کتاب و ادبیات

برگزاری نخستین فلوشیپ کتاب ایران تا پایان سال/ هدف ترغیب مخاطبان به خرید آثار ایرانی است

تهران – ایرنا – یکی از اعضای شورای سیاستگذاری اولین انجمن ایرانی با بیان اینکه این رویداد ملی احتمالا تا پایان سال 1403 و قبل از عید نوروز برگزار می شود، گفت: گرچه تمرکز این دوره همایش بر روی حوزه کتاب کودک است. تلاش خواهد شد برای آموزش مخاطبان به خرید آثار ایرانی تشویق شود.

فتح الله فروغی وی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا اظهار داشت: این بورسیه (برنامه ای با حمایت وزارت فرهنگ و یا نمایشگاه کتاب برای ناشران، نویسندگان، تصویرگران و غیره برای شرکت در این رویداد با هزینه مسئولان برای تبادل حقوق معنوی ) یک برنامه حمایتی در حوزه کتاب است. و چنین برنامه هایی توسط کشورهای مختلف انجام می شود، وی گفت: متاسفانه در ایران تاکنون این اتفاق نیفتاده است و امیدواریم هر چه زودتر بر اساس اظهارات مطرح شده در شورای سیاست گذاری بتوانیم ایران را برگزار کنیم. همراهی برای اولین بار در سال 1403، احتمالا این رویداد قبلی. از نوروز برگزار می شود.

برگزاری برنامه های مهم با هدف توسعه فرهنگ و کتاب کشور مبدأ به کشورهای مقصد نیازمند سیاست گذاری است.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با تاکید بر قانونی بودن برگزاری همایش تصریح کرد: طبیعی است که برگزاری چنین برنامه های مهمی که هدف آن توسعه فرهنگ، کتاب و آثار جامعه است. کشور مبدأ به کشورهای مقصد، قوانین و قوانینی دارد، یعنی در حقیقت نیاز به سیاست دارد. نهادها و مسئولان دولتی باید پاسخگوی این سیاست ها باشند. در کشور ما نهاد سیاستگذار، معاونت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

عضو شورای سیاستگذاری اولین فلوشیپ ایران در مورد نحوه اجرا و اصول و نحوه انجام آن اعلام کرد: برای اجرای فلوشیپ باید کار را به نهادهای دخیل در این موضوع واگذار کرد. نویسندگان و دست اندرکاران تولید کتاب یعنی نویسنده، تصویرگر و ناشر و بسترهای تسهیل کننده آن یعنی دلالان ادبی باید در حوزه اجرا حضور داشته باشند، زیرا چهار رکنی که گفتم فعال و نزدیک به موضوع است. و بهتر از سایر کارشناسان می توانند در این مورد نظر دهند و پیچیدگی آن را درک کنند و راه حلی برای آن داشته باشند.

برگزاری اولین فلوشیپ کتاب ایران تا پایان سال/ هدف تشویق مخاطبان به خرید آثار ایرانی است.

فتح الله فروغی، عضو شورای سیاستگذاری اولین فلوشیپ ایران

تمرکز اولین همایش بر روی کتاب کودک

فروغی با اشاره به «رویداد نشر تهران» که در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد و ارتباط آن با اولین فلوشیپ ایران، گفت: در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شاهد رویدادی نه به معنای همراهی بلکه محدودتر از آن بودیم. نمایشگاه در سال 1403. طبیعتاً با زمان کمی که برای برگزاری و تصمیم گیری در مورد آن در دسترس بود، بهتر از این نمی توانست باشد. اما معتقدم برگزاری آن رویداد، تجربه اولیه برای رویداد جدی تری بود که می توانیم آن را «همراهی ایران» بنامیم. برگزاری فلوشیپ به معنای واقعی الزاماتی دارد که مهمترین آن برنامه ریزی است.

بعد از مدتی می توانیم زمینه برگزاری فلوشیپ سایر رشته ها را فراهم کنیم

به گفته مدیر انتشارات شورا، اگر برنامه‌های از پیش تعیین‌شده و زمان‌بندی‌های مشخص، پشتوانه انجمن نباشد، ممکن است این مراسم برگزار شود، اما معنای خاص همراهی را ندارد. زیرا فلوشیپ باید بستری را فراهم کند تا خریداران آثار ایرانی به این امر تشویق شوند.

این نویسنده ادامه داد: اینکه در شورای سیاستگذاری قبلی و فعلی تلاش شد تا اولین فلوشیپ در حوزه کتاب کودک متمرکز شود، اتفاق خوبی است. تمرکز بر حوزه کتاب کودک مورد موافقت اعضای شورای سیاستگذاری قرار گرفت زیرا ظرفیت های بالقوه ای در این حوزه از نظر محتوایی و تصویری وجود دارد، طبیعی است که انگیزه بیشتری برای خریداران ایجاد کند، زیرا تجربه در این زمینه تلاش برای انجام کار بهتر وجود خواهد داشت.

وی انتخاب رشته کتاب کودک در دوره اول را راهی برای رسیدن به هدف به صورت جزء به کل اعلام کرد و افزود: کتاب کودک ظرفیت دارد و می توانیم بعد از مدتی برای رشته های دیگر گام برداریم و فراهم کنیم. زمینه برگزاری بورسیه برای سایر رشته ها نیز فراهم شده است.» انجام دادن

برگزاری اولین فلوشیپ کتاب ایران تا پایان سال/ هدف تشویق مخاطبان به خرید آثار ایرانی است.

بورسیه ناشران ترکیه در حاشیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت، آلمان

امکان برگزاری جلسه انجمن وجود ندارد

فروغی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای اجرای همایش ادامه داد: برگزاری همایش خلق الساعه قابل اجرا نیست، البته طبیعی است که در سال های اولیه هر رویدادی ممکن است ضعفی وجود داشته باشد، اما به مرور زمان انباشت تجربیات می تواند آن را بهتر کند. همچنین بهره گیری از تجربیات کشورهایی که فرهنگ های نزدیک به ما دارند و با فرهنگ ما همسو هستند می تواند در این زمینه به ما کمک کند.

عضو شورای سیاستگذاری اولین انجمن ایرانی بر لزوم آمادگی برای شرکت در فلوشیپ اشاره کرد و افزود: عناصر شرکت کننده (نویسندگان، تصویرگران، ناشران و عوامل ادبی) باید خود را برای مذاکره آماده کنند، زیرا نحوه مذاکره ضروری است. برای یک گفتگوی ارزشمند، گفتگویی که می تواند ما را به مقصد برساند. اما متاسفانه آموزش های لازم برای رسیدن به چنین حرکتی را نداشتیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان درباره تامین امکانات آموزشی توسط این انجمن توضیح داد: انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان از سال گذشته اقداماتی را انجام داده و کارگاه ها و میزگردهای برگزار کرده و ادامه خواهد داشت. این روند تا این جریان این است که به چیزهایی که نمی دانیم و باید بدانیم بیشتر توجه کنیم و برای یک معاشرت خوب آماده باشیم.

برگزاری فلوشیپ در ایران یک اقدام ملی است

فروغی با اشاره به نقش طرح بلاعوض (طرح کمک هزینه برای حمایت از ترجمه و انتشار کتاب های ایرانی در بازارهای جهانی) در برگزاری فلوشیپ، گفت: طرح کمک هزینه باید در اینجا به خوبی بدرخشد، یکی از حمایت هایی که دولت ها می کنند. برای توسعه فرهنگ خود در خارج از مرزها معتقدند که این طرح های حمایتی در ایران به صورت کمک بلاعوض انجام می شود، اما متاسفانه کمک مالی ایران نتوانسته موفقیت لازم را کسب کند و ناشران خارجی را برای اقداماتی که می تواند فرهنگ ما را در سایر کشورها گسترش دهد قانع کند. کشورها .

گرنت هنوز تسهیل نشده است، ناشران در خرید مالکیت معنوی با مشکل مواجه هستند

این نویسنده با بیان اینکه گرنت هنوز تسهیلات لازم را انجام نداده است، ادامه داد: انجام اقدامات حمایتی دارای عوارض است و باید بر اساس نیازها و بحث هایی که پیش می آید، مسائل حل شود. به طوری که اگر ناشر حقوق معنوی کتاب ادبیات کودک و نوجوان ایران را خریداری کند، دچار مشکل و دردسر نشود. بلکه گرانت او را تشویق کرد که بعد از کتاب اول به کتاب دوم علاقه نشان دهد و بعد از کتاب دوم در کتاب سوم، اکنون شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

عضو شورای سیاستگذاری اولین انجمن ایرانی، برگزاری این رویداد فرهنگی را اقدامی ملی دانست و تصریح کرد: همه عوامل تاثیرگذار در تولید کتاب و نهادهای مدنی فعال در این زمینه باید به برگزاری همایش کمک کنند چرا که این رویداد ملی است. اقدام ما فقط می توانیم از نهادهای دولتی انتظار حمایت داشته باشیم، اما باید خودمان این کار را انجام دهیم. چنین اقدامی به توسعه فرهنگ و ادب کشور و رونق اقتصاد فرهنگ سازان کمک می کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا