کتاب و ادبیات

بزرگداشت زرویی نصرآباد در زادگاهش/لزوم معرفی بیشتر ملانصرالدین معاصر+فیلم

یزد – ایرنا – مراسم بزرگداشت «ابوالفضل زرویی نصرآباد» شاعر و طنزپرداز نامی ایران پنجشنبه شب با حضور خیل دوستداران فرهنگ و شعر و دوستداران این شاعر در زادگاهش روستای نصرآباد تفت برگزار شد. شهر یزد

به گزارش ایرنا امام جمعه نصرآباد با گرامیداشت یاد و خاطره ابوالفضل زرویی اشعار این شاعر طنزپرداز را عمیق و قابل تامل دانست و گفت: خداوند طعم شعر را به هیچکس نمی دهد.

حجت الاسلام «سید محمدعلی مدرس وامق» افزود: برای شناخت این شاعر ایرانی باید سال ها کتاب های او را ورق زد و هنوز برای مطالعه اشعار او و شناخت او جای کار بسیار است. شخصیت، و باید از او درس گرفت.

وی زرویی را فردی باسواد و آگاه به شعر و مسائل ادبی دانست و اظهار داشت: استفاده از شعر در قالب معرفت و دین کار هرکسی نیست که زرویی نصرآباد به خوبی از پس آن برآمد.

برادر زرویی نصرآباد: من به خودم افتخار می کنم

برادر ابوالفضل زرویی نصرآبادی در این مراسم با قدردانی از مردمی که از اقصی نقاط استان و برخی نقاط کشور برای بزرگداشت برادر مرحومش به نصرآباد آمده اند، گفت: غبطه می خورم که ابوالفضل چنین بود. محبوب در میان دوستداران فرهنگ و ادب. من به خود میبالم

«محمد زرویی نصرآباد» افزود: برادرم اگرچه در این روستا به دنیا نیامده بود، اما عاشق زادگاهش بود و عاشق نصرآباد بود.

استفاده از شعر در قالب معرفت و دین کار هرکسی نیست، اما زرویی نصرآباد این کار را به خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: پدر ما رنج زیادی کشید و ما زندگی مرفهی نداشتیم اما همیشه خانواده ای خندان و شاد بودیم. برادرم همیشه مشکلات مردم را با زبان طنز می گفت و از آنها انتقاد می کرد.

وی تاکید کرد: سختی ها و سختی های زندگی راه را بر او نبست و به برادرش افتخار می کنم و بزرگان ادبیات ایران از او یاد می کنند.

مدیرکل ارشاد یزد: زرویی در زادگاهش هم عجیب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با ابراز تأسف از اینکه زرویی نصرآباد حتی در زادگاهش کمتر شناخته شده است، گفت: یزد استانی نخبه است و در عرصه ادب و فرهنگ افتخاری برای کشور است.

ˈاحسان عابدیˈ افزود: پس از درگذشت زرویی نصرآباد 2 مراسم تشییع در زادگاهش و در دانشگاه یزد برگزار شد و هیچ برنامه و آیین دیگری برای بزرگداشت وی برگزار نشد.

وی ادامه داد: تا زمان برگزاری این مراسم، مردم نصرآباد حتی از این شاعر طنزپرداز اطلاعی نداشتند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم مراسمی در زادگاهش در خور نام و آوازه او برگزار کنیم تا دیگر جوانان نصرآبادی به نوشتن انگیزه بدهیم. شعر و در این زمینه فعال باشید.

وی ابراز امیدواری کرد که این مراسم مقدمه ای برای زنده نگه داشتن یاد و نام این شاعر طنزپرداز باشد و در سال های آینده مراسمی در بزرگداشت وی برگزار شود.

عابدی همچنین یاد و خاطره «روح الله مفیدی» بازیگر سرشناس عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما که اهل روستای نصرآباد تفت یزد بود را گرامی داشت.

حواشی:

در این مراسم از تمبر زیبای ابوالفضل زرویی نصرآباد رونمایی شد که مورد توجه فرهنگ دوستان و حاضرین قرار گرفت.

مجری برنامه از شرکت حدود 1200 نفر در این مراسم خبر داد و این در حالی است که جمعیت کل روستای نصرآباد 3600 نفر و جمعیت روستای نصرآباد 2400 نفر است.

جوانان این روستا از یک ماه قبل خود را برای این مراسم آماده کرده بودند و به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زحمات زیادی کشیدند و وظیفه اصلی این مراسم بر دوش جوانان روستا بود.

دختر 16 ساله نقاش و هنرمند روستای نصرآباد به نام غزل عابدین زاده در این مراسم تصویر زیبایی از زرویی نصرآباد کشید که مورد توجه و تحسین حاضران در مراسم قرار گرفت.

عدم حضور خبرنگاران در این مراسم با توجه به عدم حضور خبرنگاران در این مراسم سوال برانگیز بود و تنها رسانه حاضر “ایرنا” بود.

سالگرد درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد 20 آذر است اما به دلیل سردی هوا این مراسم زودتر برگزار شد. یکی از میهمانان و سخنرانان این مراسم چندین بار از سرمای شدید روستا و اینکه بسیاری از مردمی که از سایر نقاط استان و کشور آمده بودند متعجب و انتظار سرما را نداشتند صحبت کرد. روستای نصرآباد یکی از مناطق سردسیر استان یزد است.

حضور جمع کثیری از سالمندان در این مراسم چشمگیر بود و بسیاری از آنان در ردیف اول مراسم نشسته و به سخنان سخنرانان و شعر شاعران با دقت گوش دادند. زنان نیز حضور فعال داشتند و تعدادشان کمتر از مردان نبود.

عدم حضور خبرنگاران در این مراسم با توجه به عدم حضور خبرنگاران در این مراسم سوال برانگیز بود و تنها رسانه حاضر “ایرنا” بود.

اما آنچه باید گفت تبعید ابوالفضل زرویی به نصرآباد حکایت تلخی است که باید در آینده جبران شود که مردم یزد و تفت و حتی زادگاه این شاعر زرویی را نمی شناسند و آشنا نیستند. با آثارش اصلا زیبا نیست.

با قدردانی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی اولین مراسم بزرگداشت این طنزپرداز و شاعر نخبه، این مراسم هر ساله در سالگرد درگذشت زرویی برگزار شود و مردم با این شاعر توانا و خوش ذوق بیشتر آشنا شوند. .

این حکایت بسیاری از بزرگان ادبی این سرزمین است که حتی در میان هموطنان خود ناشناخته می مانند تا چهره هایشان در خاک فرو رود.

ابوالفضل زرویی نصرآبادی از نسل طنزپردازان مجله گل آقا بود که شامگاه 20 دی ماه 97 دارفانی را وداع گفت.

این شاعر که 50 سال از عمرش می گذرد آثار فراوانی در کارنامه ادبی خود دارد و یکی از تاثیرگذارترین استادان طنز ایران به شمار می رود.

نام برخی از آثار او مجموعه با معرفت، بازن قادش، آش آلو، «پیگلاد»، تراژدی شاعر و اتوبوس، تکه تکه ترین نقطه جهان، شباقگان، شبانه، سر به… سر است. ، راز سر دیوار، سبز نای عاطفه عرفیش. حرف آباد چیستان آثار باستانی ظهر است سقیع نیکوکاری پر می کند چشم آبی علت بیماری نامه های مرد ذلیل جمعه ها تعطیلیم در پی یار قیصر امین پور چشمان تو خرابه های تخت جمشیدند تقدیم به همه مادران و مادر خودم که در کنار حضرت دوست هستم صبح روز واقعه.

بر اساس دلایل تاریخی و شواهد جغرافیایی می توان ادعا کرد که تاریخ نصرآباد پیشکوه زادگاه ابوالفضل زرویی به قبل از اسلام می رسد.

«ابوالفضل زرویی نصرآباد» متولد 25 اردیبهشت 1348 در تهران، دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی بود و فعالیت ادبی خود را با روزنامه نگاری از سال 1368 آغاز کرد.

زرویی نصرآباد در سال 1369 به عنوان معاون سردبیر و عضویت در هیئت تحریریه هفته نامه گل آقا مشغول به کار شد و از سال 1370 به مدت یک سال سردبیر ماهنامه گل آقا و از سال 1373 دبیر اجرایی روزنامه گل سالنامه بود. سه سال او آقا بود و از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ با روزنامه همشهری هم همکاری داشت.

ابوالفضل زرویی نصرآباد سابقه همکاری با روزنامه ها و مجلات معتبری چون جام جم، ایرانیان، انتخ، مهر، زن، کیهان ارثیزی، بانو و Jestojo” در کارنامه حرفه ای خود. خود را دارد

وی با وجود اینکه نام خانوادگی ملان نصرالدین را برای خود برگزید، از القاب دیگری چون «چغندر میرزا»، «ننه قمر»، «کلثوم ننه»، «اماز ممتقی»، «میرزا یحیی» نیز استفاده کرد.

نصرآباد کجاست؟

بزرگداشت زرویی نصرآباد در زادگاهش/ضروری برای معرفی معاصر ملان نصرالدین+فیلم

نصرآباد پیشکوه در فاصله 62 کیلومتری مرکز استان و 34 کیلومتری شهرستان تفت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد و هم اکنون مرکز روستای نصرآباد محسوب می شود.

روستای نصرآباد با مساحت 678 کیلومتر مربع دارای 157 آبادی است که از این تعداد تنها 34 روستا سکنه و 123 مزرعه و آبادی خالی است.

بر اساس دلایل تاریخی و شواهد جغرافیایی می توان ادعا کرد که تاریخ نصرآباد پیشکوه به قبل از اسلام می رسد، بنابراین بنیانگذار اولیه آن یک زرتشتی بوده است که نامش ممکن است نراسی یا یکی از اشکال دیگر این کلمه باشد. در نتیجه نام آبادی را نرسی آباد نامیدند و به تدریج به عنوان نصر آباد به کار رفتند.

در روستای نصرآباد جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار و متنوعی وجود دارد که از آن جمله می توان به قلعه دروازه سنگی شواز، غار نباتی گلو سرخ، چنار 1200 ساله نصرآباد، مسجد 9 صد ساله نصرآباد، امام زاده اشاره کرد. سیدابوالقاسم در نصرآباد قرن پنجم. س پیرشیخ عزالدین داوود نصرباداراف قرن هفتم به سنگ نگاره های 10000 ساله رامه کوه و بسیاری از سنگ ها و گورها با نوشته های قدیمی اشاره کرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا