تفاوت «شهریار» با «محتشم کاشانی» چیست؟
تهران- ایرنا- رئیس بنیاد ایران شناسی معتقد است: تفاوت بزرگ «سید محمدحسین بهجت تبریزی» با محتشم در این است که دولت وقت از محتشم کاشانی حمایت می کرد، اما استاد شهریار در فضایی خلاف آن مراسم مذهبی انجام می داد. مناسک مذهبی
به گزارش ایرنا از بنیاد ایران شناسی محمدحسین رجبی دوانی وی در همایش بین المللی بزرگداشت استاد شهریار در دانشگاه استانبول ترکیه گفت: استاد سید محمد حسین شهریار شاعر نامی ایرانی با ذوق و لطف خدادادی خود اشعار زیبایی به زبان های فارسی و آذری سروده و شهریار باقی مانده است. در تاریخ به همین دلیل
او تفاوت بزرگ شهریار و محتشم را در این می دید که حکومت وقت از محتشم کاشانی حمایت می کرد، اما استاد شهریار در فضایی خلاف شعائر مذهبی منقبت می خواند و غزلیات قیام حضرت محمد (ص)، علی را می خواند. ای همای رحمت، شب و علی و کاروان کربلا نمونه های بارز آثار شهریار هستند. شعر ایرانی.
رجبی دوانی غزل شب و علی را یکی از بهترین اشعار تاریخ ادبیات فارسی با موضوع امیرمومنان (ع) دانست که به زعم صاحبنظران چیزی کمتر از مثنوی بزرگ و ماندگار مولانا و اشعار او ندارد. درباره حضرت علی (ع)
زیباترین شعر از نگاه شهریار
رجبی دوانی به نقل از استاد شهریار اظهار داشت که شهریار ماند و انقلاب اسلامی را دید و وقتی از او پرسیدند کدام شعر از همه شعرها زیباتر است، شهریار شعری را که مردم می گفتند خدایا! تا انقلاب». مهدی خمینی را نگه دار».
رئیس بنیاد ایران شناسی جایگاه شهریار را در کنار شاعران بزرگی چون فردوسی و نظامی حکیم برشمرد و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش ها به گسترش فرهنگ همگرایی در کشورهای زبان و ادب فارسی برای تعمیق روابط بین کشورهای مختلف منجر شود. ملت ها
وی در ادامه به بیان تاریخچه منقبت نویسی در ایران پرداخت و گفت: شعر فارسی بعد از اسلام غنی شد و با مضامین معنوی و قرآنی و معارف نبوی آمیخت و شعر فارسی با کوشش شاعرانی چون رودکی، زقی و بعدها فردوسی جاودانه شد. . به گونه ای که نه تنها سامانیان ایرانی و فارسی زبان، بلکه سلسله های غیرایرانی مانند غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهانی که بر ایران تسلط داشتند، زبان فارسی را آموختند و آن را زبان رسمی دربار خود کردند و زبان فارسی را نیز به کار گرفتند. -شاعران سخنگو
این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: در این میان شاعرانی چون مولانا، سعدی و حافظ برجستگی بیشتری داشتند. زیرا اشعار آنان با مضامین معنوی و آیات قرآنی و احادیث نبوی آمیخته بود و از آنها الهام می گرفت. پس از روی کار آمدن سلسله صفویه و اعلام مذهب شیعه اثنی عشری به عنوان مذهب رسمی ایران، با حمایت پادشاهان این سلسله به ویژه شاه طهماسب، سرودن اشعاری در مدح اهل بیت علیهم السلام آغاز شد. بر آنان) و تسبیحات و نوحه هایشان گسترش یافت و شتاب گرفت.
وی دلیل سرودن ۱۲ بیت جاودانه محتشم کاشانی را تشویق شاه طهماسب عنوان کرد و تاکید کرد: از اواسط دوران قاجار که تجددگرایی و غرب زدگی در ایران رواج یافت باعث افول منقبت سرایی شد و با وجود اینکه هنوز منقبت سرایی وجود داشت. اهل بیت (علیهم السلام). هیچ شعر بلند و جاودانه ای به اندازه ۱۲ بیت محتشم وجود نداشت.
رجبی دوانی افزود: با روی کار آمدن رژیم پهلوی و ضد دینی و ممنوعیت فعالیت ها و مراسم مذهبی از یک سو و همچنین پیدایش سبک شعری نو به نام شعر نو، سنت زیبای منقبت سرایی واگذار شد. تاریخ، اما استاد شهیار پس از تحولی روحی و عرفانی که در او ایجاد شده بود، در آن فضا منقبت سرایی را در اوج زیبایی زنده کرد. اخلاص و ایمان کامل به ولایت اهل بیت (ع).
همایش بین المللی بزرگداشت استاد شهریار توسط وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول و با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول ترکیه به منظور گسترش تعاملات علمی و پژوهشی برگزار شد. دیروز دوشنبه ۱۹ دسامبر در دانشگاه استانبول.
منبع : خبرگزاری ایرنا