موسیقی

با وجود هوش مصنوعی هنوز جوان‌هایی هستند تا موسیقی ایرانی بیاموزند



بابک راحتی نوازنده تار و مدرس دانشگاه و داور بخش های تار و سه تار هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان درباره اصالت اجراها گفت: در جشنواره هایی مانند جوان که جنبه رقابتی دارد، وجود دارد. راهی جز تعیین محتوا توسط کارشناسان و جستجوی اصالت وجود ندارد. انجام داد

وی افزود: در فراخوان امسال می توان رگه های ممتد اصالت را در ساختار موسیقی ایرانی مشاهده کرد که در این آزمون به وضوح می توانیم آثار نسل های گذشته را دنبال کنیم. اصالت در ردیف نوازی ملاک کار هیئت داوران بود و به خصوص برای ساز زهی تنها به یک ردیف اشاره نشده بود. حق انتخاب شرکت کنندگان بیشتر بود.

راحتی تصریح کرد: قایقرانی زمانی پویا و کاربردی می شود که مانند سایر پدیده های اجتماعی حرکت کند و فقط یک ردیف و یک مکتب نباشد. تعداد کمی از مدارس درجه یک وجود دارد. ردیف یکسان است و به یک نسخه کاهش نمی یابد. لذا شرکت کنندگان در حین اجرا باید به نکات فنی و اصالت اجرا توجه داشته باشند. در قسمت زهی سه ردیف میرزاعبدالله، آقا حسینقلی و موسی معروفی در نظر گرفته شده است که هم آزادی عمل به شرکت کننده می دهد و هم محدوده ای که گفتم را در بر می گیرد. در چنین شرایطی، هر پدیده ای بخش بزرگی از واقعیت فرهنگی آن کشور را در بر می گیرد.

این نوازنده گفت: برای رسیدن به اصالت عوامل مختلفی را در داوری در نظر گرفتیم. در واقع نه تنها ملودی مورد توجه قرار می گیرد، بلکه به نحوه اجرا، زیبایی شناسی، درک فرهنگی و … نیز توجه می شود.

رساحی درباره تفاوت اجرای این نسل با نسل قدیم گفت: این قسمت شیرین جشنواره برای ماست. زمانی که پشت صحنه بودم همه در حال تمرین بودند و این هیجان و انگیزه در همه رده های سنی دیده می شد. این ذائقه وجود دارد و موتور محرکه آنهاست. با این بمباران اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی، هنوز جوانانی هستند که از سنین پایین با اشتیاق روی صحنه می آیند و خود را برای یادگیری موسیقی ایرانی محک می زنند. این درب گرانی برای نگهداری است و کار همه نیست.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا