علم و دانش

اکتشاف در ماه و مریخ با ربات‌های کنترل از راه دور

تهران- ایرنا- نتایج آزمایش‌های اولیه کنترل از راه دور ربات‌ها با هدف استفاده از آن‌ها برای اکتشاف در ماه موفقیت‌آمیز بوده است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه اسپِیس، در آینده ربات‌های کنترل از راه دور ممکن است در کشف ناشناخته‌های ماه و مریخ به انسان‌ها کمک کنند.

متخصصان از روی زمین، ابزارهای مریخ‌نوردهای کنترل از راه دور را به طور مجازی هدایت خواهند کرد و مریخ‌نوردهای کنترل از راه دور احتمالاً به زودی می‌توانند با مهارت بیشتری از ماه نمونه‌برداری و روی آن حفاری یا مونتاژ کنند.

اکتشاف در ماه و مریخ با ربات‌های کنترل از راه دور

پژوهشگران آزمایشگاه رباتیک در دانشگاه بریستول در انگلیس، سامانه جدید عملیات از راه دور خود را در مرکز اروپایی برنامه‌های فضایی و ارتباطات از راه دور آژانس فضایی اروپا (ESA) در هاروِل در آکسفوردشِر آزمایش کردند.

آن‌ها با کنترل شبیه‌ساز مجازی یک مریخ‌نورد توانستند با هدایت یک بازوی رباتیک، نمونه‌ای از رگولیت (سنگ‌پوشه) ماه، که شبیه‌ساز نامیده می‌شود، را حفر کنند. این فرآیند به تغذیه دوربین که ممکن است به دلیل تأخیر زمانی ۱.۳ ثانیه‌ای بین زمین و ماه با تأخیر مواجه شود، نیاز ندارد. سیگنال‌های ارسال‌شده بین کاربرهای راه دور و مأموریت‌های رباتیک در ماه احتمالاً در آینده توسط ماهواره‌های متعلق به برنامه «مهتاب» آژانس فضایی اروپا ارسال می‌شوند.

اکتشاف در ماه و مریخ با ربات‌های کنترل از راه دور

این شبیه‌سازی به متخصصان کمک می‌کند از زمین، ربات‌ها را در ماه بدون مشکل تأخیر سیگنال هدایت کنند.

شبیه‌سازی مجازی همچنین دارای تعاملات لمسی است؛ به عبارت دیگر، به کاربر، حس لامسه می‌دهد و ویژگی‌های لمسی رگولیت ماه در گرانش کم را شبیه‌سازی می‌کند. این به کاربرهای راه دور نشان می‌دهد باید از چه مقدار نیروی بیشتر برای حفاری رگولیت یا بلند کردن مواد نمونه‌برداری‌شده استفاده کنند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا