علم و دانش

اولین داروی روان‌گسیختگی پس از چند دهه تایید شد

تهران- ایرنا – تایید اولین شکل درمانی جدید روان‌گسیختگی (اسکیزوفرنی) توسط سازمان‌های نظارتی بهداشتی آمریکا در مدت چند دهه گذشته، موجب امیدواری کارشناسان برای درمان بهتر این بیماری شده است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ساینس الرت، این دارو با نام «کوبنفی» (Cobenfy) که توسط شرکت داروسازی آمریکایی بریستول مایرز اسکوییب تولید شده است، نسبت به درمان‌های کنونی متفاوت عمل می‌کند. این دارو دریافت‌کننده‌های کولینرژیک و نه دریافت‌کننده دوپامین را هدف قرار می‌دهد.

تیفانی فارچیون از مقامات ارشد اداره غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این دارو اولین دارویی در مدت چند دهه گذشته است که برای درمان اسکیزوفرنی از یک رویکرد جدید استفاده می‌کند. وی افزود: تایید این دارو یک راه جایگزین جدید برای بیماران ارائه می‌کند که در حال حاضر داروهای ضد روان پریشی برای آنها تجویز می‌شود.

در حدود یک درصد از مردم آمریکا به اسکیزوفرنی مبتلا هستند و تاثیرات این بیماری می‌تواند ویرانگر باشد. این بیماری میتواند موجب اوهام ، احساس عذاب و دشواری در کنترل افکار شود. در حدود 5 درصد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بر اثر خودکشی جان خود را از دست میدهند.

اولین داروی روان‌گسیختگی پس از چند دهه تایید شد

«لینزی بیلسلند» رئیس بخش سلامت روان بنیاد خیریه «ولکام»گفت که داروی کوبنفی می‌تواند تاثیرات بسیار مهم و متحول کننده‌ای بخصوص برای افرادی داشته باشد که داروهای دیگر برای آنها جواب نمی‌دهد. وی خاطرنشان کرد: این دارو نسبت به همه داروهای کنونی اسکیزوفرنی به شیوه کاملا متفاوتی عمل می‌کند و این پتانسیل را دارد که زندگی میلیون‌ها نفر را تغییر دهد.

داروی کوبنفی با نام علمی زانوملاین و تروسپیوم کلراید xanomeline and trospium chloride بصورت خوراکی مصرف می‌شود. دو آزمایش بالینی تاثیرگذاری این دارو را تایید کرده‌ و نشان داده‌اند که می‌ تواند نشانه‌های بیماری را به میزان زیادی کاهش دهد.

برخی عوارض جانبی از جمله حالت تهوع ، استفراغ ، سوء هاضمه ، اسهال ، یبوست و مشکلات کبدی گزارش شده است اما به گفته مت جونز استاد علوم عصبی دانشگاه بریستول انگلستان، این عوارض جانبی در مقایسه با داروهای کنونی کاهش یافته اند. وی خاطرنشان کرد تولید این دارو خبر خوبی برای مبتلایان به اسکیزوفرنی است هر چند هنوز در انگلستان تایید نشده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا