کتاب و ادبیات

ایجاد حس کتاب‌دوستی در کودکان با بازی‌های کربلایی

تهران- ایرنا- همزمان با موکب های کتابخانه های عمومی کشور در ایام اربعین حضرت سیدالشهد(ع)، بازی فکری «طارق» ویژه گروه سنی 8 سال به بالا تولید شد. و توسط این موسسه توزیع می شود.

محمدرضا هراتی حسینی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا با اشاره به فعالیت موکب های این نهاد در ایام اربعین گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور موکب هایی را در مرزهای کشور عزیزمان ایران و عراق آغاز کرد. و همچنین در مرز شرقی ایران به زیارت حضرت اباعبدالله (ع). خدمات فرهنگی ارائه می دهد. بازوی اجرایی و مدیریتی این 8 موکب که در 6 استان آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، وستان و بلوچستان دایر شده اند، کتابداران دلسوز و عاشقان اهل بیت(ع) هستند.

بازوی اجرایی این 8 موکب در 6 استان کتابدار هستند

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به برنامه های فرهنگی موکب های مؤسسه افزود: در این موکب ها برنامه های فرهنگی متعدد و متنوعی با محوریت کتاب طراحی شده است تا زائران حضرت سیدالشهدا (ع) در این موکب ها برنامه ریزی کنند. -شهدا (علیه السلام) می تواند سفر معنوی آنان را غنی سازد.

وی ادامه داد: یکی از این برنامه های فرهنگی، بازی تخته ای طارق است که به تازگی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور تولید شده است.

ایجاد حس کتاب دوستی در کودکان با بازی های کربلایی

محمدرضا هراتی – معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

بازی ها در عرصه های مختلف زندگی نفوذ کرده اند

هراتی با بیان اینکه بازی‌ها در عرصه‌های مختلف زندگی نفوذ کرده است که تأثیر بی‌نظیری دارد، افزود: ایران فرهنگی ما در بخش‌های مختلف میراث بزرگی دارد و استفاده دقیق از این ظرفیت دستاوردهای فرهنگی را برای ما به همراه خواهد داشت. این بازی در زمینه فرهنگ سازی، رشد و شکوفایی شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش های آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پرکردن بخشی از اوقات فراغت گروه های سنی مختلف جامعه جایگاه ویژه و مهمی دارد. بر این اساس کتابخانه های عمومی کشور با توجه بیشتر به برنامه ریزی برای تولید محصولات نوین فرهنگی و توجه ویژه به نخبگان و گروه های دانش بنیان به منظور استفاده بهتر از ظرفیت این مجموعه، به برنامه ریزی و تولید بازی های رایانه ای می پردازند. فرمت ها و میز درست کرد

کتابخانه های عمومی بازی هایی را در قالب های کامپیوتری و رومیزی طراحی و تولید کرده اند

معاون توسعه و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: کودکان و نوجوانان یکی از گروه های اصلی مخاطبین ما هستند. از آنجایی که هدف ما این است که بچه ها از همان ابتدا به کتابخوانی عادت کنند و از آن لذت ببرند، تصمیم گرفتیم از بازی برای ترویج کتاب و فرهنگ کتابخوانی در این گروه استفاده کنیم. این بازی ها برای گروه های سنی و خانواده طراحی شده اند.

وی ادامه داد: در گذشته اقداماتی برای تولید بازی های رایانه ای انجام داده ایم و در بحث تولید بازی های رایانه ای جدی با برگزاری هکاتون هک هایی صورت گرفته است (هکاتون رویدادی است که برنامه نویسان رایانه و سایر افرادی که در آن فعالیت می کنند. توسعه نرم افزار شامل طراحان گرافیک، طراحان رابط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می آیند و در توسعه پروژه های نرم افزاری و بعضاً سخت افزاری با هم همکاری می کنند و موضوع کتاب و کتابخوانی را به سه دوره جشنواره اضافه می کنند و با تجربه فوق از آن حمایت می کنند شروع به تولید بازی های رومیزی و رایانه ای کردیم.

ایجاد حس کتاب دوستی در کودکان با بازی های کربلایی

بازی رومیزی “راه”

ایجاد حس کتاب دوستی در کودکان با بازی های رومیزی

هراتی با بیان اینکه این بازی پیشینه تاریخی دارد، تصریح کرد: داستان بازی در زمان استقرار رژیم بعثی صدام در عراق رخ می دهد. در این مدت شیعیان در تنگنا قرار داشتند و حتی مخفیانه به زیارت اربعین می رفتند.

وی ادامه داد: داستان بازی راه از این قرار است که سربازان صدام به روستایی در عراق حمله می کنند و ضمن آزار شیعیان می خواهند کتاب های مربوط به امام حسین (ع) و نهضت عاشورا را از بین ببرند. در این میان برخی از اهالی روستا تصمیم می گیرند سنت پیاده روی اربعین را زنده نگه دارند و کتاب ها را از نابودی نجات دهند. بازیکنان در نقش این روستاییان باید از تیراندازان عوامل رژیم صدام دوری کنند و با استفاده از امکاناتی که دارند، از موانع و ایست بازرسی ها عبور کرده و کتاب ها را به حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام برسانند. ماموریت مهم آنها در این مسیر دشوار، حفاظت از کتاب است. علاوه بر این، آنها می توانند در این راه به یکدیگر کمک کنند. انتخاب مسیر مناسب، کمک گرفتن از موکب ها، مدیریت تفنگ های آبی، خلاص شدن از شر سربازان بعثی، حفاظت از کتاب ها و … عواملی هستند که به بازیکنان کمک می کنند تا در این بازی امتیاز کسب کنند و برنده شوند.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی موسسه یادآور شد: این بازی ضمن ایجاد سرگرمی برای علاقه مندان، با انتخاب موضوعی تاریخی- مذهبی و البته کتاب محور سعی در تقویت حس کتاب خوانی کودکان دارد. -دوست داشتن

بازی طارق برای 2 تا 6 بازیکن و مناسب برای سنین 8 سال به بالا می باشد. مدت زمان پخش حدود 35 دقیقه است و هم اکنون با توجه به کتابخانه های عمومی کشور واقع در مرزهای شرقی و غربی کشور در اختیار علاقه مندان قرار دارد. به زودی محتوای جدید این بازی در کتابخانه ها در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا