موسیقی

«تار و تاریخ» با موسیقی تعزیه به تکیه امینی‌ها رفت



به گزارش هنرآنلاین، تابلوی موسیقی «این بعد ز خاموش نوش» کاری جدید از پروژه «تار و تاریخ» ساخته مدیا فرج نژاد با شعری از واعظ قزوینی است. در این اثر مدیا فرج نژاد تار زد و محمدرضا خادم هم آواز خواند.

موسیقی این اثر بر اساس موسیقی تعزیه ساخته شده و تصاویر اجرای آن در خانه امینی قزوین ضبط شده است.

فرج نژاد طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» درباره آهنگ «این بد ذخموش نوش» نوشت: خانه امینی یکی از زیباترین و بزرگ ترین خانه های دوره قاجاریه است که سقف آن با نقاشی تزئین شده است. سالن های زیبا، گچ بری های چشمگیر و شیشه های رنگی شما را مسحور می کند.

خانه ای بسیار بزرگ که قسمت بزرگی از خیابان مولوی قزوین را در برگرفته و امروز تنها قسمت کوچکی از آن باقی مانده است، آن هم با هوشیاری حاج محمدرضا امینی! قرار بود ناصرالدین شاه به این خانه سر بزند و همه می دانستند که اگر خانه را دوست دارد باید آن را به شاه تقدیم کنند! برای جلوگیری از این امر وقف خانه امام حسین(ع) را وقف کردند و به تکایا تغییر کاربری دادند. شاه خانه را ستود و پرسید که چرا نذری ندادی و گفت خانه امام حسین علیه السلام است.

شاید با این چیدمان بود که این قسمت از خانه تا امروز پابرجا مانده است. نمی شود واژه «تکیه» و «قزوین» را کنار هم گذاشت و تعزیه را به یاد نیاورد. تعزیه در قزوین ریشه عمیقی دارد و اهمیت زیادی دارد. تلاش های زیادی شده تا اهمیت هنری تعزیه در حد یک مراسم مذهبی کاهش یابد، اما واقعیت چیز دیگری است. موسیقی دستگاهی ما تا حد باورنکردنی مدیون تعزیه است و بسیاری از آهنگ ها و تصنیف هایی که به یاد دارید از تعزیه گرفته شده است. در دورانی که چیزی به نام موسیقی دستگاهی وجود نداشت، تعزیه وظیفه حفظ بخش بزرگی از موسیقی ایرانی را بر عهده داشت. ترانه سرایی فوق العاده زیبا، مدولاسیون های شنیدنی، تاثیر عمیق اشعار و کلام و دراماتورژی صحیح، یکی از تاثیرگذارترین ژانرهای موزیکال-درام را ایجاد کرده است که برای همه هنر پژوهان جهان جذاب است.

برای اینکه روایت درستی از حسینیه امینی بسازم، سراغ ترانه هایی از تعزیه رفتم و از آن ترانه ها و اشعار واعظ قزوینی که خود از ادیبان، فقها و بزرگان قزوینی بود، گرفتم. تصنیف «عین بعد ز خاموش نوش» حاصل چنین نگاهی است.

میکس و مسترینگ قطعه «این باده ز خاموش نوش» توسط پویا پیور و ضبط زهی آن در استودیو ۵۴ انجام شده است.

این اثر به کارگردانی، تدوین و تصویرگری مرتضی حاج محمدی و گرافیک میلاد فاتحی انجام شده است. انتشارات بین المللی این آهنگ به عهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین می باشد.

پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با محوریت ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این طرح تاکنون حدود سیصد هنرمند از سراسر کشورمان شرکت کرده اند.

آلبوم «تار و تاریخ ۱» در سال ۲۰۲۳ توانست دو مدال طلا را در مسابقات بین المللی جوایز موسیقی جهانی – ۲۰۲۳ و در رده های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولکلور معاصر برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

تاکنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» در سراسر جهان منتشر شده است و آلبوم جدیدی از این پروژه در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا