بهداشت و درمان

بهترین روش های درمان سینوزیت

در این مطلب از خبردون به شما می‌گوییم سینوزیت چیست و روش‌های درمان خانگی سینوزیت و سردرد کدام هستند؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. راه های مختلفی برای درمان سینوزیت و سردرد در خانه وجود دارد. در این روش ها نه تنها درد کاهش می یابد، بلکه با کاهش التهاب سینوس ها، مایع مخاطی نیز خارج می شود. یکی از راه های درمان خانگی سینوزیت استفاده از بخور است. در نتیجه سینوزیت، کانال بین سینوس های بینی و حتی خود بینی ممکن است خشک شود. استفاده از بخور برای مرطوب نگه داشتن این محیط موثر است.

دشمن سینوزیت آب گرم است. بنابراین برای رفع سینوزیت می توان چهار بار در روز از بخور گرم استفاده کرد. یکی دیگر از راه های درمان خانگی سینوزیت و سردرد استفاده از دوش آب گرم و یک کاسه آب گرم است. گرفتن دوش آب گرم یا نگه داشتن سر روی یک کاسه آب گرم در حالی که آن را با حوله می پوشانید و به آرامی نفس می کشید به رفع گرفتگی بینی و سینوس کمک می کند.

سینوزیت و حالت تهوع

برای افرادی که از سینوزیت و حالت تهوع رنج می برند، پیشنهاد می کنیم به جای بخور گرم، بخور سرد را امتحان کنند. همچنین اگر حساسیت و تنگی نفس دارید و نمی توانید از بخور گرم استفاده کنید. بخور سرد را امتحان کنید. در زمان التهاب سینوس ها و سینوزیت بیشتر آب بنوشید و از کشیدن سیگار و قلیان پرهیز کنید. همچنین انواع اسپری ها و مواد شوینده می توانند التهاب سینوس ها را افزایش دهند.

بهترین روش های درمان سینوزیت

هنگام سینوزیت بهتر است بینی خود را با محلول نمکی بشویید. یعنی سر را در یکی از حفره های بینی فرو کرده و سر را خم کنید تا از حفره دیگر خارج شود. همچنین دستگاه هایی وجود دارند که می توانند به شستن سینوس ها کمک کنند.

سینوزیت چیست ؟

در جلوی استخوان جمجمه سوراخ هایی وجود دارد که به آنها سینوس می گویند. این سوراخ‌ها توسط کانال‌هایی به بینی متصل می‌شوند و مواد مخاطی آن از طریق بینی وارد پشت حلق و سپس مری می‌شود. درون این سینوس‌ها معمولاً مژک‌هایی وجود دارد که به تخلیه مایع مخاطی داخل کانال سینوسی کمک می‌کنند. اما به دلیل مسائلی مانند عفونت، آلرژی یا تحریک توسط مواد شیمیایی مختلف یا ذرات ریز، ممکن است بافت مخاطی این حفره ها ملتهب شده و به خوبی تخلیه نشود و در نتیجه بیماری به نام سینوزیت ایجاد شود. سینوزیت علائم و انواع مختلفی دارد.

مهمترین علائم سینوزیت چیست؟

سینوزیت علائم مختلفی دارد که هر کدام ممکن است در انواع مختلف سینوزیت رخ دهد. علائم سینوزیت شامل سردرد سینوسی، احساس فشار یا درد یا حساسیت در صورت و به خصوص سینوس ها، گوش درد یا دندان درد، وجود ترشحات تیره و کثیف از بینی یا پشت گلو، احتقان بینی، گلودرد، سرفه و حتی تورم صورت. است.

هنگامی که علائم سینوزیت فرونتال رخ می دهد، افراد اغلب سردرد را تجربه می کنند. این سردرد در جلوی سر احساس می شود. همچنین ممکن است با احتقان بینی همراه باشد که می تواند حس بویایی را کاهش دهد. برخی از افراد ممکن است این علائم سینوزیت فرونتال را با سایر بیماری ها مانند سرماخوردگی اشتباه بگیرند.

در نتیجه سینوزیت، افراد ممکن است کاهش حافظه و تمرکز، احساس خستگی در طول روز، سنگینی در گوش ها یا کاهش شدید بینایی را تجربه کنند. همچنین بوی بد دهان و بی اشتهایی به خصوص در هنگام صبح، خشکی و تلخی دهان و … نیز از دیگر علائم سینوزیت است. ترکیبی از سینوزیت و حالت تهوع ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد که پس از بیدار شدن از خواب در صبح احساس می شود.

بهترین روش های درمان سینوزیت

انواع مختلف این بیماری

سینوس های پارانازال در سر شما نزدیک بینی و چشم ها قرار دارند. آنها از روی استخوان هایی که ساختار آنها را فراهم می کنند نامگذاری شده اند.
  • سینوزیت حاد باکتریایی: این اصطلاح به شروع ناگهانی علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و درد صورت اشاره دارد که پس از 10 روز از بین نمی رود یا علائمی که به نظر بهبود می یابند اما دوباره برگشت می کنند و بدتر از علائم اولیه هستند. (به عنوان “بیماری مضاعف”). به آنتی بیوتیک ها و ضداحتقان ها پاسخ خوبی می دهد.
  • سینوزیت مزمن: این اصطلاح به شرایطی اشاره دارد که با احتقان بینی، زهکشی، درد/فشار صورت و کاهش حس بویایی برای حداقل 12 هفته تعریف می شود.
  • سینوزیت تحت حاد: این اصطلاح زمانی به کار می رود که علائم چهار تا دوازده هفته طول بکشد.
  • سینوزیت حاد عود کننده: این اصطلاح زمانی به کار می رود که علائم چهار بار یا بیشتر در یک سال عود کرده و هر بار کمتر از دو هفته طول بکشد.
  • سینوس های اتموئیدی بین چشمان شما قرار دارند.
  • سینوس های ماگزیلاری زیر چشم شما قرار دارند.
  • سینوس های اسفنوئیدی در پشت چشم شما قرار دارند.
  • سینوس های فرونتال بالای چشم شما قرار دارند.
بزرگترین حفره سینوسی حفره ماگزیلاری است و یکی از حفره هایی است که بیشتر اوقات عفونی می شود.

درمان قطعی سینوزیت

درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی چیست؟اگرچه استفاده از داروهای شیمیایی با تجویز پزشک می تواند در بهبود علائم سینوزیت موثر باشد و درمان فوری سردرد سینوزیتی است. اما نمی توان آن را درمان قطعی سینوزیت مزمن دانست. برای درمان سینوزیت قدیمی بسیاری از افراد تحت عمل جراحی سینوس قرار می گیرند که در بسیاری از موارد می تواند منجر به بهبودی طولانی مدت و درمان قطعی سینوزیت شود. اما در برخی از افراد ممکن است جراحی سینوزیت آنها را درمان نکند و مجبورند از داروهای خانگی برای سینوزیت و سردرد یا قوی ترین داروی شیمیایی سینوزیت که توسط پزشک تجویز شده است استفاده کنند.

برخی از قوی‌ترین داروهایی که پزشک ممکن است برای سینوزیت خفیف تجویز کند شامل مسکن‌هایی مانند استامینوفن، قوی‌ترین داروی ضد سینوزیت، قطره‌ها یا اسپری‌های کورتیکواستروئیدی و تجویز آنتی‌بیوتیک در صورت عفونت سینوس است.

درمان سینوزیت در طب سنتی

اگر می خواهید بدانید چه چیزی برای سینوزیت مفید است، با ما همراه باشید. همانطور که گفته شد چندین درمان خانگی سینوزیت در طب سنتی که ذکر شد در بهبود علائم سینوزیت و کاهش درد نقش دارند. درمان سینوزیت در طب سنتی در کنار پیشگیری از عوامل تحریک کننده، استفاده از غذای رژیمی سالم می تواند دوره نقاهت را طولانی کند. افراد و احتمال تبدیل آن به سینوزیت مزمن در صورت سینوزیت حاد را کاهش می دهد. غذاهایی که سینوزیت را بهبود می بخشند و عفونت های سینوسی را درمان می کنند عبارتند از خرفه، آناناس، دانه های چیا، بادام، سیب، سیر، موز، فلفل دلمه ای قرمز، روغن نارگیل، روغن زیتون، پاپایا، کلم پیچ، دارچین، زردچوبه و آووکادو. به همین دلیل، اگر می خواهید رژیم لاغری بگیرید، حتما مشکل خود را با متخصص تغذیه در میان بگذارید.

منبع: https://www.ghafaridiet.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا