علم و دانش

بررسی اثر اسید الاژیک در بهبود اختلال عملکردی سلول‌های درون‌رگی

تهران- ایرنا- یک محقق ایرانی آثار اسید الاژیک (عصاره انار) را بر بهبود اختلال عملکرد سلول‌های درون‌رگی موسوم به اندوتلیال در بیماران مبتلا به دیابت و نارسایی قلبی بررسی کرده و در مدل‌های حیوانی به نتایج مفیدی دست یافته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بررسی آثار حفاظتی اسید الاژیک در اختلال عملکرد اندوتلیال در شرایط غلظت بالای گلوکز و نارسایی قلبی در موش‌های دیابتی عنوان طرح پژوهشی استاد دانشگاه دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام شده است.

اسید الاژیک معروف به عصاره انار موجود در میوه های قرمز (انار، توت فرنگی، توت سیاه، تمشک و انگور) یا میوه‌های خشک (گردو و بادام)، یک ترکیب بیواکتیو پلی فنولیک با خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی است.

حمیدرضا کازرانی استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه مشهد و محقق این طرح درباره آن گفت: تصلب شرائین و دیابت جزو مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز بیماری عروق کرونر به شمار می‌رود. اهمیت و شیوع بیماری تصلب شرائین و بروز سکته قلبی مشخص است. از طرفی بر اساس مطالعات اخیر، اختلال در عملکرد سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیال زمینه‌ساز اصلی این اختلال به شمار می‌رود. برای پیشگیری از تصلب شرائین که خود عامل اصلی سکته‌های قلبی و مغزی به شمار می‌رود، باید دنبال علل زمینه‌ای آن بود.

این دانش آموخته دکتری تخصصی فارماکولوژی (داروشناسی) دامپزشکی از دانشگاه استراث‌کلاید انگلیس بیان کرد: با توجه به شیوع زیاد دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی و تصلب شرائین در این بیماران، تصمیم گرفته شد پژوهش روی این بیماری متمرکز شود. امکان تولید دارو با منشأ گیاهی برای پیشگیری از تصلب شرائین، به‌ویژه در بیماران دیابتی و دچار نارسایی قلبی از جمله نتایج انجام این طرح است.

وی تصریح کرد: در بخش دوم پژوهش، نیز اثر حفاظتی اسید الاژیک در برابر نارسایی قلبی بررسی شد. نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که عضله قلب قدرت پمپاژ کافی خون را ندارد. این بیماری بیشتر در بیماران مبتلا به فشار خون یا به دنبال سکته‌های قلبی رخ می‌دهد؛ به‌ویژه در بیماران دیابتی شیوع نسبتاً بالایی دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اسید الاژیک در مدل حیوانی مورد آزمایش در این تحقیق، آثار حفاظتی قابل توجهی در برابر این بیماری نشان داد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا