کتاب و ادبیات

بهمنی همراه منزوی و ابتهاج به غزل معاصر حیاتی دوباره بخشید

تهران- ایرنا- دبیر سابق جشنواره بین المللی شعر فجر با اشاره به ویژگی های غزل زنده یاد محمدعلی بهمنی گفت: این شاعر فقید در کنار حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج به غزل معاصر جان تازه ای بخشید و نگذاشت. به انزوا رفتن

رضا حمیدی وی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: زنده باد محمد علی بهمنی غزل را از خطر افتادن در دام ابتذال و همراه با حسین منزوی، هوشنگ ابتهاج و سیمین بهبهانی با ایجاد ساختاری نو و زبان امروزی، شاعران امروزی را با ظرفیت های تازه شعر آشنا کرد و ضمن حفظ هویت غزل و ترویج آن، شاعران بسیاری را نیز تربیت کرد تا در میان رونق شعر نیمایی و سپید این راه را ادامه دهند. .

وی از بهمنی به عنوان چهره ماندگار غزل معاصر نام برد و گفت: مرحوم بهمنی دغدغه شعر داشت و برای ماندگاری غزل تلاش کرد و شاگردان زیادی در این زمینه تربیت کرد. حضور پر رنگی داشت.

حمیدی در ادامه به حضور بهمنی به عنوان معاون علمی جشنواره بین المللی شعر فجر اشاره کرد و افزود: در هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر زمانی که دبیر جشنواره بودم از استاد بهمنی دعوت به همکاری کردم و ایشان پذیرفتند. دبیر و تا پایان جشنواره حضور پر رنگی در جمع داوران داشت. و برنامه هایی داشت و نقشی بی بدیل در تشویق و ترغیب شاعران جوان اخیراً داشت.

این کارشناس فرهنگ و رسانه گفت: بهمنی غزل را مانند پسر خود دوست داشت و کسانی را که در این عرصه دستی داشتند تقویت و حمایت می کرد. یادم می آید وقتی با استاد در ساحل خلیج فارس قدم می زدیم، پیامکی با خبر فوت او دریافت کردیم. سید حسن حسینی آمد و وقتی این خبر را به استاد گفتم خیلی ناراحت شد و به من تاکید کرد که وقتی از بندرعباس به تهران برمی گردم باید با معلم منزوی در ارتباط باشم و مشکلاتش را حل کنم و نگذارم از غزل فاصله بگیرد. به خاطر مسائل زندگی اش

به گزارش ایرنا، محمدعلی بهمنی در سال 1321 در دزفول به دنیا آمد و شامگاه نهم شهریور ماه در سن 82 سالگی بر اثر عارضه مغزی درگذشت. «باغ لال»، «در بی وزنی»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می شود»، «این خانه واژه آتش دارد»، «شاعر شنیده می شود»، «چتر برای چیست، رویایی که خیس نمی شود» و من هنوز زنده ام و غزل «فکر کنم» از دفتر شعر اوست.

مراسم وداع این شاعر فقید روز یکشنبه 20 شهریورماه از ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت (پهنه رودکی) و مراسم تشییع و بزرگداشت زنده یاد زنده یاد بهمنی روز سه شنبه 21 شهریورماه در فرهنگسرای آوینی بندرعباس و محل دفن این استاد شعر. و غزل کشورمان نیز در ضلع جنوبی تالار آوینی در نظر گرفته شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا