رابطه و ازدواج

بی‌حوصلگی کودکان، راهی برای افزایش خلاقیت

– اگر پدر و مادر هستید، احتمالاً این جمله را از فرزندتان شنیده اید: «حوصله ام سر رفته است». کودکان در هر زمان و هر مکان ممکن است خسته شوند. آنها ممکن است در مدرسه و در خانه با صدها اسباب بازی و فعالیت مختلف خسته شوند. داده هایی وجود دارد که نشان می دهد بی حوصلگی مزمن می تواند تأثیر منفی بر خلق و خو، سلامت و بهره وری داشته باشد. پس والدین با شنیدن این کلمات چه باید بکنند؟ در این مقاله پیشنهاداتی بر اساس تجربه من به عنوان روانشناس بالینی و با توجه به تحقیقات موجود ارائه شده است.

بدون سرگرمی همدلی کنید

وظیفه ما به عنوان والدین سرگرم کردن فرزندانمان نیست. وظیفه ما حمایت، آموزش و تربیت آنهاست. این تفاوت ظریف است و اغلب منجر به سردرگمی والدین می شود.

اگر نقش سرگرم کردن دائمی فرزندان خود را به عهده بگیریم، فرصت یادگیری مهارت های حیاتی زندگی را از آنها سلب می کنیم. نگرانی این است که روزی ممکن است با تنهایی دست و پنجه نرم کنند، زیرا درس اشتباهی را آموخته اند که فقط دیگران می توانند خستگی آنها را برطرف کنند. در عوض، والدین می توانند اذعان کنند که همه ما هر از گاهی خسته می شویم و مهم است که راه های خلاقانه ای برای سرگرم کردن خود پیدا کنیم. به عنوان نکته جانبی، اگر کودک راه حلی ارائه دهد که والدین را درگیر کند (مثل بازی)، والدین را تشویق می کنم که در صورت حضور، او را همراهی کنند، زیرا این ایده از طرف کودک است. (مقاله پیشنهاد می شود فواید بازی کودکان در فضای باز بخوانید.)

کودکان را برای خلاقیت به چالش بکشید

فقط به این دلیل که می‌خواهیم بچه‌هایمان هنر سرگرم کردن خودشان را بیاموزند به این معنی نیست که اجازه می‌دهیم بدون حمایت یا راهنمایی دست و پا بزنند. به خصوص در مورد کودکان کوچکتر، ما باید برای آنها الگوبرداری کنیم که حل خلاقانه مسئله چگونه است. خوشبختانه راه‌های بی‌شماری برای یافتن سرگرمی و لذت در زندگی وجود دارد. با ارائه پیشنهادهای سالم می توانیم کودکان را برای دفعات بعدی که دچار کسالت می شوند، بهتر آماده کنیم.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کسالت ممکن است منجر به افزایش خلاقیت شود. با در نظر گرفتن این موضوع، والدین می خواهند «راه حل هایی» ارائه دهند که شامل نوشتن، طراحی و بازی فکری است. همچنین می توانیم در اوقات فراغت خود کارهای مشابهی انجام دهیم که می تواند الگوی فرزندانمان باشد. اگر هر روز عصر روی کاناپه خم شویم و تلویزیون را روشن کنیم یا به تلفن‌هایمان خیره شویم، بچه‌ها متوجه می‌شوند که نمایشگرها راهی برای اشغال زمان‌های خاموشی هستند. (مقاله پیشنهاد می شود پرورش ذهن خلاق بخوانید.)

نقش فناوری

در نگاه اول، ظهور گوشی های هوشمند و تبلت ها راه حلی برای رفع خستگی به نظر می رسد. ما سرگرمی دائمی داریم. ما می توانیم بازی کنیم، محتوا را پخش کنیم و حلقه های بی شماری را در رسانه های اجتماعی تماشا کنیم. وقتی در اتاق انتظار پزشک یا در اتوبوس هستید، متوجه شوید که مردم چقدر سریع گوشی های خود را بیرون می آورند. بسیاری از ما نمی توانیم حتی برای چند ثانیه بدون تحریک بمانیم. البته اکثر ما می دانیم که این فقط یک انحراف است، زیرا هنر نشستن در سکوت یک هنر در حال مرگ است. در واقع، مطالعات مختلف نشان می دهد که بسیاری از مردم ترجیح می دهند شوک الکتریکی دریافت کنند تا اینکه با افکار خود تنها بمانند.

خلاصه اینکه کسالت نباید دشمن درون ما یا فرزندانمان باشد. اگر به فرزندانمان کمک کنیم تا به روشی سالم با کسالت کنار بیایند و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای کاهش آن بیابیم، آنها را به گونه‌ای تربیت می‌کنیم که در برابر تعطیلات اجتناب‌ناپذیری که در طول زندگی با آن‌ها مواجه می‌شوند، انعطاف‌پذیرتر باشند. (مقاله پیشنهاد می شود اضطراب کودکان از تشخیص تا درمان بخوانید.)

محمدامین مختاریان

مطالب مشابه:

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا