دنیای مد

برند سبک زندگی چیست؟

 شما هم در اینستاگرام برندهایی را دنبال می‌کنید که محصولی از آن‌ها ندارید؟ برندهایی که احتمالا احساس می‌کنید چیزی را در مورد شما و افرادی که می‌خواهید با آن‌ها معاشرت کنید، نشان می‌دهند.

به‌تازگی نوعی از برندهای پوشاک در حال رشدند که در کنار محصول یا خدمت، یک سبک زندگی ارائه می‌دهند. دیگر موضوع فقط داشتن یک ساعت رولکس نیست، بلکه زندگی‌ کردن به سبک شخصی است که صاحب رولکس است.

از آن‌جا که افراد دارای تجربیات، انتخاب‌ها و پیشینه‌های متفاوتی از جمله طبقه‌ی اجتماعی، قومیت و فرهنگ مختلف هستند، یک برند پوشاک باید بداند که برند خود را برای چه کسی و به چه منظوری خلق کرده است. در این راستا شاهد ظهور برندهایی هستیم که احساسات، آرزوها و ایدئولوژی‌های یک قشر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. آن‌ها به عنوان برندهای سبک زندگی شناخته می‌شوند. 

برند سبک زندگی

 در این مطلب قصد داریم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم که یک برند سبک زندگی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. هم‌چنین نگاهی به معروف‌ترین برندهای سبک زندگی جهان می‌اندازیم. اگر شما هم به دنبال ساخت برند خودتان هستید، بخش آخر این مقاله را از دست ندهید.

برند پوشاک سبک زندگی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، برخی برندهای پوشاک پای خود را فراتر از محصول گذاشته‌اند و در حال ساخت قبیله‌ای از پیروان خود با سبک زندگی و علایق مشترک هستند. این برندها را از این‌ پس، برند سبک زندگی یا Lifestyle Brand می‌نامیم. در ادامه به تعریفی جامع از این نوع برند و هدف از ساخت یک برند لایف‌استایل می‌پردازیم.

تعریف برند سبک زندگی

برند سبک زندگی برندی است که صرف‌ نظر از خدمت یا محصول، به ارزش‌ها، باورها، علایق و نگرش‌های مخاطب خاص خود تجسم می‌بخشد. مخاطب آن‌ها گروهی است که از یک سبک زندگی مشترک پیروی می‌کند. برندهای سبک زندگی در تلاشند یک خرده‌ فرهنگ را به همراه محصول، خدمات و داستان خود در شیوه‌ی زندگی مصرف‌کنندگانشان تثبیت  کنند.

یک برند سبک زندگی باید با مشتری طوری ارتباط برقرار کند که آن برند با هویت شخصی مصرف‌کننده عجین شود.  در نتیجه‌، مخاطب به جامعه‌ی برند احساس تعلق پیدا کرده و آن را تحسین خواهد کرد.

این برندها تنها کفش‌های پاشنه‌بلند یا لباس یوگا نمی‌فروشند، بلکه مشتریان را متقاعد می‌کنند که می‌توانند افرادی حرفه‌ای و با اعتمادبه‌نفس یا سالم و متمرکز باشند. یک برند سبک زندگی این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهد که برندشان از سبک زندگی آن‌ها حمایت کند.

به زبان ساده، برند سبک زندگی، محصولات، خدمات و – مهم‌تر از همه – داستان‌هایی خلق می‌کند که بر اساس  سبکی از زندگی‌‌ست که مصرف‌کنندگانش آرزو و میل آن را دارند.

برگزاری کلاس‌های یوگا توسط برند سبک زندگی لولولمونبرگزاری کلاس‌های یوگا توسط برند سبک زندگی لولولمون
برگزاری کلاس‌های یوگا توسط برند سبک زندگی لولولمون

هدف برند سبک زندگی

بنا بر گفته‌های پیشین، برندهای سبک زندگی به دنبال الهام بخشیدن، راهنمایی و برانگیختن  احساسات افراد هستند، با این هدف که محصولاتشان به تعریف شیوه‌ی زندگی مصرف‌کننده کمک کند.

برندهای سبک زندگی تلاش می‌کنند تا ارتباطی عاطفی بین محصولات خود و تصویری از یک سبک زندگی خاص برقرار کنند. شرکت‌ها این تصویر را از طریق رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات سنتی توزیع می‌کنند.  در بخش آخر این مقاله به راه‌های ساخت یک برند سبک‌ زندگی اشاره می‌کنیم.

به‌ عنوان‌ مثال، نایکی، لولولمن و نورث‌فیس برندهای سبک زندگی Athleisure (ترکیبی از ورزشی Athletic و اوقات فراغت Leisure) هستند. این برندها با تفاوت‌هایی جزئی اما متمایز‌کننده، پاسخگوی سبک‌های زندگی‌ ورزشی، سالم و راحت هستند. 

کمپین برند سبک زندگی The North Faceکمپین برند سبک زندگی The North Face
کمپین برند سبک زندگی The North Face

ویژگی‌های برند سبک زندگی

به‌ طور کلی می‌توانیم دو مؤلفه‌ی اصلی برای برندهای سبک زندگی تعیین کنیم:

۱. بر اساس یک سبک زندگی مشخص هستند؛ مثلا برای تنیسورها، برای اسکی‌بازها، کمپرها. 

۲. بر اساس یک سری علاقه‌مندی‌های خاص هستند؛ مثل علاقه‌مندان به هنر، گیمینگ، آشپزی یا تکنولوژی. 

در یک برند سبک زندگی لباس‌ها برای «فعالیتی» که مربوط به آن سبک زندگی است، طراحی می‌شوند؛ نه بیشتر و نه کم‌تر.  یعنی تنها لباس‌ها، ابزار و‌ خدماتی تولید می‌شود  که افراد در حین زندگی‌ کردن و فعالیت در آن سبک زندگی می‌پوشند و به کارشان می‌آید.

مثلا یک برند سبک زندگی کوه‌نوردی، از محصولات تا محتوای منتشرشده در فضای مجازی را فقط به کوه‌نوردی اختصاص می‌دهد.

ویژگی‌های برند سبک زندگیویژگی‌های برند سبک زندگی

حال به برخی از ویژگی‌های شاخص برندهای سبک زندگی اشاره می‌کنیم:

تجسم یک سبک زندگی

   – برندهای سبک زندگی از این ایده‌ پیروی می‌کنند که هر فرد هویتی بر اساس تجربیات، پیشینه‌ و انتخاب‌هایش دارد (مثلاً قومیت، طبقه اجتماعی، فرهنگ، ملیت، و غیره).

   – آن‌ها با یک مخاطب خاص ارتباط برقرار می‌کنند که نماینده‌ی یک سبک زندگی هستند. 

   – این برندها ارتباطات عاطفی بین مصرف‌کنندگان و تمایل آن‌ها به وابستگی به یک سبک زندگی خاص را برمی‌انگیزند که در نهایت باعث می‌شود پیروان بسیار متعهدی داشته باشند.

خود بیانگری مصرف‌ کننده

   – برندهای سبک زندگی یکی از راه‌هایی هستند که مصرف‌کنندگان خود را بیان می‌کنند.

   – مردم باور دارند که اگر خود را با یک برند سبک زندگی مرتبط کنند، هویتشان تقویت یا تکمیل می‌شود.

   – از طریق لباس، عطر یا اکسسوری‌ها، برندهای سبک زندگی به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند تا خود را با یک سبک زندگی خاص و مورد پسند، هماهنگ کنند.

تمایز و ارتباط

   – برندهای سبک زندگی با تمرکز بر نوع خاصی از شخصیت یا سبک زندگی، خود را از رقبا متمایز می‌کنند.

   – آن‌ها بی‌وقفه تلاش می‌کنند تا  به این گروه‌های انتخابی نزدیک شوند  و یک ارتباط قوی ایجاد کنند.

   – ارتباط‌گرفتن با برند و تکرار آن دشوار است؛ بنابراین مصرف‌کنندگان حاضرند برای محصولات مرتبط با سبک زندگی آرمانی‌شان مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

توسعه‌ متمرکز محصول

   – تمرکز بر بخشی مشخص اجازه می‌دهد تا برند سبک زندگی توسعه‌ی محصول بیشتری داشته باشد.  مثلا در برندی که مخصوص کمپرهاست، از کفش و لباس مخصوص کمپ تا چادر و ساعت و جی‌پی‌اس در دایره‌ی محصولات برند قرار می‌گیرد.    

   – این اصالت به هر دو بازار هدف و مخاطبان گسترده‌تر سود می‌رساند.

به یاد داشته باشید، برندهای سبک زندگی فقط در ارتباط با محصولات فعالیت نمی‌کنند؛ آن‌ها درباره‌ی داستان‌ها، ارزش‌ها و تجربیاتی هستند که نماینده‌ی یک‌ شیوه‌ از زندگی‌اند؛ چه فرهنگ موج‌سواری و ماجراجویی در طبیعت چه فرهنگ شهری شیک، برندهای سبک زندگی حس تعلق و آرزو را برای مصرف‌کنندگانشان ایجاد می‌کنند.

 دیزل یک برند سبک زندگی موفق

تفاوت برند سبک زندگی با سایر برندها

در دنیای امروز شاید نتوان به طور کامل برندها را از هم تفکیک کرد؛ مثلا یک برند لاکچری می‌تواند برند لایف‌استایل هم باشد یا یک برند فست فشن سعی کند سبک زندگی خاصی را القا کند.

به‌ هر حال اگر قصد شروع کسب‌وکار لباس خود را دارید، مشخص‌ کردن نوع برندتان در اولویت است. شما باید بدانید به چه منظور و هدفی برند را تأسیس می‌کنید، مخاطب شما کیست و به دنبال چه می‌گردد. برای پاسخ به این سوال‌ها بهتر است با انواع اصلی برندهای پوشاک آشنا شوید.

برندهای مد (Fashion Brands)

برندهای مد همان برندهایی هستند که ترندهای فشن را در بازار  تعیین می‌کنند.  محصولات آن‌ها کیفیت بالایی دارند و به جزئیات، بیشتر از سایر انواع برند اهمیت می‌دهند. طراحی و خلاقیت در آن‌ها حرف اول را می‌زند.

 این بخش شامل طیف گستره‌ای از برندها، مثل زارا و اچ‌ اند‌ ام در سطح تولید انبوه و فست فشن تا  برندهای لوکس مثل گوچی، پرادا و بربری است.

تفاوت آن‌ها با برند لایف‌استایل این است که جامعه‌ی گسترده‌تری را در بر می‌گیرند. مهم‌تر این‌که تمرکز آن‌ها به‌جای تأمین نیازهای یک سبک زندگی خاص، خلق استایل و ظاهری تازه و یک بیانیه‌ی اجتماعی است. 

برندهای مد (Fashion Brands)برندهای مد (Fashion Brands)

برند لباس خیابانی  (Streetwear Brands)

برندهای پوشاک خیابانی، لباس‌هایی در راستای فرهنگ زندگی شهری و مناسب زندگی روزمره در شهر تولید می‌کنند. هم‌چنین برند خیابانی، الهام‌گرفته از فرهنگ شهری دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی است که شامل فعالیت‌هایی مثل موسیقی هیپ‌هاپ، گرافیتی و  اسکیت‌سواری می‌شود. مخاطبان این دسته معمولا نوجوانان و جوانان هستند.  برندهایی مثل سوپریم Supreme و آف وایت Off-White به این گروه تعلق دارند.

برند لباس خیابانی  (Streetwear Brands)برند لباس خیابانی  (Streetwear Brands)

برندهای نیش  (Niche Brands)

برندهای پوشاک نیش به بخش خاصی از بازار با نیازهای منحصربه‌فرد می‌پردازند. مخاطب آن‌ها می‌تواند شامل افراد با ناتوانی‌ جسمی خاص یا  یک گروه از ثروتمندان بازنشسته باشد.

درست است که برندهای نیش هویتی متمایز دارند، اما نباید آن‌ها را با برند سبک زندگی اشتباه گرفت. چرا که تمرکز آن‌ها بر خدمت‌رسانی به یک مخاطب تخصصی است تا ترویج یک سبک خاص از زندگی.

به یاد داشته باشید که این دسته‌بندی‌ها انحصاری نیستند و برخی از برندها ممکن است ویژگی‌هایی از انواع مختلف را نشان دهند. برندهای سبک زندگی به وسیله‌ی همسو کردن خود با یک سبک زندگی خاص، عمدا یک ارتباط عاطفی ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که سایر برندها ممکن است عوامل دیگری مانند کارایی، مقرون‌به‌صرفه بودن، یا الزامات خاص صنعت را در اولویت قرار دهند.

نمونه‌های برندهای پوشاک سبک زندگی

برند لورا اشلی که دهه‌ی ۸۰ میلادی سبک زندگی ساده و روستایی را ترویج می‌کرد از اولین نمونه‌های برند سبک زندگی بود. بعدها برندهایی چون بنتون‌، گپ و ابرکرومبی اند فیچ هم در ترویج سبک زندگی خاصی چون جوانی، خوش‌گذرانی و ماجراجویی شروع به کار کردند. به مرور زمان این سبک برندها کم‌رنگ‌تر شده و جای خود را به برندهایی با سبک زندگی سالم‌تر دادند که در ادامه به آن‌ها میپردازیم.  

امروزه بسیاری از برندهای سبک زندگی در حیطه‌های ورزشی و سلامت -احتمالا بنا به تقاضای بالای مخاطبین بعد از کووید 19- فعالیت دارند. نایکی، لولولمون، پاتاگونیا و… از استراتژی‌های مشابهی برای معرفی خود به‌ عنوان برندهای سبک زندگی در صنعت پوشاک ورزشی استفاده می‌کنند، اما هر شرکت تفاوت‌های ظریفی در رویکرد جامعه‌سازی خود دارد که آن را متمایز  کرده است.

نایکی (Nike)

نایکی می‌گوید همه ورزشکار هستند.

بیانیه‌ی مأموریت نایکی این است: «الهام‌بخشی و نوآوری برای هر ورزشکار در همه‌ جای جهان. اگر بدن داری، یک ورزشکار هستی.»

نایکی از انواع نوآوری‌های فناورانه استفاده می‌کند تا مخاطبان از هر قشر را با خود همگام کند. از اپلیکیشن‌های تلفن همراه و شخصی‌سازی کفش‌های ورزشی تا  برنامه‌هایی مانند Nike Training Club و Nike Run Club، نایکی جامعه‌ای از مشتریان را پرورش می‌دهند که همگی احساس می‌کنند بخشی از یک باشگاه ورزشی هستند.

اپلیکیشن تمرینی نایکیاپلیکیشن تمرینی نایکی
اپلیکیشن تمرینی نایکی

آندرآرمور (Under Armor)

آندر آرمور، برند لباس برای ورزشکاران حرفه‌ای است و به‌ دلیل دوام و کیفیت آن شناخته شده است.

علاقه‌مندان به ورزش و مشتریان آندر آرمور می‌توانند از  مجموعه‌های خاصی خرید کنند که توسط برخی از ورزشکاران موردعلاقه‌شان تهیه شده است. مثلا مجموعه‌ی کری گلف Curry Golf، حاصل همکاری آندر آرمور با بسکتبالیست موفق استفن کری است و می‌گوید: «گلف، شغل استفن نیست، بلکه علاقه‌ی اوست. این مجموعه شامل بهترین نوآوری‌های ماست که با سبک شخصی او تلفیق شده است.»

خریداران این برند  می‌توانند سبک زندگی ورزشکاران را در داخل و خارج از زمین‌ بازی بخرند.

مجموعه‌ی آندر آرمور استفن کریمجموعه‌ی آندر آرمور استفن کری
مجموعه‌ی آندر آرمور استفن کری

لولولمون (Lululemon)

لولولمون یک تجربه‌ی همه‌جانبه ارائه می‌دهد. آن‌ها جامعه‌ای را حول سلامت، آگاهی و زندگی روزمره ساخته‌اند. جلسات یوگا، فروشگاه‌های محلی و رویدادهای اجتماعی نشان‌دهنده‌ی سرمایه‌گذاری در رفاه مصرف‌کننده است، نه فقط کیف پول آن‌ها.

لولولمون نمونه‌ی کامل یک برند ورزشی است که هم به‌ عنوان لباس تمرین و هم به‌ عنوان لباس روزمره عمل می‌کند. نمونه‌ی بارز آن شعار «از یک‌ لحظه به یک حالت: حالت بازی. حالت آرامش. حالت فلکس» برای استایل‌های مختلف شلوار لولولمن است.

لولولمون هم‌چنین مخاطبان خود و کسانی را که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند، می‌شناسد و به‌ خوبی  در جامعه‌ی خود سرمایه‌گذاری کرده‌ است.  این شرکت از سفیرانی حمایت می‌کند که ارزش‌ها و سبک زندگی لولولمون را القا می‌کنند.

از دیگر فعالیت‌های جذاب لولولمون، Lululemon Mirrors است. آینه‌های جذاب لولولمن با هدف تعامل دیجیتالی با مخاطب، باشگاه را به خانه می‌آورد. کاربران با یک آینه‌ی دیجیتال لولولمون می‌توانند از خانه در کلاس‌های تناسب‌اندام شرکت کنند و با مربیان تعامل داشته باشند. این خلاقیت، شکاف بین تجربیات آنلاین و درون فروشگاهی مصرف‌کننده را پر می‌کند.

آینه‌های لولولمونآینه‌های لولولمون
آینه‌های لولولمون

 پاتاگونیا (Patagonia)

فراتر از پوشاک فضای باز، پاتاگونیا خود را مدافع سرسخت اهداف زیست‌محیطی معرفی کرده است. رسانه‌های پاتاگونیا یک منبع اطلاعاتی برای افرادی است که می‌خواهند سیاره‌ی ما را نجات دهند. پاتاگونیا جامعه‌ای از علاقه‌مندان به فضای باز، ورزش و محیط‌زیست است.

وب‌سایت و صفحات مجازی پاتاگونیا بیش از ارائه‌ی محصول، به معرفی پروژه‌های محیط‌زیستی آن‌ها می‌پردازد. با این‌ حال، آن‌ها یک شرکت بسیار موفق در فروش لباس، کفش و محصولات پایدار هستند.

 پاتاگونیا (Patagonia) پاتاگونیا (Patagonia)

کلمبیا (Columbia)

کلمبیا در درجه‌ی اول تلاش می‌کند به مخاطبانش یک تجربه‌ی عالی و باکیفیت از حضور در فضای باز ارائه دهد. چه تجهیزات ماهیگیری کارآمد، چه بارانی‌های ضد آب یا کوله‌پشتی‌های بادوام، این شرکت تضمین می‌کند بهترین‌ها در دسترس مشتریان ماجراجویش قرار بگیرد.

برند کلمبیا از طریق بلاگ خود  Tough Mother Outdoor Guide  با توصیه‌های کاربردی و مقالات صمیمانه در مورد نحوه‌ی لذت‌بردن از طبیعت، مخاطبان ماجراجوی خود را تشویق و تحسین می‌کند.

خریداران کلمبیا از دو جهت بهترین‌ها را دریافت می‌کنند؛ لباس و لوازم باکیفیت و شرکتی که به تجربیات مشتریان خود اهمیت می‌دهد.

کلمبیا (Columbia)کلمبیا (Columbia)

جیم‌ شارک (Gymshark)

 جیم‌شارک که به‌ عنوان یک برند کوچک پوشاک تناسب‌ اندام شروع به کار کرد، امروزه به یک جامعه‌ی فعال تناسب‌ اندام تبدیل شده است.

جیم‌شارک از طریق تاکتیک‌های رسانه‌های اجتماعی هوشمندانه و تعامل واقعی با مخاطبانش، جامعه‌ای پرورش داده  که در آن علاقه‌مندان به تناسب‌ اندام، داستان‌ها، دستاوردها و آرزوهای خود را به اشتراک می‌گذارند.

جیم‌ شارک (Gymshark)جیم‌ شارک (Gymshark)

رف لارن (Ralph Lauren)

رف لارن در بخش برندهای سبک زندگی لوکس، برای مشتریانی با رویای آمریکایی فعالیت می‌کند.

همان‌طور که گفته شد یکی از ویژگی‌های برند سبک زندگی، توسعه‌ی محصول بالاست. رف لارن سعی کرده سبک زندگی برند را با مشتری‌ها وفق دهد و برای همه‌ی موقعیت‌ها پیشنهادی داشته باشد. از  پولوشرت معروف او تا طرح‌های الهام‌گرفته‌شده از سوارکاری یا لاین لباس‌های رسمی، همگی جوهره‌ی رویای آمریکایی و اشرافیت انگلیسی را به تصویر می‌کشند.

رف لارن (Ralph Lauren)رف لارن (Ralph Lauren)

اگر دقت کرده باشید هر یک از این برندهای سبک زندگی بر چیزی بیش از محصول تأکید دارند. آن‌ها می‌خواهند  پیشنهادهای محصول خود را با روایت‌های بزرگ‌تر و هدفمندتر همسو کنند. 

چگونه برند سبک زندگی بسازیم؟

همان‌طور که دیدیم، یک برند سبک زندگی باید مخاطبان خود را عمیقا درک کند. پس از دانستن این موضوع، باید راه‌هایی برای ارتباط و تعامل با آن‌ها بیابد. تولید محتوا، استفاده‌ی بهینه از رسانه‌های اجتماعی، تصویر، صدا و استراتژی‌های بازاریابی این ارتباطات را به حداکثر می‌رسانند.

برندهای موفق سبک زندگی دارای هویت برند قوی هستند. سبکی از زندگی‌ که فروخته می‌شود باید در هویت برند تثبیت شود.

در ادامه‌ی مطلب خواهیم گفت که چطور می‌توان یک برند پوشاک سبک زندگی ساخت.

گام اول: سبک زندگی برند را مشخص کنید.

مشتریان شما چه می‌خواهند؟ نه در حد سطحی؛ آ‌ن‌ها واقعا از زندگی چه می‌خواهند؟ چه چیزی را دوست دارند؟ موفقیت را چگونه تعریف می‌کنند؟ چه کسی را تحسین می‌کنند؟ سبک زندگی ایده‌آل آن‌ها چیست (حتی اگر فکر می‌کنند هرگز به آن نخواهند رسید)؟

هنگام راه‌اندازی یک برند سبک زندگی، ابتدا باید به این فکر کنید که می‌خواهید کدام سبک زندگی را با محصولات خود مرتبط کنید. هنگام ساختن برند خود، باید در مورد خرده‌فرهنگ خاص خود مانند اسنوبوردینگ، اسکیت بورد، کوه‌نوردی یا سلامتی تحقیق کامل کرده باشید و بر اساس آن استراتژی برند را بنویسید.

به‌عنوان‌مثال ایدئولوژی برند پوشاک پاتاگونیا تشویق و ترویج روش زندگی سازگار با محیط‌زیست است.

هم‌چنین یکی از منابع محبوب برای برندهای سبک زندگی، هویت ملی است. ویکتوریا سیکرت در ابتدای برندسازی خود عمدا توجه طبقه‌ی بالای انگلیسی را برانگیخت؛ درحالی‌که بربری فرهنگ مدرن لندن را هدف قرار داد.

کمپین مد پایدار پاتاگونیاکمپین مد پایدار پاتاگونیا
کمپین مد پایدار پاتاگونیا

گام دوم: داستان برند را تعریف کنید.

یک داستان برند جذاب بنویسید –شما نمی‌توانید فقط به مشتریان خود بگویید که می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا به سبک زندگی ایده‌آل خود دست یابند. شما باید یک تصویر بکشید و مخاطب را متقاعد کنید که برند شما نشان‌دهنده‌ی ایده‌آل اوست.

برندهای موفق سبک زندگی علاوه بر داستان‌سرایی در کمپین‌های بازاریابی (مانند اکثر برندهای معمولی) یک داستان برند هسته‌ای دارند که تمامی فعالیت‌هایشان حول آن حرکت می‌کند. عناصر کلیدی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، مانند پادکست‌ها یا کلیپ‌های ویدئویی کوتاه و قابل اشتراک‌گذاری، داستان برند را بازگو می‌کنند. این کار به مشتریان اجازه می‌دهد تا با روایت کلی فراتر از محصولات شناخته شوند و پیوند عاطفی قوی‌تری ایجاد کنند.

چالش برند نورث فیس در جهت پیوند عاطفی با مخاطبچالش برند نورث فیس در جهت پیوند عاطفی با مخاطب
چالش برند نورث فیس در جهت پیوند عاطفی با مخاطب

گام سوم: محتوای مناسب، در زمان و مکان مناسب بسازید.

اگر محتوای عالی نداشته باشید، برند سبک زندگی خوبی نخواهید داشت. یادتان باشد مشتری قهرمان داستان است نه برند شما. بنابراین به‌جای توصیف ویژگی‌های محصول و تعریف از برندتان، به مخاطب بگویید پاسخگوی کدام نیاز او هستید؛ نیاز به راحتی؟ یا نیاز به شیک بودن؟

هم‌چنین محتوای خود را در دسترس قرار دهید. مهم است که در استراتژی بازاریابی برندهای سبک زندگی، محتوای قابل‌ دسترس و قابل‌ مصرف خلق شود. مخاطب برند شما در کدام گروه‌های اجتماعی حضور دارد؟ چه کسانی را دنبال می‌کند؟ محتوای کوتاه‌مدت برایش جذاب‌تر است یا محتوای عمیق و پیوسته؟

برندها می‌توانند ارزش برند را از طریق پادکست‌ها، پست‌های وبلاگ، تصاویر و هشتگ‌ها افزایش دهند.

گام چهارم: دنبال‌کنندگان اختصاصی بسازید.

جامعه‌ی مشتریانی که ارزش‌ها و ایده‌آل‌های شما را به اشتراک می‌گذارند، افراد هم‌فکر را تشویق می‌کنند تا سبک زندگی و برندی را که می‌فروشید، خریداری کنند. هنگام تماس با مشتریان بالقوه، ضروری است که آن را شخصی کنید. برندها برای ایجاد ارتباط پایدار بین سبک زندگی و برند، از انگیزه‌های اجتماعی معمولی انسان، مانند میل به احساس تعلق استفاده می‌کنند‌.

اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند در ایجاد فالوور وفادار بسیار مؤثر باشد.

بسکتبالیست استفن کری سفیر برند آندر آرمور

یک برند سبک زندگی درک عمیقی از شیوه‌ی زندگی مخاطبان هدف خود دارد؛ نه فقط از لحاظ جمعیت‌شناسی، بلکه ویژگی‌های روان‌شناختی آن‌ها. هدف نهایی یک برند سبک زندگی آن است که محصولات آن‌، به تعریف شیوه‌ی زندگی مصرف‌کنندگان کمک کنند.

کلام پایانی

در این مطلب متوجه شدیم که برندهای سبک زندگی به دلایلی چون نیاز به تعلق، بیان خود و یا نیاز به محصول با کیفیت تخصصی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. در تعریف برند سبک زندگی گفته شد برندی است که تلاش می‌کند ارزش‌ها، آرزوها، علایق، نگرش یا نظرات یک گروه یا فرهنگ را برای اهداف بازاریابی به تصویر بکشد. برندهای سبک زندگی در ایجاد اعتماد و وفاداری مشتری از طریق محصولات و تجربیات باکیفیت متخصص هستند که این موضوع برای ماندگاری برند بسیار مهم است.

 لزوما محصول یک برند سبک زندگی را به دلیل این‌که بهترین است نمی‌خریم ، بلکه به این دلیل می‌خریم که باعث می‌شود با اتخاذ سبک زندگی دلخواهمان و افرادی که می‌خواهیم شبیه آن‌ها باشیم، احساس خوبی در ما ایجاد شود.

با این‌ حال، نباید فراموش کرد که داشتن محصولات و خدمات با کیفیت بالا بخش مهمی از یک برند سبک زندگی است. برندی که برای کسب جایگاه سبک زندگی تلاش می‌کند، باید از فرایند خرید محصول تا پشتیبانی پس از خرید، برنامه‌ریزی دقیق و در راستای سبک زندگی انجام دهد.

منابع:

limelightmarketing.com

www.salsify.com

منبع: مجله‌ی کمد سارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا