موسیقی

بزرگداشت بهرام دهقانیار برگزار شد

به گزارش هنرآنلاین، چهاردهمین همایش شعر و موسیقی کانون ادبی زمستان با حضور شاعران، ترانه سراها و اهالی موسیقی برگزار شد.

در ابتدای برنامه مجید معاریف وند، احسان افشاری، همایون حسینیان، صابر سعدی پور، مریم بازاری، داود رحمت الهی، شروین سلیمانی و علیرضا مرتضی قلی به شعر و ترانه خوانی پرداختند.

همچنین در این برنامه حمید غلامعلی و مانی رهنما با اجرای پیانو بهرام دهقانیار و آیدین نظمی به همراه فواد امیری و وحید مهراد به اجرای موسیقی پرداختند. همچنین گرشا قباد، خشایار فکی و دانیال شهراتی نیز در اجراهای جداگانه آثار خود را ارائه کردند.

در بخش تقدیر و تجلیل از بهرام دهقانیار به دلیل فعالیت چندین ساله موسیقایی تجلیل شد و بهرام شاه محمدلو، ایرج راد، فرهنگ جولی، مانی جعفرزاده، محمدرضا چیراگلی، حمید غلامعلی و مانی رهنما درباره وی سخنرانی کردند.

بهرام شاه محمد لو در این بخش گفت: بهرام دهقانیار با ساخت اولین و آخرین تیتراژ آقای حکایتی مرا شگفت زده کرد. در این سریال بین دو قسمت برنامه قرار بود داستان را توضیح دهیم و یک دقیقه تغییر صحنه با ریتم تند داشتیم و برای موقعیت جدیدی آماده می شدیم و بهرام دهقانیار برای یکی پیانو می زد. دقیقه برای این تغییر صحنه، که طول کشید. خانه آبی را با دهقانیار کار کردم و او موسیقی متن و تیتراژ را تهیه کرد و مجبورم کرد بخوانم.

وی ادامه داد: دهقانیار چیزی جز نبوغ و خلاقیت واقعی نیست و همکاری با او افتخار من بوده و هست.

دهقانیار ۲

ایرج راد همچنین یادآور شد: بداهه نوازی در موسیقی، تئاتر و سایر هنرها جایگاه ویژه ای دارد. هرکسی توانایی بداهه گویی را ندارد، باید در ذات هنرمند وجود داشته باشد تا خلاقیت واقعی خلق کند، تکرارپذیر نیست و در یک لحظه متولد می شود و اگر ثبت شود تبدیل به اثری جاودانه می شود.

وی ادامه داد: کودک درون انسان همچنان موسیقی آقای حکایتی را دوست دارد و این اثر همچنان فراموش نشدنی است و امیدوارم وجود دهقانیار برای همیشه ماندگار باشد.

فرهنگ جولی با اشاره به تولید برنامه های رادیویی توضیح داد: طرحی را به شبکه جام جم دادم که دو نسل را به هم نزدیک کند و دلیل آن هم توجه هنرمندان ممنوعه بود. اگر آن اسامی را می گذاشتم قبول نمی کردند. بابک بیات بهرام دهقانیار را به من معرفی کرد تا یکی کنارش بنشیند و این برنامه حداقل دو سه بار پخش شد.

دهقانیار 5

مانی جعفرزاده همچنین اظهار داشت: تولد عزیزانم را به یاد دارم و می دانستم تولد بهرام دهقانیار است. شکسپیر می گوید شرط پادشاه عاقل بودن است. برای شاه بودن در هر کاری باید عاقل بود و بهرام ملودی هایی ساخت که زیاد تکرار شده و آثارش را ساخت و از این نظر او شاه است. یادآوری این مقام او را خوشحال نمی کند و بیش از یک بار لبخند نمی زند و این لحظه شادی یک هنرمند است و از زحمات او برای فرهنگ تشکر می کنم و به او افتخار می کنیم.

محمدرضا چراغعلی آهنگساز نیز اظهار داشت: بسیاری از فعالان عرصه شعر و موسیقی ممکن است آرزو داشته باشند قبل از تولد 60 سالگی خود جشن تولد بگیرند و این اتفاق بزرگی است. دهقانیار 30 سال پیش اثری خلق کرد که هنوز هم قدردانش هستیم. شاگردانش، تصنیف ها و بی نیازی آثار هنرمند به زیرنویس از ویژگی های اوست. ما آهنگسازان زیادی داریم که مردم آهنگ هایشان را نمی شناسند. بهرام دهقانیار جهت های مختلفی دارد. کمبود این روزها در موسیقی ما احترام به پیشکسوت است و این روزها این اتفاق نمی افتد و احترام بزرگتر را حفظ نمی کنند.

حمید غلامعلی همچنین به خاطره ای از بهرام دهقانیار در سن 20 سالگی در استودیو 103 تلویزیون اشاره کرد و گفت: وقتی روی ساز رفت تا برای من بخواند، دست او را فهمیدم، در عین سادگی، اثری خلق می کند که در یادها بماند و شناخت کار آقای حکایتی مدیون کار بهرام دهقانیار است. . سبک او محدود نیست و با شنیدن اجرای موسیقی سنتی او متحیر شدم و در همه فنون مهارت دارد.

دهقانیار 1

مانی رهنما همچنین اظهار کرد: آنچه مرا با چشمان اشک آلود درآورد بهرام دهقانیار است و از دیدن او خوشحالم. در فصل پروازی که بابک بیات ایجاد کرد، گفت که مشکل تنظیمات حل شده و باید به سراغ فردی برویم که این مشکل را حل کند و من با بهرام بیشتر آشنا شدم. شخصیت بهرام طوری است که دلت می خواهد در کنارش باشی و من افسوس می خورم که چرا با دهقانیار بیشتر کار نکردم و هر کاری کردیم در خاطر مردم مانده است.

سپس بهرام دهقانیار روی صحنه آمد و ضمن تقدیر از همکاران و دوستانش گفت: از این مراسم قدردانی می کنم و امیدوارم لیاقتش را داشته باشم. باشد که عشقی که به موسیقی و فرهنگ کشور داشتم تاثیرگذار باشد و از خدا می خواهم که تا آخر عمر به من فرصت انجام این وظیفه را بدهد. دوست دارم موسیقی و شعر بشنوم تا صحبت کنم.

مزرعه دار

در پایان این مراسم تندیس توسط استاد ایرج راد به بهرام دهقانیار اهدا شد.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا