علم و دانش

تماس با آب حاوی آرسنیک خطر بیماری قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد

تهران- ایرنا- تحقیقات نشان داده است تماس بلندمدت با آرسنیک در آب ممکن است خطر بیماری‌های عروقی و به‌خصوص بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.  

به گزارش گروه علمی ایرنا از «فیز»، مطالعه انجام شده در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه «کلمبیا» حاکی است که تماس طولانی مدت با آرسنیک در آب حتی در سطح تماس پایین‌تر از محدوده تنظیم مقررات فدرال در آمریکا در حد ۱۰ میلی‌گرم در لیتر این خطر را افزایش می‌دهد.

این اولین مطالعه ای است که رابطه بین تماس با آرسنیک در حد پایین‌تر از محدوده مجاز تنظیم مقررات را با بیماری قلبی کم‌خونی موضعی (ischemic) توصیف می‌کند. این محققان پنجره‌های زمانی متفاوت تماس را مقایسه و کشف تماس با آب آرسنیک در یک دهه گذشته تا زمان رویداد بیماری عروقی، بیشترین ریسک را دارد.

«دانیل مدگیسی» از محققان دانشگاه کلمبیا گفت: یافته‌های ما این مساله را روشن کرد که تماس با آرسنیک در چه پنجره زمانی در بیماری قلبی نقش دارد. این تحقیق همچنین اهمیت در نظر گرفتن (بررسی) نتایج غیرسرطانی (تماس با آرسنیک) و به خصوص بیماری عروقی را تقویت می‌کند. بیماری‌های عروقی عامل شماره یک مرگ و میر در آمریکا و در سطح جهان است.

وی افزود: این مطالعه شواهد و مدارک چشمگیری در خصوص لزوم استانداردهای تنظیم مقررات در محافظت از سلامت فراهم می‌کند و مدارکی در حمایت از کاهش محدوده فعلی برای کمتر کردن ریسک ارائه می‌کند.

بنا بر اعلام انجمن قلب آمریکا و سایر سازمان‌های مهم بهداشتی، مدارک زیادی وجود دارد که تماس با آرسنیک ریسک بیماری قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. این شامل مدارکی از ریسک سطح بالای آرسنیک (بیشتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در لیتر) در آب آشامیدنی می‌شود. سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا EPA حداکثر سطح آلودگی آرسنیک در منابع تامین آب را در سال ۲۰۰۶ از مقدار ۵۰ میلی‌گرم به ۱۰ میلی‌گرم در لیتر کاهش داد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا