موسیقی

بازگشت فرهاد فخرالدینی به صحنه پس از ۱۰ سال با «سیمرغ»



به گزارش آرتونلاین، «سیمرغ (قاف)» آخرین اثر فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت است که از 9 آبان ماه سال جاری در تالار وحدت اجرا می شود.

استاد فخرالدینی این اثر را بر اساس «منطق الطیر» (شاهکار ماندگار عطار نیشابوری) در پنج موومان ساخته و قرار است با ارکستری متشکل از حدود صد نفر از نوازندگان سرشناس موسیقی کلاسیک ایران اجرا شود.

این آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی در 25 فرودین امسال و همزمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری از پایان نگارش «منظومه سیمرغ» خبر داد که نگارش این مجموعه را از اوایل سال 1400 آغاز کرده بود.

فخرالدینی درباره نگارش «منظومه سیمرغ (قاف)» گفت: عطار نیشابوری چهره ای شناخته شده در ادبیات ما و شاعری بسیار شیرین زبان و دلنشین است و بی شک «منطق الطیر» بهترین اثر عطار است. در یک پروسه زمان بر، تصمیم گرفتم چکیده ای از اشعار را انتخاب کنم و شروع به نوشتن موسیقی کنم.

وی افزود: جمع بندی اشعار و انتخاب بر عهده دوست هنرمندم است. از آرش امینی پرسیدم و او هم با نهایت دقت و وسواس مجموعه ای از اشعار عطار را تهیه کرد. آنها واقعاً انتخاب های درستی هستند و من از گزیده ای از آیات که امینی انتخاب کرد استفاده کردم. به شرطی که انسجام داستان به هم نخورد. نام این مجموعه را «سریال سیمرغ» گذاشتم و در پنج لحظه طراحی شده است.

فخرالدینی نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر متولد 1316 است که آثار معروفی برای موسیقی متن فیلم ها و سریال های تلویزیونی از جمله «سربداران»، «امام علی (ع)» و «بوعلی سینا»، «مسافر ری» ساخته است. “، “کیف”. انگلیسی»، «brighter than off» از جمله آنها هستند.

فخرالدینی در سال 1377 ارکستر ملی ایران را پس از پیگیری و برنامه ریزی طولانی با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایران تأسیس و به مدت 11 سال رهبری آن را برعهده داشت که منشأ رویدادهای بزرگی در عرصه ملی و ایرانی بوده است. موسیقی کلاسیک

فخرالدینی هم اکنون عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران است. قطعه «کنسرتو برای ویولن و ارکستر» ساخته این آهنگساز پیشکسوت اول تیرماه سال گذشته توسط ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری آرش امینی در تالار وحدت اجرا شد.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا