موسیقی

توصیه حسین علیزاده برای حفظ رابطه استاد و شاگردی/ عاطفه را نمی‌توان از موسیقی جدا کرد

به گزارش هنرآنلاین، فرهنگسرای نیاوران شب گذشته شنبه 7 مهر 1403 میزبان جمع کثیری از آهنگسازان، نوازندگان، خوانندگان، هنرمندان، اهالی موسیقی و اصحاب رسانه بود که برای معرفی و رونمایی از «لیمبا» گرد هم آمدند. “برنامه آموزش موسیقی. این رویداد توسط Maitham Marvesti، خواننده، آهنگساز، کارشناس موسیقی و کارآفرین که خالق و بنیانگذار این اپلیکیشن آموزش موسیقی است، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم باران نیکراه مجری و گوینده سیر تحول 150 ساله آموزش موسیقی در ایران را به همراه جمعی از نوازندگان روایت کرد.

در پایان این بخش، بابک خدرایی، رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر، جایگاه هنری، اجتماعی و ملی زندگی استاد محمدرضا شجریان را نقطه عطفی در موسیقی ایران عنوان کرد.

در ادامه Maitham Marvesti، سازنده و بنیانگذار Limba توضیحاتی در مورد روند شکل گیری، تولید و انتشار این اپلیکیشن ارائه کرد. مهندس مروستی با بیان اینکه راه اندازی و توسعه این اپلیکیشن بیش از هشت سال زمان برده است، گفت: این فرصت آموزشی در سطح استانداردترین نمونه های خارجی و حتی با کیفیت و سهولت استفاده در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

وی درباره هدف این اپلیکیشن گفت: «لیمبا» یک مجموعه آموزشی است که در سال 1374 با ایده آموزش موسیقی حرفه ای و در دسترس برای همه متولد شد. هدف ما معرفی پلتفرمی بود که همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و بهترین اساتید موسیقی ایران در آن حضور داشته باشند.

مروستی افزود: به دلیل وسواس ها و حساسیت ها از ایده پردازی و شروع به انتشار اپلیکیشن زمان زیادی گذشت. برخی از دوره های آموزشی اساتید موسیقی چندین بار ضبط شده است و به همین دلیل محتوای این اپلیکیشن در این سال ها به تدریج منتشر نشده است، اما منتظریم تا مجموعه کاملی از آموزش موسیقی در شاخه های مختلف با تدریس اساتید برجسته ارائه شود. گردآوری و سپس به صورت یکپارچه ارائه شد. وی ادامه داد که می خواستند وقتی مخاطب با هر سطحی از موسیقی این ویدئوها را می بیند، هیچ موضوع آموزشی برایش گنگ نباشد و بتواند این مطالب را در ارتباط با یکدیگر ببیند.

لیمبا 6

ایده پرداز لیمبا که سال ها به عنوان مدرس موسیقی، خواننده و آهنگساز در زمینه صنعت موسیقی و هنر فعالیت داشته و دغدغه اش انتقال تجربیات خود و همنوعانش به هنرجویان موسیقی بوده است. من در ایران هنرمندانی داشته ام، احساس کردم فرصت خوبی دارم تا مجموعه کاملی از آموزش موسیقی را با حضور همه اساتید آماده کنم. اتفاقی که در ایران تا این حد رخ نداده است.

این نوازنده با تاکید بر اینکه شروع این پروژه بسیار سخت بود و یکی از دلایل آن ناآشنا بودن این شکل از آموزش در حوزه موسیقی بود، درباره بخشی از روند تولید لیمبا گفت: ایده «لیمبا» در سال 2018 شکل گرفت. از سال 1374 و از چندی بعد به همراه چند استاد شروع به ضبط ویدیو کردیم. یکی از اهداف ما این بود که همه مقاطع تحصیلی را پوشش دهیم و از اساتید دانشگاه و کارمندان آزاد برای تدریس دعوت کردیم. ما معتقدیم در برخی موارد اساتیدی هستند که از نوازندگان شناخته شده نیستند، اما می توانند با هنرجویان ارتباط برقرار کنند، به خصوص در زمینه آموزش مجازی و توانایی ارائه این نوع ارائه را به خوبی دارند، بنابراین ما از این فرصت استفاده کردیم. حضور آنها

موسس اپلیکیشن آموزش موسیقی لیمبا با اعلام اینکه این پروژه به طور کامل با حمایت بخش خصوصی و هنرمندان شکل گرفته است، تاکید کرد: یکی از دلایلی که این پروژه هشت سال به طول انجامید سرمایه محدودی بود که بخش خصوصی به آن تزریق کرد. . همچنین، تاکید ما بر دقت محتوا و ارائه استاندارد آموزشی به این معنی است که زمان زیادی برای این کار صرف می شود. در این راستا سعی کردیم آموزش را برای مخاطبان کامل کنیم و به ابعاد دیگر آموزش از جمله آموزش تصویری همزمان پرداختیم تا دانشجویانی که با برخی از موضوعات مهم آشنایی ندارند با دقت بیشتری از محتوای آموزشی اساتید مطلع شوند. . فعالیت های این اپلیکیشن در سطح بین المللی خواهد بود، تصریح کرد: نام اولیه این اپلیکیشن «نام» بود که به دلیل ارتباط با یک نهاد بین المللی و تسهیل فعالیت های بین المللی به «لیمبا» تغییر یافت. همچنین در فرآیند تولید فیلم های آموزشی، آن ها را به زبان انگلیسی تخصصی و تحت اللفظی برای استفاده کاربران و دانشجویان غیر ایرانی ترجمه کردیم.

لیمبا 4

در ادامه نصراللهی، مدیر فنی اپلیکیشن آموزش جامع موسیقی لیمبا روی صحنه حاضر شد و در مورد جنبه های فنی این پروژه از جمله عرض و جامعه مخاطبان، کارکردهای فنی و ظرفیت های آن برای استفاده جامعه مخاطبان بیشتر توضیح داد. بیش از 100 میلیون نفر

میشم مروستی در ادامه سخنان خود به همکاری با استاد فرهاد فخرالدینی اشاره کرد و این اتفاق را یکی از دستاوردهای پروژه دانست. وی با تشکر از تمامی اساتید، نوازندگان و کسانی که در مسیر هشت ساله این پروژه همراه ایشان بودند، گفت: از همه دوستانی که تحمل کردند و منتظر به ثمر رسیدن این مجموعه بودند تشکر می کنم. معتقدم این مجموعه کارکرد خود را در مسائل فرهنگی به خوبی نشان خواهد داد و بدانید که بالا بردن سطح فرهنگی موسیقی یکی از اهداف اصلی مجموعه ای مانند لیمبا است.

وی در پایان تصریح کرد: کار فرهنگی بدون توجه به بعد اقتصادی عملا شکست خورده است اما تمام دغدغه تیم ما مسائل اقتصادی نیست چرا که معتقدیم اقتصاد و هنر دو بال پرنده هستند و با تکیه نمی توان پرواز کرد. فقط روی یک بال

لیمبا 8

در ادامه حسین علیزاده، مدرس، نوازنده، خاخام، آهنگساز، محقق و نوازنده تار و سه تار با اشاره به اینکه مدت ها بود در مراسمی به این کیفیت شرکت نکرده بود، به خاطراتی از دوران تحصیل اشاره کرد. در هنرستان موسیقی و 60 سال از دوران دانشجویی اش. استاد فرهاد فخرالدینی در این هنرستان درباره جایگاه آموزش و استاد در این هنر توضیح داد: هر چه پیشرفت انسان گسترش یابد بین افراد فاصله ایجاد می شود. ارتباطی که در 60 سال اخیر بین من و استاد فخرالدینی شکل گرفت در یک اپلیکیشن شکل نگرفت و این نشان دهنده جایگاه استاد است و امیدوارم روند آموزش موسیقی به گونه ای ادامه یابد که در عین حال با استفاده از تکنولوژی روز، فضای رو در رو بین معلم و دانش آموز حفظ شود

وی با تاکید بر زندگی استادانی همچون فخرالدینی که سرشار از افتخار است، گفت: به شاگردانم آموخته ام که اگر زمانی معلم شما بود، تا آخر عمر و برای همیشه معلم شما خواهد بود. حتی اگر مدارج علمی بالاتری هم بگیرید، برتر از استادتان نیستید. حضور و نفس استاد بسیار تاثیرگذار است. اگر هنرجوی موسیقی استاد خود را باور نداشته باشد و دوست نداشته باشد، هرگز نمی تواند هنرمندی موفق و تاثیرگذار باشد.

علیزاده در پایان تصریح کرد: معتقدم این اپلیکیشن گام بزرگی در راستای آموزش موسیقی است و از زحمات میشم مروستی قدردانی می کنم اما به دوستداران موسیقی تاکید می کنم که عاطفه را نمی توان از موسیقی جدا کرد و علاوه بر آموزش توسط استادان بزرگ موسیقی در این برنامه، به معاشرت با اساتید موسیقی توجه کنید و این رابطه را نادیده نگیرید.

سپس با دعوت از میشم مروستی و با حضور کیهان کلهر، حسین علیزاده و اردشیر کامکار به پاس همکاری و افتخار همکاری استاد فرهاد فخرالدینی در امر آموزش موسیقی در این اپلیکیشن از آنان قدردانی و هدایایی به رسم یادبود اهدا شد. .

لیمبا7

استاد فخرالدینی گفت: از آنچه امشب دیدم بسیار خوشحالم و بیشتر خوشحالم که تلاش من و سایر اهالی موسیقی در این سال ها بی نتیجه نبوده است.

در پایان این برنامه علیرضا قربانی قطعه «شور» ساخته فرهاد فخرالدینی را اجرا کرد.

لیمبا1

در این مراسم چهره ها و هنرمندان عرصه موسیقی از جمله فرهاد فخرالدینی، حسین علیزاده، کیهان کلهر، اردشیر کامکار، علیرضا قربانی، بابک خضرایی، وحید تاج، فراز همای، میلاد کیایی، پوریا اخواص، فردین خلطبری، سامان ایه، حضور داشتند. حمیدرضا دیبازار، کامبیز. روشن روان، پاشا هنجنی، رضا تاجبخش و… برگزار شد.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا