کتاب و ادبیات

به یاد مهدی آذریزدی در مستند ایران

تهران – ایرنا – 27 تیرماه روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی ایران است.

به گزارش ایرنا از شبکه رادیویی ایران، 27 تیرماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان است، دلیل این نامگذاری تقارن آن با روز درگذشت «مهدی آذریزدی» نویسنده و کپی‌نویس خوب کشورمان است.

رادیو ایران به همین مناسبت در سالگرد درگذشت وی خاطره «مهدی آذریزدی» ویژه برنامه «مستند ایران» را با رویکردی مروری بر آثار و زندگی این نویسنده فقید تقدیم می کند.

عبدالله علایی تهیه کننده «مستند ایران» گفت: زنده یاد «مهدی آذریزدی» یکی از محبوب ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بود که برخاسته از محروم ترین طبقات اجتماعی بود. او سواد را نه به شکل متعارف زمانه، بلکه با تلاش مستمر و بی وقفه و عشق بی پایانش به کتاب و کتابخوانی به دست آورد. بنابراین، او نه تنها نماینده ادبیات ملی ماست، بلکه حاصل آن است. او نه تنها خالق این ادبیات بلکه خالق آن است.

علایی ادامه داد: تعداد آثار “مهدی آذریزدی” در نظم و نثر به بیش از 30 اثر می رسد که وی به تعدادی از آنها اشاره کرد: “قصه های خوب برای بچه های خوب”، “قصه های جدید از کتاب های قدیمی”، “مثل کودک خوب” ، “داستان های ساده برای مبتدیان”، “تصحیح مثنوی مالاوی”، “گربه تنبل”، “آموزش مقدماتی شطرنج”، “آموزش عکاسی برای همه”، “قصه های پیامبر”، “یاد عاشورا”، “یاد شاعران معاصر ایران”. “و…

وی در پایان گفت: «مهدی آذریزدی» نویسنده ایرانی در 27 تیرماه 1387 در سن 88 سالگی در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه خرمشاه یزد در جوار محل سکونتش به خاک سپرده شد.

«مستند ایران» سه شنبه 27 تیرماه به تهیه کنندگی عبدالله علایی و گویندگی فاطمه العباس ساعت 22 از رادیو ایران پخش می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا