کتاب و ادبیات

برگزاری نقد و بررسی کتاب «یاشا ایران»

تهران- ایرنا- نشست نقد و بررسی پیش از انتشار کتاب داستانی «یاشا ایران» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایرنا، از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نشست نقد و بررسی پیش از انتشار کتاب «یاشا ایران» به همت مدیریت آموزش و پژوهش این موزه برگزار شد. حضور «زلیخا فکوری فر» نویسنده کتاب، استاد «ابوالفضل» درخشنده» و «شهربانو سادات پدیده» از منتقدان حوزه ادبیات دفاع مقدس، «مصطفی نیکنام» مسئول تاریخ شفاهی موزه و جمعی علاقه مندان در سالن کاخ شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

شهربانو سادات افتاده است وی در ابتدای این دیدار با اشاره به واقعیت های جنگ از زبان فردی که در جنگ حضور داشت بر جذابیت و تاثیرگذاری صحنه ها تاکید کرد. وی شخصیت مصطفی را جذاب دانست و گفت: حضور وی فضای جنگ را تلطیف کرد و بر احساسات در دوران شهادتش افزود.

وی در نقد نام کتاب گفت: نام داستان اولین نقطه تماس مخاطب با اثر است و پیشنهاد کرد از نام «جلال» استفاده شود; زیرا این نام هم نام اصلی شخصیت است و هم بیانگر عظمت او.
پادایی همچنین از دیدگاه «من راوی هستم» انتقاد کرد و معتقد بود که این دیدگاه از ابتدا به مخاطب این را می فهماند که شخصیت اصلی داستان تا پایان داستان زنده خواهد ماند و در نتیجه باری بر دوش داستان خواهد بود. از تعلیق داستان کاسته شده است و پیشنهاد می کند که خاطرات ثانویه حذف شود و دیدگاه به ذهن جلال محدود شود تا فرصتی برای شخصیت پردازی بهتر شود.

زلیخا فکوری فر «نویسنده کتاب» به دلایل شخصی خود برای نگارش این اثر اشاره کرد و گفت: برای شفای روحم قلم به دست گرفتم.

وی از تاثیر تصاویر شهدا و مادرانشان در کودکی گفت و اظهار داشت که با دیدن این صحنه ها به نوشتن عملیات جنگ علاقه مند شده است.
فکوری فر با تاکید بر دقت در صحنه‌پردازی و استفاده از تاریخ شفاهی و سایر منابع برای نگارش، گفت: هر فصل را با آقای حاتمی در میان گذاشت و بازخورد او را در داستان به کار برد.
نویسنده کتاب درباره صحنه شهادت مصطفی نیز توضیح داد: نوشتن این صحنه برایم بسیار سخت بود اما سعی کردم رشادت های مردان کشور را به خوبی نشان دهم.

ابوالفضل درخشنده وی در ادامه بر اهمیت نقد به عنوان ابزار تربیت و رشد تاکید کرد و افزود: در نقد به دنبال صیقل شدن قلم نویسنده در تضاد آراء هستیم.

این کارشناس ادبی با اشاره به اهمیت جامعه هدف خاطرنشان کرد: اگر کتاب به صورت تاریخ شفاهی نوشته شود، می تواند سندی معتبر باشد، اما برای مخاطبان نسل امروز، محتوا و دیدگاه باید به گونه ای انتخاب شود. که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

درخشنده در ادامه نقد خود به بررسی فصول کتاب پرداخت و گفت: فصل دوم از نظر فنی بسیار عالی است اما فصل اول به دلیل عدم استفاده صحیح از ابزار روایی به داستان آسیب وارد کرده است.
درخشنده به نویسنده توصیه کرد برای تقویت داستان و انتقال انرژی بیشتر به مخاطب، زاویه دید را به شخصیت جلال محدود کند و از ابزارهای پرداخت برای ارتقای محتوا استفاده کند.

جلال حاتمی«راوی کتاب» در ادامه به تجربیات خود در دوران جنگ و نقش برجسته گردان های قدس پرداخت و تاکید کرد: هر روز پس از عملیات ارزیابی دقیقی از فعالیت ها انجام می داد و این یادداشت ها را در تقویم سالانه خود ثبت می کرد.

وی افزود: اگر می دانست این یادداشت ها روزی کتاب می شود با دقت بیشتری ثبت می کرد.

مصطفی نیکنام در پایان این دیدار با اشاره به چالش های ثبت خاطرات سربازان گفت: تمام دغدغه و تمرکز این عزیزان در دوران جنگ معطوف به ماموریت بود و بیشتر روایت هایشان در مورد ماموریت است. و کار بچه های دیگر، به طوری که در مورد خود چیزی نمی گویند و احساسات و تجربیات خود را بیان می کنند. او شخصا منصرف شد

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا