بهداشت و درمان

تفاوت سکته گرمایی با گرمازدگی دقیقا در چیست؟

سکته گرمایی یکی از شایع ترین عوارض گرمازدگی است که با افزایش شدید دما سلامت افراد را تهدید می کند. این عارضه به دلیل گرم شدن بیش از حد بدن در اثر مواجهه طولانی مدت یا فعالیت بدنی زیاد در دمای بالا رخ می دهد و در ماه های تابستان بسیار شایع است.

به گزارش پایگاه خبری خبردون؛ سکته گرمایی یکی از شایع ترین عوارض گرمازدگی است که با افزایش شدید دما سلامت افراد را تهدید می کند. این عارضه به دلیل گرم شدن بیش از حد بدن در اثر مواجهه طولانی مدت یا فعالیت بدنی زیاد در دمای بالا رخ می دهد و در ماه های تابستان بسیار شایع است.
فردی که دچار سکته گرمایی شده است، اگر بدنش ظرف 30 دقیقه خنک نشود و به دمای طبیعی نرسد، احتمال به خطر افتادن جانش بسیار زیاد است.

سکته گرمایی یکی از شایع ترین عوارض گرمازدگی است که با افزایش شدید دما سلامت افراد را تهدید می کند. این عارضه به دلیل گرم شدن بیش از حد بدن در اثر مواجهه طولانی مدت یا فعالیت بدنی زیاد در دمای بالا رخ می دهد و در ماه های تابستان بسیار شایع است.

این وضعیت جدی ترین شکل آسیب گرمایی و گرمازدگی است و علائم آن زمانی ظاهر می شود که دمای بدن به 40 درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد. زمانی که فرد برای مدت طولانی زیر آفتاب یا هوای گرم می ماند، بدنش آب زیادی از دست می دهد و دچار کم آبی می شود. در این حالت ممکن است بدن فرد دیگر عرق نکند و این نشان می دهد که بدن دیگر نمی تواند خودش را خنک کند. به این ترتیب فرد دچار سکته گرمایی می شود. کارشناسان می گویند اگر فردی که دچار سکته گرمایی می شود در مدت 30 دقیقه خنک نشود و به دمای طبیعی نرسد، احتمال به خطر افتادن جان او بسیار زیاد است.

سکته گرمایی آخرین مرحله گرمازدگی است و نیاز به مداخلات و اقدامات اضطراری دارد. زیرا می تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه ها و ماهیچه ها آسیب برساند. هر چه درمان بیشتر به تعویق بیفتد آسیب بیشتری به بدن وارد می شود و احتمال عوارض جدی تر یا مرگ افزایش می یابد.

علائم سکته گرمایی

به گفته متخصصان اورژانس گرمازدگی دارای 4 مرحله شامل استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی و سکته گرمایی است که سکته گرمایی چهارمین و آخرین و در نتیجه خطرناک ترین مرحله آن است.

تفاوت سکته گرمایی با گرمازدگی دقیقا در چیست؟

هر یک از این مراحل علائم خاصی دارد.

در مرحله استرس گرمایی فرد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می کند.

در مرحله گرمازدگی فرد با علائمی مانند تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی، اسپاسم عضلانی همراه با درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع مواجه می شود.

در مرحله گرمازدگی فردی با علائمی مانند رنگ پریدگی، تعریق شدید، حالت تهوع، اسهال و استفراغ، جوش های ریز، سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه، تنگی نفس، تکرر ادرار و تیرگی ادرار، از دست دادن تمرکز، تورم خفیف پا، مچ پا یا انگشت بی حسی و از دست دادن هوشیاری مواجه می شود.

مرحله سکته گرمایی اما با ضربان قلب ضعیف، تنفس سریع، بدون تعریق با وجود گرمای شدید، افزایش شدید دمای بدن، قرمزی پوست، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، تاری دید، تغییرات خلقی و پرخاشگری، عدم تعادل، هذیان و از دست دادن هوشیاری است. همراه. اگر این مرحله شدید باشد یا بیمار دیر به مرکز درمانی برسد، می تواند به اعضای بدن آسیب برساند و حتی منجر به کما و مرگ شود. فردی که این علائم را دارد، اگر دمای بدن فرد مبتلا به سکته گرمایی در عرض 30 دقیقه به حد نرمال نرسد و وضعیت او در این مدت بهبود نیابد، احتمالا وارد مرحله سکته گرمایی می شود.

اقدامات مهم

در سکته گرمایی، مکانیسم های خنک کننده بدن از کار می افتند و این می تواند منجر به آسیب جدی اندام و حتی مرگ شود.

اگر فردی از اطرافیان شما مشکوک به سکته گرمایی است، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن کمک پزشکی سعی کنید دمای بدن او را کاهش دهید. شما می توانید این کار را به این صورت انجام دهید؛

تفاوت سکته گرمایی با گرمازدگی دقیقا در چیست؟

فرد را محیطی خنک ببرید،

پاهایش را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید،

روی پوست بدنش آب خنک اسپری یا افشانه کنید،

کمپرس سرد روی نواحی مختلف بدنش بگذارید،

تنفس او را مدام بررسی کنید.

اگر فردی دچار سکته گرمایی  شد، باید ظرف 30 دقیقه او را خنک کرد تا سلامتی او در خطر جدی قرار نگیرد. در این 30 دقیقه اورژانس باید وارد شده و مداخلات لازم را برای نجات جان چنین فردی انجام دهد.

تفاوت بین سکته گرمایی و گرمازدگی

اما چرا این عارضه به سکته مغزی معروف است؟ شباهت این عارضه تابستانی با حمله قلبی یا سکته چیست؟ سوال مهمتر این است که تفاوت سکته گرمایی و گرمازدگی دقیقا چیست؟

تفاوت سکته گرمایی با گرمازدگی دقیقا در چیست؟

اصطلاح «سکته گرمایی» به این دلیل به کار می رود که از نظر ناگهانی و بحرانی بودن این بیماری شبیه حمله قلبی یا سکته است. در هر دو مورد، سکته مغزی به یک بحران پزشکی ناگهانی و جدی اشاره دارد که نیاز به مراقبت فوری دارد.

در سکته گرمایی بدن نمی تواند به سرعت دمای خود را تنظیم کند و این منجر به افزایش خطرناک دمای بدن و اختلال در عملکرد سیستم های حیاتی بدن می شود. این وضعیت می تواند به سرعت بحرانی شود و جان فرد را به خطر بیندازد. درست مانند حملات قلبی و مغزی که ناگهانی و جدی هستند و می توانند کشنده باشند.

اما تفاوت اصلی سکته گرمایی و گرمازدگی در شدت علائم و خطرات آنها و مکانیسم های دفاعی بدن است. اگرچه گرمازدگی خطرناک است و می‌تواند منجر به مرگ شود، اما وضعیتی کم‌خطر است که در صورت عدم درمان سریع می‌تواند منجر به سکته گرمایی شود. در حالی که سکته گرمایی یک وضعیت اضطراری و آخرین مرحله گرمازدگی است، می تواند به قیمت مرگ فرد تمام شود.

در گرمازدگی معمولاً درمان سریع مؤثرتر است، اما در سکته گرمایی زمان طلایی (30 دقیقه) برای بازگرداندن دمای بدن فرد به حالت طبیعی و درمان مؤثر نیست و ممکن است فرد بمیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا