موسیقی

برگزاری پاسداشت «کیوان ساکت» در شب های بخارا



به گزارش هنرآنلاین، این نشست با همکاری مجله بخارا و موسسه فرهنگی هنری فرهیز ساعت پنج بعد از ظهر روز یکشنبه 19 تیر 1403 با سخنرانی میرجلال الدین کزازی، کامبیز روشنروان، بیژن کامکار، امیر حمید برگزار شد. موسوی و علی دهباشی و همراه با پیام تصویری یدالله کابلی در تالار فردوسی. خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.

در این مراسم ترانه هایی با اجرای وحید تاج و نوازندگی پاشا هنجنی نوازنده نی، سیاوش ساکت نوازنده تنبک و کیارش ساکت نوازنده تار اجرا می شود. همچنین در این شب نماهنگ سرپنجه به تهیه کنندگی غزاله عرب گل پخش می شود. این ویدیو برشی از زندگی حرفه ای کیوان ساکت را نشان می دهد.

کیوان ساکت (متولد ۱۳۴۰) در خانواده ای فرهیخته در شهر مشهد به دنیا آمد. از کودکی با تشویق والدینش به فراگیری موسیقی و نقاشی پرداخت. مادرش رئیس بزرگترین دبیرستان دخترانه ارد اقدس مشهد و پدرش موسس بزرگترین داروخانه خراسان به نام داروخانه کیوان بود. او اولین درس های موسیقی خود را نزد عمویش منوچهر زمانیان در «کارگاه موسیقی کودک و نوجوان» که توسط صدا و سیما در مشهد تأسیس شده بود، گرفت. سپس مدت کوتاهی نزد حمید متبسم به تحصیل ادامه داد. کیوان ساکت در آن زمان در «دانشگاه هنر تهران» درس می خواند و تابستان ها به مشهد می آمد. پس از آن بدون معلم و به تنهایی تار را آموخت. او در این زمینه در آن زمان تنها چند دیدار کوتاه با حسین علیزاده در مرکز چاوش داشت.

در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرویز مشکاتیان به عنوان نوازنده تار به گروه «عارف» دعوت شد و این همکاری تا زمان مرگ مشکاتیان ادامه داشت. حاصل این همکاری آثاری چون: «افشاری مسور»، «افق مهر»، «وطن من» با صدای ایرج بسطامی، «مقام صابر» با صدای علیرضا افتخاری و برگزاری کنسرت های متعدد داخل و خارج از کشور است. ایران که در همه آنها تک نوازی خاموش است. تار بود.

در سال 1375 گروه وزیری را تأسیس کرد. این گروه بارها در اکثر نقاط جهان اجرا داشته است.

از آلبوم های او می توان به عناوین «جامدران»، «سبکبال»، «ملاقات شرق و غرب»، «فسانه» (با صدای ایرج بسطامی)، «بی کاروان کلی» (با صدا) اشاره کرد. ایرج بسطامی)، «ای وطن» (با صدای فاضل جمشیدی)، «آشنایی با صدای دشتی» (با صدای رضا شاکری)، «شرق غم»، «شبی با خورشید»، «یگر خون». سرو، «آنسوی آب و گل»، «قاصدک»، «رقص انگشت» (ضبط شده در استودیو چایکوفسکی مسکو)، «نای شکته» (با صدای امیر تفتی)، «مهتاب می‌بارد» (با صدای سالار عقیلی)، «کی می رسده باران» (با صدای سینا سرلک) و «یک خانه پور ز مستان» (آلبوم تصویری کنسرت 1390 با صدای سالار عقیلی).

خانه اندیشمندان علوم انسانی: خیابان نجات الهی (ویلا)، چهارراه ورشو، تالار فردوسی

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا