علم و دانش

تولید قدرتمندترین آهن‌ربای مقاومتی جهان در چین

تهران- ایرنا- چین اکنون صاحب قدرتمندترین آهن‌ربای مقاومتی جهان است که توانایی تولید میدان مغناطیسی بیش از هشت هزار بار قوی‌تر از میدان مغناطیسی زمین را داراست.

به گزارش گروه علمی ایرنا از «نیچر»، این آهن‌ربا در تاسیسات میدان مغناطیسی قوی پایدار (SHMFF) در موسسه علوم فیزیکی آکادمی علوم چین در تاریخ ۲۲ سپتامبر یک میدان مغناطیسی پایدار با قدرت ۴۲.۰۲ تسلا تولید کرد.

این نقطه عطف تاریخی موجب شکسته شدن رکورد ۴۱.۴ تسلا شد که در سال ۲۰۱۷ توسط یک آهن‌ربای مقاومتی در لابراتوار ملی میدان مغناطیسی آمریکا در فلوریدا ثبت شده بود. آهن‌رباهای مقاومتی سیم‌پیچ‌های فلزی هستند که به‌طور گسترده در تاسیسات آهن‌ربایی در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند.

«یواخیم واشنیتزا» فیزیکدان در لابراتوار میدان مغناطیسی درسدن در کشور آلمان گفت: این آهن‌ربای رکوردشکن چین پایه و اساسی برای ساخت آهن‌رباهای قابل اتکا ایجاد می‌کند؛ آهن‌رباهایی که می‌توانند میدان‌های مغناطیسی هرچه قوی‌تری را حفظ کنند و این به فیزیکدان‌ها کمک می‌کند که بتوانند فیزیک‌های جدید شگفت‌آوری را کشف کنند.

این آهن‌ربای مقاومتی که برای کاربران بین‌المللی در دسترس است، دومین کمک مهم کشور چین به تلاش‌های جهانی برای ساخت میدان‌های مغناطیسی هر چه قوی‌تر است. تاسیسات میدان مغناطیسی قوی پایدار چین در سال ۲۰۲۲ یک آهن‌ربای هیبرید با ترکیب یک آهن‌ربای مقاومتی و یک آهن‌ربای ابررسانا ساخت و این آهن‌ربای ترکیبی میدانی با قدرت ۴۵.۲۲ تسلا تولید کرد و به قوی‌ترین آهن‌ربای وضعیت ثابت در جهان تبدیل شد.

آهن‌رباهای میدان بالا ابزارهای مناسبی برای کشف خصوصیات پنهان مواد پیشرفته مانند ابررساناها هستند؛ موادی که تحت دمای بسیار پایین جریان الکتریکی را بدون اتلاف گرمایی انتقال می‌دهند. میدان‌های بالا همچنین شانسی برای بررسی و مشاهده پدیده‌های فیزیکی کاملا جدید فراهم می‌کنند.

آهن‌رباهای مقاومتی یک فناوری قدیمی‌تر هستند اما می‌توانند میدان‌های مغناطیسی بالا را برای مدت طولانی‌تری نسبت به همتاهای جدیدتر هیبریدی خود حفظ کنند. نقطه ضعف بزرگ آهن‌رباهای مقاومتی مقدار برقی است که مصرف می‌کنند که موجب پر هزینه بودن آنها می‌شود. به عنوان مثال آهن‌ربای جدید کشور چین برای تولید میدان مغناطیسی مقدار ۳۲.۳ مگاوات برق مصرف کرد. این چالش موجب تلاش‌هایی برای تولید آهن‌رباهای هیبرید و کاملا ابررسانا با مصرف برق کمتر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا