کتاب و ادبیات

تجدید چاپ «طلبکارها» بعد از ۵۲ سال

تهران – ایرنا – نمایشنامه «طلبکاران» نوشته آگوست استریندبرگ با ترجمه عباس نعلبندیان پس از 52 سال از چاپ اول منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نمایشنامه «طلبکاران» پس از 52 سال منتشر شد. اولین اجرای «بدهکاران» به 9 مارس 1889 در تئاتر داگمار کپنهاگ برمی گردد. زبان اصلی این نمایش سوئدی-دانمارکی و سبک آن تراژدی-کمدی-ناتورالیستی است. صحنه در یک اتاق پذیرایی در یک هتل تابستانی در کنار دریا است. این نمایشنامه در سال 1351 توسط عباس نعلبندیان این نمایش به فارسی ترجمه و در کارگاه منتشر شد.

در سال 1992، ژان کولبرگفیلمساز استونیایی از این نمایشنامه فیلمی ساخته است. این فیلم که با نام Võlausaldajad به استونیایی ترجمه شده است. پنی خرج کردن در نقش تکلا، آروو کوکومگی در نقش آدولف و سولف لویک آنها نقش گوستاو را بازی کردند.

در سال 2014، بن کورااین بازیگر و فیلمساز بریتانیایی نیز از اقتباس این نمایشنامه فیلمی ساخته است کریستین مک کی، آندریا دک، بن کورا، تام بیتمن و سایمون کالو در آن بازی کردند. The Creditors، فیلمی بر اساس نمایشنامه استریندبرگ، در جشنواره بین‌المللی فیلم نوردیک ۲۰۱۵ در شهر نیویورک به نمایش درآمد. دیوید سالازارمنتقد فیلم لاتین پست این فیلم را «اولین پیروزمندانه» خواند، در حالی که سوزان هودرمنتقد «ذهن‌های شعله‌ور» گفت: فیلم‌سازان فیلمی هوشمندانه و قابل تامل است.

کتاب طلبکاران به زبان سوئدی نوشته شد و در اوت و سپتامبر 1888 در دانمارک با عنوان طلبکاران منتشر شد. این کتاب دومین ترجمه عباس نعلبندیان توسط انتشارات نریمان در سال های اخیر است.

تجدید چاپ از

جلد اصلی کتاب

درباره نویسنده

یوهان آگوست استریندبرگ او در 22 ژانویه 1849 به دنیا آمد و در 14 می 1912 درگذشت. نمایشنامه نویس، نقاش و نویسنده سوئدی بود. استریندبرگ، نویسنده‌ای پرکار که اغلب مستقیماً از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کرد، بیش از 60 نمایشنامه و بیش از 30 اثر داستانی، بیوگرافی، تاریخی، تحلیل فرهنگی و سیاسی در طول زندگی حرفه‌ای خود نوشت.

او که یک تجربه‌گرای جسور بود، از طیف وسیعی از روش‌ها و اهداف نمایشی، از تراژدی ناتورالیستی، مونودرام و نمایشنامه‌های تاریخی گرفته تا پیش‌بینی‌هایش از تکنیک‌های نمایشی اکسپرسیونیستی (در ادبیات اکسپرسیونیستی، پیامدهای یک موقعیت عجیب و غیرعادی به‌گونه‌ای رخ می‌دهد که گویی یک موقعیت واقعاً اتفاق می‌افتد. وجود داشت) و سوررئالیسم (سوررئالیسم) را بررسی کرد. او را “پدر” ادبیات مدرن سوئد می دانند و اتاق قرمز او (1879) اغلب به عنوان اولین رمان مدرن سوئدی توصیف می شود.

تجدید چاپ از

یوهان آگوست استریندبرگ، نویسنده

بخشی از متن کتاب

گوستاو: چه تخیلی! به هر حال به زودی همسرت به خانه می آید و دلت را پس می گیرد.

آدولف: نه، دیگر نه. شما او را به آتش کشیدید. همه چیز را خاکستر کردی. هنر من، عشق من، امید من، ایمان من.

گوستاو: این قبلا اتفاق افتاده بود.

آدولف: حداقل چیزی باقی مانده بود که او را از خطر نجات دهد. اما الان خیلی دیر است. قاتل!

گوستاو: ما فقط زباله ها را سوزاندیم. حالا می توانیم در خاکستر بکاریم.

آدولف: من از تو متنفرم. لعنت به تو

گوستاو: این نشانه خوبی است. هنوز مقداری قدرت در شما باقی مانده است. دوباره تو را از آب بیرون می کشم. آدولف! آیا از من اطاعت می کنی

آدولف: هر کاری می خواهی با من بکن. به شما اطلاع خواهم داد.

گوستاو (از جایش بلند می شود): به من نگاه کن!

آدولف به او نگاه می کند حالا تو با آن چشم های دیگر به من نگاه می کنی… چشمانی که مرا به سوی تو می کشاند.

کتاب طلبکاران نوشته شده است آگوست استریندبرگ و ترجمه عباس نعلبندیان در تابستان 1403 در 96 صفحه در قطع و با شمارگان 770 نسخه منتشر شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا