سیاست

تهران – نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه اول مهر به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد. رئیس جمهور در حاشیه این اجلاس برنامه‌هایی از قبیل دیدار با مقامات و رؤسای جمهور برخی کشورها، ملاقات با مسئولان سازمان‌های بین‌المللی، برگزاری نشست خبری، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا و … دارد.

در این گزارش نگاهی به برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس‌جمهور به نیویورک داریم:

حضور در نشست مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

نخستین روز حضور پزشکیان در نیویورک روز پرکاری بود؛ رئیس‌جمهور در نخستین برنامه کاری نشستی با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی داشت. مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های مختلف از جمله ان بی سی، ای بی سی نیوز، سی ان ان، نیویورکر، واشنگتن پست، آسوشیتدپرس، رویترز و فرانس پرس در این نشست حضور داشتند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آماده بازگشت متقابل همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای هستیم، گفت: ایران آن چیزی نیست که رسانه‌های دنیا نشان می‌دهند و آماده‌ایم با همه دنیا در صلح و امنیت زندگی کنیم. (مشروح این خبر را اینجا بخوانید.)

دیدار با اعضای گروه اُلدرز (گروه ریش‌سفیدان متنفذ)

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک با اعضای گروه اُلدرز (گروه ریش‌سفیدان متنفذ) که متشکل از سران سابق کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است دیدار کرد.

رئیس‌جمهور در این نشست که در محل اقامت او انجام شد، گفت: متاسفانه در همان روز آغاز به کار بنده به عنوان رئیس جمهور، رژیم صهیونیستی با هدف گسترش تنش و درگیری در منطقه، آقای «هنیه» میهمان عزیز ما را ترور کرد و امروز بعد از حدود یکسال همچنان جنایات خود را علیه مردم مظلوم غزه، در سکوت مدعیان حقوق بشر ادامه می‌دهد و در روزهای اخیر نیز با سوءاستفاده از تکنولوژی که برای آسایش و رفاه بشر به خدمت گرفته می‌شود،‌ دست به جنایت و ترور کور دیگری زد. (متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.)

ملاقات با رئیس شورای اروپا

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

پزشکیان در سومین برنامه کاری روز نخست سفر به مقر سازمان ملل با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با تاکید بر اینکه امروز دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به گفتگو و تعامل نیاز دارد تا زبان زور و تهدید، تصریح کرد: دوری و عدم تعامل ذهنیت‌هایی ایجاد می‌کند که بستر سوتفاهم‌ها و تشدید اختلافات می‌شوند، اما گفتگوی بی‌واسطه و تعامل بهتر می‌تواند مطالب را منعکس و منتقل کند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید.)

دیدار با رئیس‌جمهور سوئیس

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

دکتر مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های خود به نیویورک، در دیدار خانم «ویولا آمهرد» رئیس جمهور سوئیس با تبیین رویکرد دولت چهاردهم در سیاست داخلی و خارجی بر مبنای وفاق ملی و گسترش تعامل با همه کشورهای دنیا بر اساس احترام متقابل، گفت: ما در سیاست خارجی به دنبال ایجاد ثبات، امنیت و آرامش در منطقه هستیم، اما رژیم صهیونیستی برای جنگ‌افروزی و ایجاد نا امنی تلاش می‌کند. (مشروح این خبر را اینجا بخوانید.)

دیدار با رئیس‌جمهور فنلاند

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

برنامه بعدی رئیس‌جمهور در نخستین روز اقامت در نیویورک دیدار با «الکساندر اشتوب» رئیس‌جمهور فنلاند بود. دکتر پزشکیان در این دیدار عمل به مقررات بین‌المللی و پرهیز از رفتارهای دوگانه را راهکار حل و فصل بسیاری از مسائل و مشکلات جهان امروز عنوان و تاکید کرد: کشتار بیش از ۴۰ هزار انسان بی‌گناه در غزه و حمله به لبنان آن هم در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های آمریکا و اروپا از این رژیم یک فاجعه است که باید هر چه زودتر خاتمه یابد. (متن کامل این خبر را اینجا بخوانید)

حضور در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد»

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

رئیس‌جمهور سپس در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد» که در سالن مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد شرکت کرد و با تاکید بر اینکه ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و باثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود، گفت: به عنوان قربانی تروریسم همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند. (متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.)

دیدار با اردوغان

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

رئیس دولت وفاق ملی همچنین با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. پزشکیان در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود اظهار کرد: آینده بهتر برای کشورهای اسلامی در گرو تلاش موفق برای ایجاد وحدت در میان ماست و در سایه چنین وحدتی هرگز شاهد جنایاتی نظیر آنچه در غزه رخ می‌دهد نخواهیم بود. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

ملاقات با پادشاه اردن

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

دیگر برنامه پزشکیان در روز نخست ملاقات با عبدالله دوم پادشاه اردن بود. دو طرف در این دیدار درخصوص آخرین تحولات در منطقه به ویژه تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه گفت وگو کردند. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه شعارش در انتخابات ریاست جمهوری «وفاق در داخل» و «تعامل با جهان» بود، گفت: رژیم صهیونیستی در روز آغاز رسمی ریاست جمهوری بنده، اقدام به ترور «شهید هنیه» به عنوان مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران کرد و در حالی که ما برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها صبر پیشه کردیم، صهیونیست‌ها بعد از به شهادت رساندن حداقل ۴۱ هزار نفر در غزه، حالا به لبنان هم حمله کرده و تعداد زیادی را به شهادت رسانده‌اند و ما به شکل خیلی جدی نگران گسترش درگیری در تمام منطقه هستیم.

«آنتونیو گوترش» نیز در این دیدار با تبریک به دکتر پزشکیان برای کسب اعتماد مردم ایران و نیز ابراز همدردی با ملت ایران در واقعه جانباختن تعدادی از معدن‌کاران کشورمان، ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در دوره دولت چهاردهم در مسیر توسعه قرار گرفته و منطقه خاورمیانه نیز شاهد صلح، امنیت و آرامش باشد.(مشروح خبر این دیدار را اینجا بخوانید.)

دیدار با رئیس‌جمهور تاجیکستان

تهران - نیویورک؛ روز پرکار رئیس‌جمهور در آمریکا

دکتر مسعود پزشکیان در ادامه رایزنی‌های خود با روئسای کشورها، با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، ملاقات کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار روابط دو کشور را ممتاز و متکی بر پیوندهای عمیق تاریخی و خویشاوندی توصیف و تصریح کرد: ما خواهان توسعه و گسترش تعاملات و ارتباطات علمی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی با تاجیکستان هستیم. (مشروح این خبر را اینجا بخوانید)

منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا