغ سیب بود، تابستان و زمستان نبود، خدا همیشه سیب می داد؛ گاهی کم، گاهی زیاد، آن طرف باغ آقا رحمان هیزم می سوزاند و آماده می کرد. زغال برای فروختن در زمستان بوی سیب با دود هیزم آمیخته شد و حواسش را جمع کرد. نسیم بهشت ​​بوی سیب می دهد و از سوی دیگر طوفان جهنم بوی چوب سوخته می دهد.

انتشارات نداستن زنگید علینقی وزیری و 20 قطعه برای حقوق

استاد علینقی وزیری، پدر موسیقی نوین ایران (17 مهر 1265 – 18 شهریور 1358)، معروف به کلنل وزیری، از نوازندگان برجسته و از پیشگامان آهنگسازی برای اجرای ارکسترهای موسیقی ایران بود. کلنلی که به کلنل وزیری معروف شد، عاشق موسیقی بود و در نهایت بین سربازی و کار موسیقی، دومی را انتخاب کرد.

علینقی خان وزیری خدمات مهمی به موسیقی ایرانی کرده است. از جمله، نت نویسی را در سنت موسیقی شفاهی ایرانی رواج داد. او همچنین مدرسه عالی موسیقی را تأسیس کرد و بعدها مدیریت آموزشگاه موسیقی دولتی (مدرسه موسیقی نظام) را بر عهده گرفت، او سعی کرد موسیقیدانان ایرانی را با مبانی نظری موسیقی، اصول آهنگسازی و ارکستراسیون غربی آشنا کند. اساتید روانشاد ابوالحسن خان صبا، روح الله خالقی، موسی معروفی و ​​اسماعیل مهرتاش از مهم ترین شاگردان علینقی خان وزیری بودند.

انتشارات نداستن زنگید علینقی وزیری و 20 قطعه برای حقوق

استاد وزیری در نواختن تار و آهنگسازی نیز مهارت زیادی داشت. «دختر آشفته»، «دو عاشق» و «سمفونی نفت» از معروف ترین آثار این نوازنده هستند.

«علی نقی وزیری»

کتاب «علینقی وزیری و تأثیر او بر موسیقی و آموزش موسیقی در ایران» نوشته یک مجتبی وظیفه شناسبا ترجمه امیرحسین رحمتی و ویرایش شهاب منا ناشر، پژوهشگر و مدرس موسیقی ایرانی منتشر شد.

در توضیح این کتاب آمده است: علینقی وزیری از نقاط عطف نادری است که تاریخ نویسان موسیقی او را با عبارات «پیش» و «بعد» توصیف می کنند، در «فرهنگ موسیقی گرو و نوازندگان» از علینقی وزیری یاد شده است. به عنوان مهمترین نویسنده موسیقی ایرانی در اوایل قرن بیستم و می توان گفت نوسازی موسیقی و آموزش موسیقی ایرانی بخش قابل توجهی از پیشرفت آن را مدیون تلاش های وزیری است.

این کتاب ترجمه فارسی پایان نامه دکتری مجتبی خوش ضمیر در زمینه آموزش موسیقی از دانشگاه ایلینوی است که در سال 1357 درباره استاد علینقی وزیری و تأثیر وی بر موسیقی و آموزش موسیقی در ایران نوشته شده است.

این پژوهش سعی دارد «وضعیت تعلیم و تربیت موسیقی ایران را از سال 1186 تا 1302 (قبل از تأسیس مدرسه موسیقی وزیری)»، «زندگی و آثار علی نقی وزیری به عنوان سرباز و هنرجوی موسیقی و بعدها به عنوان یک دانش‌آموز را مورد بررسی قرار دهد». نوازنده، مدرس و مدیر موسیقی، «نگرش وزیری به موسیقی و آموزش موسیقی»، «تأثیر وزیری در موسیقی و آموزش موسیقی در ایران به عنوان مدیر، مدرس، آهنگساز، نظریه پرداز، نوازنده، توسعه دهنده سازها و فنون نوازندگی ایرانی، نویسنده. و مترجم و در نهایت «تأثیر او بر اندیشه و عملکرد آموزش موسیقی و موسیقی در ایران از سال 1302 تا 1329» نگاهی جامع به شخصیت و خدمات موسیقایی وی ارائه دهد.

نگارنده در انجام این پژوهش، علاوه بر مطالعه کتابخانه ای و جمع آوری اسناد، به تحقیق میدانی و مصاحبه با علی نقی وزیری، بستگان، دانشجویان و همکاران وی پرداخته و مطالب دست اول و بدیعی درباره وی گردآوری و تحلیل کرده است.

انتشارات نداستن زنگید علینقی وزیری و 20 قطعه برای حقوق

“موسیقی و خلسه”

کتاب “موسیقی و وجد ذکرهای مراسم گواتی، غزل خوانی و ذکر محافل صاحبان بلوچستان” قسمت دوم کار پژوهشی محمدرضا درویشی پس از گذشت 25 سال از انتشار بخش اول این پژوهش، آهنگساز و پژوهشگر پیشکسوت موسیقی در 70 صفحه منتشر شده است.

در شرح این اثر به قلم درویشی آمده است: «پس از گذشت بیست و پنج سال از انتشار کتاب «موزیکی و خالصه» در سال 1378، قسمت دوم این مجموعه با عنوان «غزل خوانی و ذکر محافل الشعرا” در اختیار علاقه مندان به فرهنگ ایران زمین است. این مجموعه در دو قسمت تهیه و تولید شده است که در قسمت اول که قبلاً چاپ شده است به ذکر مراسم گواتی بلوچستان و در قسمت دوم پرداخته شده است. ، غزل خوانی محافل صاحبان بحث می شود.

فاصله زمانی طولانی بین انتشار این دو نسخه در درجه اول به دلیل از بین رفتن اسناد، پیش نویس ها و یادداشت ها و منابع صوتی بود که به طور تصادفی در گوشه آرشیو نویسنده پیدا شد و در عین حال در این بیست و پنج سال. کار روی دایره‌المعارف آلات موسیقی ایران، سفرهای مکرر، مشغله‌ی آهنگسازی و انتشار پروژه‌های مختلف، او را از کاوش و یافتن منابع گمشده باز داشت.

انتشارات نداستن زنگید علینقی وزیری و 20 قطعه برای حقوق

محمدرضا درویشی آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و نویسنده دایره المعارف آلات موسیقی ایرانی متولد 25 مهر 1334 اولین بار در سن 11 سالگی وارد دنیای موسیقی شد و موسیقی را با یادگیری ویولن آغاز کرد. وی پس از قبولی در کنکور در سال 1353 خورشیدی وارد دانشگاه تهران شد و از سال اول به آهنگسازی پرداخت. درویشی شاگرد اساتیدی چون داریوش صفوت، احمد پژمان، مصطفی کمال پورتراب، پرویز منصوری و شاهین فرهت بود. او در آهنگسازی تحت تأثیر استاد خود مرتضی حنانه است و از همان سالهای ابتدایی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به ساختن قطعاتی از موسیقی محلی مناطق مختلف ایران به ویژه مازندران روی آورد.

درویشی در ۲۸ سالگی آلبوم «زمستان» را با صدای شهرام ناظری بر روی شعر مهدی اخوان الطلیح ساخته است. وی همچنین پژوهشگر موسیقی به ویژه موسیقی نواحی ایران است. اگر تلاش درویش نبود بسیاری از اساتید موسیقی نواحی ایران هرگز شناخته نمی شدند.

ترانه های موسیقی ایرانی

کتاب «آوازهای موسیقی ایرانی برای ساز نی» توسط خلیل مالکی نویسنده نی نواز از اساتید پیشکسوت اصفهان و دارای درجه 2 موسیقی است. شامل 74 صفحه می باشد.

ملکی درباره این اثر نوشت: این مجموعه شامل قطعاتی است که در کلاس های درس من اجرا شد و زمینه ای برای تمرین هنرجویان شد و در این بین برخی از هنرجویان این اجراها را روی نت نوشتند و به این ترتیب اجرای این قطعات را تسهیل کردند. برای برخی دیگر، برخی از این اجراها در سازها و آوازهای شور، ابوعطا، بیات ترک، دشتی، شوشتری، ماهور و چارگاه گردآوری و تدوین شده و در اختیار هنر دوستان قرار گرفته است.

این کتاب بر اساس ساختاری شامل مقدمه، آهنگ و چهار آهنگ یا رنگ تنظیم شده است. از آنجایی که مثنوی یکی از مهم ترین گوشه های برگرفته از وزن شعر فارسی است و نمایانگر تلفیق دلنشین شعر با موسیقی آوازی است و برای آموزش پاسخ به آواز در دستگاه های مختلف مناسب است، در این کتاب این گوشه در هر کدام پیاده سازی شده است. بخش باید گفت این مثنوی ها حاصل آموخته های من در محضر برخی اساتید است.

انتشارات نداستن زنگید علینقی وزیری و 20 قطعه برای حقوق

کد QR درون کتاب قرار داده شده است که با اسکن آن با گوشی هوشمند می توان به نسخه صوتی قطعات با اجرای خلیل ملکی و همراهی تمبک مجید حسابی دسترسی داشت. «مقدمه شور»، «مثنوی شور»، «چمرمدراب شور»، «معرفی ابوعطا»، «مثنوی ابوعطا»، «رنگ ابوعطا»، «معرفی بیات ترک»، «مثنوی بیات ترک»، «چمرمدراب بیات ترک» ، «معرفی دشتی»، «دشتی مثنوی»، «دشتی چهارمضراب»، «شوشتری مثنوی»، «شوشتری مثنوی»، «شوشتری چهارمضراب»، «معرفی ماهور»، «مثنوی ماهور»، «ماهور چهارمضراب»، «چهاردوگاه» ، «مثنوی» روبروی چهارگاه، «چهارمضراب چهارگاه» از جمله این قطعات هستند.

“نگاه جدید”

کتاب «نگاهی نو از بیست قطعه برای قانونگذار» جلد 1 اثر ملیحه سعیدی نوازنده، آهنگساز و مجری قانون شامل 87 صفحه است.

در توضیح این کتاب به قلم سعیدی آمده است: «نگاهی نو (20 قطعه برای قانونگذار) مجموعه ای از آخرین ساخته های من در انواع رایج موسیقی ایرانی (پیرادام، چهارمضراب و رنگ) است. جلد اول آن در حال حاضر در مراحل ساخت بیشتر این قطعات از تکنیک های جدید در نحوه نواختن قانون (همنوازی) استفاده شده است که یکی از ابداعات من برای یادگیری مراحل پیشرفته نوازندگی است. امید است که منجر به توسعه بیشتر نوازندگان قانون‌گذار شود.»

نمونه صوتی قطعات; «اتود: چلچله (ماهور)»، «مقدمه جدایی (همایون)»، «رنگ ماست (همایون)»، «سایه ها (بیات ترک)»، «چهرمضراب گریز (ماهور)»، «پیش درآمدی بهار (ماهور)» “وصل (نوا)، “خزان در بهار (اصفهان)”، “پیردمرد و چهارمضراب بیرار (نوا)”، “شوریده (همایون)”، “سراب (اصفهان)”، “رنگ گلزار (چهارگاه)”، “لالایی”. (دشتی)، «پرلود مهتاب (اصفهان)»، «تراب (ماهور)»، «پرلود باران بهاری (دشتی)»، «پگاه (چهارگاه)»، «پرلود دیوانه (نوا)»، «رنگ سر (افشاری) ” ، “بغاز (دشتی)” با اجرای بهار امراللهی در سایت ماهور موجود است.

انتشارات نداستن زنگید علینقی وزیری و 20 قطعه برای حقوق

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا