کتاب و ادبیات

بررسی دستاوردهای ۸۰ سال ایرانشناسی همراه با بزرگداشت حافظ

تهران- ایرنا- مراسم بزرگداشت حافظ و سالروز تاسیس انجمن ایران شناسی چهارشنبه چهارم مهرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، در این مراسم پژوهشگران ادبیات، فرهنگ، تاریخ و تمدن فارسی ایران به تبادل نظر و بررسی ابعاد مختلف شعر حافظ و دستاوردهای ایران شناسی در 80 سال اخیر می پردازند.

انجمن ایران شناسی، در سال 1325 با کوشش ابراهیم پورداوود تاسیس شد و محققان برجسته ای مانند محمد معین، ذبیح الله صفا، منوچهر ستوده و یحیی مهیار نوابی یکی از اعضای موسس آن بودند. محققان بعدی مانند احسان یارشاطر، ایرج افشار، بهرام فرهوشی و هنری کوربین نیز به این انجمن پیوست.

انجمن ایران شناسی که پس از مرگ پورداوود به تدریج غیرفعال شد، در سال 1396 با تلاش محمود جعفری دهقیاستاد زبان های ایران باستان و با همراهی جمعی از اساتید دانشگاه از جمله ژاله آموزگار، حسن رضایی باغبیدی، آذرتاش آذرنوش، فتح الله مجتبایی و… احیا شد و فعالیت خود را از سر گرفت. برگزاری همایش های ملی و بین المللی ایران شناسی، میزبانی یا شرکت در برگزاری سمینارهای مرتبط با ایران شناسی و برگزاری تورهای فرهنگی از جمله فعالیت های انجمن ایران شناسی در عصر جدید است. این انجمن به زودی فصلنامه تخصصی ایران و ایران شناسی را منتشر خواهد کرد.

با توجه به نزدیک بودن مراسم سالگرد تأسیس انجمن ایران شناسی به روز بزرگداشت حافظ (30 مهر)، مراسم مذکور با محوریت ویژه موضوع حافظ و حافظ شناسی برگزار می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا