کتاب و ادبیات

«تکاپوگر تقریب»؛ پرتره ای درباره عبدالکریم بی آزار شیرازی

تهران- ایرنا- مستند «تکاپوگر الکریم» فیلمی از زندگی، آثار و سیره علمی و فرهنگی عبدالکریم بی آزار شیرازی، چهره شناخته شده در حوزه تقریب مذاهب اسلامی و قرآن شناسی است که به نمایش درمی آید. پنجشنبه هشتم شهریور ساعت 19:00 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

دریافت کنید
9 مگابایت

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مستند «تکاپوگر کریم» فیلمی از زندگی، آثار و رفتار علمی و فرهنگی عبدالکریم بی آزار شیرازی چهره سرشناس حوزه تقریب مذاهب اسلامی و معارف قرآنی بیست و هفتمین و آخرین فیلم از فصل اول مجموعه مستند «آینه عمر» است که به همت گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما تولید می شود. صدرا صدوقی و کارگردانی مهراب محمدزاده روی آنتن این شبکه تلویزیونی می رود.

کارگردان این مستند با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی عبدالکریم بی آزار شیرازی گفت: بی آزار شیرازی در آثار خود رشته و دانشگاه را در هم آمیخته و علم و عمل را با عنصر تقوا و بدون دغدغه در هم آمیخته است. نام و برند از ته دل می گوید و با چنین ایمان و اعتقاد قلبی به پژوهش های قرآنی و انتشار آثار مکتوب متعددی پرداخت.

مهراب محمدزاده وی افزود: عبدالکریم بی آزار شیرازی در سال 1323 در شیراز متولد شد و پس از گذراندن مقدمات علوم حوزوی در شیراز، سطوح عالی و دروس خارج را در قم و نجف اشرف نزد علمای بزرگ از جمله امام خمینی (ره) فرا گرفت. سپس در سال 1353 از وزارت علوم و آموزش عالی گواهی افتا و اجتهاد دریافت کرد و در سال 1354 به دانشگاه مک گیل کانادا رفت و در مؤسسه مطالعات اسلامی مشغول به تحصیل شد. استادیار فقه و حقوق شد و در سال 1372 موفق به اخذ درجه دکتری در علوم قرآن و حدیث شد و در سال 1380 به مرتبه استادیاری و سپس به مرتبه استادی کامل ارتقاء یافت.

کارگردان مستند «تکاپوگر الکرم» تصریح کرد: کمتر کسی است که با مجموعه چند جلدی «قرآن و طبیعت» اثر بدیع و بدیع استاد بیزار شیرازی که به شگفتی ها می پردازد آشنا باشد. کیهان و دریا، پدیده های جوی، راز کویر و کوه، عالم اتم و… پر از خوش ذوقی است و به زبان روز و سبک جدید آن دوران نوشته شده است. ، پس نباید با آن آشنا باشد.

محمدزاده افزود: نام عبدالکریم بی آزار شیرازی در کنار بزرگانی چون سید هادی خسروشاهی در جای جای جهان اسلام طنین انداز شد و از دید تیزبین پیروان سایر مذاهب اسلامی در ایران و جهان اسلام پنهان نماند.

کارگردان مستند «تکاپوگر الکریم» تاکید کرد: پروفسور بیذر شیرازی از همان ابتدا تحقق وضعیت مطلوب جهان اسلام را در مجمع کریم و دانشگاه مذاهب اسلامی مشاهده کرد و ایشان تحقق وضعیت مطلوب جهان اسلام را مشاهده کردند. توجه زیادی به آن کرد. او معتقد بود که اندیشه تقریب برخاسته از همه علوم است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و این عقیده و آرمان در تمامی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی او نقش مؤثری داشت. اگر متوفی علی شریعتی وی ضمن تمجید از آثار وی، از استاد بی آزار شیرازی به عنوان «مترجم آزاداندیش و فاضل» یاد می کند.

وی افزود: بزار شیرازی علاوه بر داشتن شهامت، بصیرت و درایت در تعامل نزدیک، از تواضع، بردباری، آرامش و وقار فراوانی برخوردار است که این امر ناشی از صفای باطن اوست و باعث شده است که همواره به حرف مخاطب گوش دهد. .

محمدزاده در پایان گفت: در این مستند استاد بی آزار شیرازی با بیانی دلنشین نتیجه فعالیت های علمی و فرهنگی فراوان خود را روایت می کند و در کنار صحبت هایش چهره هایی چون غلامرضا امیرخانی استاد تاریخ و عضو کتابخانه ملی ایران. محمدرضا نورالهیان استاد دانشکده و دانشگاه، احمد مقری رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی و عباس خامیار استاد دانشگاه ادیان و مذاهب درباره جایگاه و اهمیت شیرازی در عرصه فرهنگی، علمی و دینی ایران و جهان اسلام مطالبی را بیان کرده است.

«آینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در آن زندگی، رفتار علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی چهره های سرشناس حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آینه عمر» پنجشنبه ها ساعت 19:00 و تکرار آن جمعه ها ساعت 12:30 پخش می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا