دنیای مد

ترند فورکستینگ: چگونه ترندها در دنیای فشن به وجود می‌آیند؟

بعد از برگزاری هفته‌های مد، در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها اخبار و مطالبی درباره‌ی رنگ‌‌ها، طرح‌های پارچه و استایل‌های ترندی هر فصل منتشر می‌شود. سوالی که ممکن است بعد از مواجه شدن با این اخبار پیش بیاید؛ این است که ترندها در دنیای فشن چگونه به وجود می‌آیند؟ آیا تنها هفته‌های مد و برندهای سرشناس و پرنفوذ حرف اول و آخر را در شکل‌گیری این ترندها می‌زنند؟

نقش کمپانی‌های بزرگی مانند WGSN چیست؟ آژانس ترند فورکستینگ که از دو سال قبل ترندهای دنیای مد را مشخص می‌کند. بله درست متوجه شدید از دو سال قبل!

در این مطلب از مجله‌ی کمد سارک، می‌خواهیم به بررسی ترند فورکستینگ، انواع آن، تاریخچه،  چگونگی فرآیند پیش‌بینی ترندها در فشن و اهمیت چنین فرآیندی در صنعت فشن بپردازیم و در پایان نیز با آژانس‌های معروف این حوزه آشنا شویم.

فشن ترند فورکستینگ ( Fashion Trend Forecasting) چیست؟

پیش‌بینی ترندها در مد یا  فشن ترند فورکستینگ، فرایند استفاده از تحقیقات بازار و اطلاعات مصرف‌کنندگان برای پیش‌بینی عادت‌ها و اولویت‌های مشتریان در خرید و علایقشان در آینده است. ترند فورکستینگ به طراحان و برندها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با تحلیل‌های آماری، محصولی را طراحی کنند که مخاطبین هدفشان به خرید آن محصول متمایل و جذب شوند.

پیش‌بینی ترندها در مد با استفاده از تحلیل‌های کمی و داده‌های سری زمانی* انجام می‌شود.

فشن ترند فورکستینگ ( Fashion Trend Forecasting) چیست؟

انواع ترند فورکستینگ

پیش‌بینی کوتاه‌‌مدت و پیش‌بینی بلند‌مدت، دو نوع از ترند فورکستینگ هستند. در ادامه به توضیح این دو مدل می‌پردازیم.

۱. پیش‌ بینی کوتاه‌ مدت (Short_Term Forecasting):

پیش‌بینی کوتاه‌مدت ترندها که به پیش‌بینی‌های فصلی و میکرو ترند(Micro Trend) نیز معروف هستند، به تحلیل و بررسی عادت‌ها و خریدهای احتمالی مشتریان  در آینده‌ی نزدیک (معمولا بین شش ماه تا یک سال) می‌پردازد. پیش‌بینی کوتاه‌مدت به برندها کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های بهتری برای ارائه‌ی محصولات خود بر اساس رفتار مشتریان هدف انجام دهند.

  •  مثال برای پیش‌بینی کوتاه‌مدت:

دو نمونه از ترندهایی که در فصل بهار و تابستان 2024 جزو ترندهای زودگذر و میکرو محسوب می‌شوند، ترندهای برت (Brat) و تنیس‌کور(TennisCore) هستند. در پیش‌بینی کوتاه‌مدت، سبک‌های پوششی افراد مشهور و اینفلوئنسرها، شبکه‌های اجتماعی، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و وضعیت اقتصادی تأثیرگذار هستند.

*قبلا به طور مفصل درباره‌ی این ترندها در مجله‌ی کمد سارک صحبت کرده‌ایم، برای خواندن این دو مطلب می‌توانید روی عبارت‌های “برت و تنیس‌کور” کلیک کنید.

۲. پیش‌بینی بلندمدت (Long_Term Forecasting):

نوع دوم از پیش‌بینی ترند‌ها، پیش‌بینی بلندمدت است که به عنوان مایکرو ترندها (Macro Trend) یا ترندهای کلان نیز شناخته می‌شود.

در پیش‌بینی بلندمدت به بررسی و تحلیل نشانه‌های وسیعی از تغییرات اجتماعی پرداخته می‌شود که این امکان را دارند تا بر سبک زندگی و فعالیت‌های روزانه‌ی مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارند.

این مدل تحلیل می‌تواند پیش‌بینی کند که چگونه  تغییرات فرهنگی بزرگ بر بازار و رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد.

  • مثال برای پیش‌بینی بلندمدت:

برای ترندهای ماکرو می‌توان به کفش‌های ورزشی و کلاسیک سامبا از آدیداس و ترند سافت لاکچری اشاره کرد. هر دوی این ترندها برای مدت طولانی رواج داشته‌اند. کفش‌های کلاسیک سامبا از گذشته تا به امروز محبوبیت خود را حفظ کرده و در جوامع مختلف هم‌چنان از این مدل کفش استفاده می‌شود. از طرفی ترندی مانند سافت لاکچری علاوه بر تأثیر در فشن و استایل افراد، بر سبک زندگی آن‌ها نیز تأثیرگذار بوده است.

نمونه‌ای از نمودار در ترند فورکستینگ -انواع ترند فورکستینگنمونه‌ای از نمودار در ترند فورکستینگ -انواع ترند فورکستینگ
نمونه‌ای از نمودار در ترند فورکستینگ

پیدایش و تکامل ترند فورکستینگ

اولین نشانه‌های ترند فورکستینگ، مربوط به دوران پادشاهی لویی چهاردهم در فرانسه (۱۶۵۳-۱۶۴۸) می‌شود که در آن زمان توجه دربار سلطنتی بر مد افزایش پیدا کرده بود. هم‌چنین با توزیع  عروسک‌های مینیاتوری در سال ۱۳۹۱ میلادی، ایده‌های استایل و مد میان الیزابت باواریا(ملکه‌ی آلمان) و ملکه‌ آنه بوهمی(همسر ریچارد دوم) منتقل می‌شدند.

با شکل‌گیری انقلاب صنعتی، پیش‌بینی رنگ‌ به عنوان یک فعالیت تجاری آغاز شد. دلیل عمده‌ی پیش‌بینی رنگ‌ها در آن دوران پاسخی بود به پیشرفتی که در روش‌های رنگ‌رزی و نوآوری‌ها در بخش  نساجی، حاصل شده بود.  نتیجه‌ی این پیشرفت‌ها بود که به صنعت نساجی این امکان را داد تا رنگ‌های بسیار متنوعی را بتواند تولید کند.

از انجمن‌هایی که اولین گزارش ترند را تهیه و منتشر کرد، انجمن کارت رنگ نساجی آمریکا در سال ۱۹۱۴ بود. در ادامه‌، نیاز صنعت به دسترسی به اطلاعات منسجم رنگ‌ها بود که باعث تأسیس شورای رنگ بریتانیا و شکل‌گیری فرهنگ لغت استانداردهای رنگ در سال ۱۹۳۴ شد.  این موسسه  طیف‌های رنگ را برای اولین بار با کدهای عددی و نام‌های توصیفی سازماندهی کرد.

با تأسیس دفترهای استایل مانند promostyl در سال ۱۹۶۶ و peclers paris در سال ۱۹۷۰، فشن فورکستینگ ساختاریافته‌تر و بیشتر از گذشته فراگیر شد. ظهور کالکشن‌های Ready-to-Wear، تغییرات سریعی که در جامعه رخ می‌داد و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی‌ مردم در خریدهایشان، باعث شد تا در این دوره اهمیت  فشن فورکستینگ بیشتر از گذشته قابل درک باشد و به عنوان ابزار ضروری این صنعت در نظر گرفته شود.

این روند ادامه داشت تا در دهه‌ی ۱۹۹۰ با شکل‌گیری و رواج استریت استایل و فست فشن، سرعت تولید پوشاک افزایش یافت. این دو اتفاق  اثرات مهمی را در صنعت مد بر جای گذاشت، پوشاک دیگر در انحصار طراحان بزرگ و برندهای سرشناس نبود و حالا مردم عادی جامعه می‌توانستد با فست فشن لباس‌های متنوعی را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند و در نتیجه سرعت تغییرات در صنعت مد بسیار افزایش پیدا کرد.

 در واقع فست‌فشن و افزایش دسترسی به لباس‌های متنوع، استریت استایل‌ها  و رسانه‌ها تغییراتی در سبک زندگی مردم ایجاد کرد. حالا دیگر عموم جامعه می‌توانستند بیشتر با مد درگیر باشند و استایل‌های متنوعی را برای خود انتخاب کنند.

سرانجام در دهه‌ی ۲۰۰۰، تأثیر مستقیم و بیشتر رسانه‌های اجتماعی، گسترش ارتباطات جهانی و آشنا شدن با فرهنگ‌های متنوع، باعث شد تا سرعت تغییرات در دنیای مد بیشتر از گذشته شود. در نتیجه ترند فورکستینگ و پیش‌بینی ترندها در دنیای مد پیچیده‌تر،  چالشی‌تر و مهم‌تر شد.

با وجود چنین تکاملی، اکنون بهتر می‌توانیم علت ظهور فشن فورکستینگ و ترند فورکستینگ را درک کنیم.

چرا ترند فورکستینگ اهمیت دارد؟

کمک به تیم مارکتینگ، فروش و واحد طراحی

ترند فورکستینگ و تحقیق اصولی درباره‌ی ترندها در فشن به واحد طراحی، تیم مارکتینگ و فروش کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های خود را بر اساس آخرین تغییرات دنیای مد، سلیقه و رفتار مشتریان هدفشان برای خرید در هر فصل انجام دهند. برای مثال با کمک پیش‌بینی‌هایی که توسط آژانس‌های ترند فورکستینگ انجام شده، متوجه می‌شوند که در بهار و تابستان سال آینده چه رنگ و پارچه‌ای و با چه طرحی بیشتر مورد استفاده و مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. هم‌چنین به برندها کمک می‌کند تا در بخش بازاریابی محتوایی نیز طبق پیش‌بینی ترندها، محتواهای مرتبط و جدید برای شبکه‌های اجتماعی و بخش بلاگ سایت خود برنامه‌ریزی کنند.

پایدار ماندن به اهداف برند

پیش‌بینی ترندها به برند کمک می‌کند تا ترجیحات و تمایلات مشتری خود را در خرید آینده‌اش تشخیص دهد و  به همین دلیل می‌تواند با یافته‌ها و فناوری‌های جدید در جهت اجرای استراتژی‌های خود آشنا شود.

همسو کردن تمام این اطلاعات با اهداف شرکت، می‌تواند به تقویت تصویر برند در ذهن مخاطبین هدف کمک کند و از طرفی باعث افزایش سوددهی شود.

تحقیق درباره‌ی ترندها، به مدیران این امکان را می‌دهد تا در مسیر رسیدن به اهداف برند، راه‌هایی که رفته‌اند را تجزیه و تحلیل کنند و برای مسیرهای آینده‌ی خود و رسیدن به اهدافشان برنامه‌ی دقیقی بر اساس ترندها طراحی کنند.

بهینه‌سازی فرایند تولید

ترند فورکستینگ معمولا توسط آژانس‌های مربوط به این حوزه انجام می‌شود. توجه به گزارش‌های این آژانس‌ها، به برندها و مجموعه‌های تولیدی کوچک کمک می‌کند تا با فرصت بیشتر، خلاقیت لازم را در طراحی کالکشن‌های خود پیاده کنند. هم‌چنین به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا با انعطاف‌پذیری بیشتری برای خرید مواد اولیه و بستن قرارداد با تأمین‌کنندگان مختلف پیش بروند و برنامه‌ریزی لازم را برای تعیین بودجه‌ی خرید مواد اولیه انجام دهند. در نهایت رعایت تمام موارد کمک می‌کند تا محصول، به موقع به بازار و به دست خرده‌فروشان برسد و از تغییرات ناگهانی در تولید جلوگیری شود.

آشنایی با روند کلی ترند فورکستینگ در صنعت فشن

شروع مسیر ترند فورکستینگ با کمپانی‌هایی که در حیطه‌ی پیش‌بینی‌های مد فعالیت می‌کنند، آغاز می‌شود. جالب است بدانید که پیش‌بینی ترندها دو سال قبل از عرضه‌ی محصولات در فروشگاه‌های خرده‌فروشی، از پیش‌بینی رنگ‌ها شروع می‌شود. به این صورت که یک کمپانی مانند Pantone LLC، رنگ ترندی سال را  قبل از شروع فصل جدید به نمایش می‌گذارد. از طرفی شرکت‌های سرشناس دیگری مانند WGSN  و Trend Union رنگ‌ها، لباس‌ها و استایل‌های ترندی را دو سال قبل از عرضه‌ی مستقیم به بازار پیش‌بینی و اعلام می‌کنند.

پس از پیش‌بینی‌ها و اعلام نتیجه از سوی چنین شرکت‌هایی، اکنون وقت آن است که بخش طراحی مد این شرکت‌ها شروع به تجزیه و تحلیل ترکیب مواد و رنگ‌ها برای فصل‌های آینده کنند. بعد از آن طراحان شروع به طراحی جدیدترین کالکشن‌های خود براساس داده‌های آژانس‌های ترند فورکستینگ و البته  با خلاقیت و تمرکز بر منبع الهامشان می‌کنند، سپس کالکشن نهایی را شش ماه پیش از شروع هر فصل در هفته‌های مد نیویورک، لندن، پاریس و میلان به نمایش می‌گذارند.

بعد از برگزاری هفته‌های مد، حالا نوبت تأثیر رسانه‌های آنلاین و آفلاین در رواج و فراگیر شدن ترندهاست. امروزه تأثیر بسیار زیاد شبکه‌های اجتماعی و به دنبال آن اینفلوئنسرها، بلاگرها و خبرنگاران مستقل مد بر ترندهای دنیای فشن را نمی‌توان نادیده گرفت.

در نتیجه بعد از طی شدن این پروسه، خرده‌فروشان مد و طراحان و برندهای کوچک‌تر شروع به طراحی و تولید محصولات خود و تدوین استراتژی‌های جدید بر اساس اطلاعات و آمار به دست آمده از فرایند ترند فورکستینگ را انجام می‌دهند. ترند فورکستینگ موضوعی است که همه‌ی ابعاد صنعت فشن، از برند‌ها، طراحان، مدیران فروش، خرده‌فروشان تا مصرف‌کنندگان و مشتریان را درگیر می‌کند.

آشنایی با روند کلی ترند فورکستینگ در صنعت فشنآشنایی با روند کلی ترند فورکستینگ در صنعت فشن
WGSN، یکی از بزرگترین و معتبرترین کمپانی‌ها در زمینه‌ی ترند فورکستینگ.

معروف‌ ترین آژانس‌های ترند فورکستینگ

نام کمپانی سال تاسیس زمینه‌ی فعالیت
WGSN(World Global Style Network) ۱۹۹۸ ۱. یکی از شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذار در زمینه‌ی ترند فورکستینگ. ۲. پیش‌بینی ترندها با تحلیل‌ داده در حوزه‌های فشن، دیزاین، لایف استایل و زیبایی.
TrendSpot ۲۰۰۲ پیش‌بینی و تحلیل ترندها و رفتار مصرف‌کننده، تحلیل تخصصی ران‌وی‌ها و استریت‌استایل‌ها.
Styleus ۲۰۰۹ ۱. پیش‌بینی ترندها و تمرکز بر تحلیل رفتار آینده‌ی مصرف‌کنندگان. ۲. بررسی ترندهای حوزه‌ی دیزاین و فرصت‌های بازار.
Fashion snoop ۲۰۰۱ ۱. پیش‌بینی ترندهای دنیای فشن بر اساس طرح، سبک و رنگ. ۲. بررسی نیازها خواسته‌ها و رفتار مصرف‌کننده در آینده ۳. بررسی ترندهای زیبایی، لایف استایل و طراحی داخلی و دکوراسیون.
MintModa ۱. پیش‌بینی ترندها، تحلیل و آنالیز رنگ‌ها. ۲.  مشاوره به طراحان، برندها و خرده فروشان صنعت فشن
Peclers paris ۱۹۷۰ ۱. پیش‌بینی ترندها در زمینه‌ی مد، لایف استایل و زیبایی. ۲. مشاوره در طراحی و استراتژی برندها
Trendera ۲۰۰۹ ۱. پیش‌بینی ترندها و تحلیل رفتار مصرف‌کننده. ۲. بررسی تفاوت‌های نسل‌های مختلف و مشاوره به برندها برای ارائه‌ی محصولات مناسب  به هر نسل.
Edited کمک به خرده‌فروشان برای بهینه‌سازی محصولاتشان با پیش‌بینی ترندها، تحلیل بازار، ریتیل و رفتار مصرف‌کننده.
The doneger group ۱۹۴۶ پیش‌بینی ترندها و تحلیل بازار. مشاوره برای ریتیل و استراتژی‌های مرچندایزینگ.
Tagwalk ۱. اطلاعات دقیق و آماری از هفته‌های مد و ران‌وی‌ها. ۲. امکان جستجوی کالکشن‌های برندها. *تگ‌واک یک موتور جستجو در حوزه‌ی فشن است و در دسته‌ی آژانس‌های ترند فورکستینگ قرار نمی‌گیرد اما به جهت اطلاعات آماری دقیقش، اطلاعات تخصصی  و مفیدی را به طراحان، برندها و خرده‌فروشان می‌دهد.  
معروف‌ ترین آژانس‌های ترند فورکستینگمعروف‌ ترین آژانس‌های ترند فورکستینگ
TagWalk، موتور جستجوی تخصصی مد و فشن.

کلام آخر…

فشن ترند فورکستینگ یا پیش‌بینی ترندها در فشن، فرایندی بسیار مهم و تأثیرگذار در این صنعت است که علاوه بر تأثیر روی رفتار مصرف‌کنندگان، باعث تدوین استراتژی‌های جدید از سوی برندها، طراحان و خرده‌فروشان در هر فصل می‌شود.

شما به عنوان یک طراح یا صاحب کسب و کار در صنعت پوشاک باید همواره به ترندهای دنیای مد توجه کنید تا در نهایت بر اساس علایق مشتریان خود، فرهنگ جامعه، وضعیت بازار، بودجه و اهداف و استراتژی‌هایی خود بتوانید محصول مناسب را تولید و از میدان پر از رقابت با سرعت تغییرات بالای این صنعت، جا نمانید.

در آخر شما به ما بگویید، در زندگی شخصیتان چه قدر از ترندهای دنیای مد پیروی می‌کنید؟ آیا همیشه خریدهای خود  را بر اساس ترندهای هر فصل انجام می‌دهید؟

*داده‌های سری زمانی یا Time Series Data: تحلیل‌های آماری‌ای که در فاصله‌های زمانی مشخص و به ترتیب به دست آمده است.

منابع:

www.indeed.com

fashionology.in

منبع: مجله‌ی کمد سارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا